• Anonym (mamman)

Hjälp. Min dotter är ful och lat.

Jag har lyckan att ha fött tre underbara och friska barn som jag älskar överallt annat. Men.Vår äldsta dotter är ful, och väldigt lat, och jag kan inte komma över det.
    Hjälp, vad ska jag göra?

I mina ögon så är hon söt när hon skrattar till exempel, men jag vet att det bara är i mina ögon. Till skillnad från hennes lillasyster och lillebror så har hon aldrig, inte ens som nyfödd bebis, fått höra att hon är söt/gullig/liknande. Ser jag på hennes bebisfoton nu så ser hon allvarligt ut som en ful gammal gubbe med knallrött ansikte. I dag är hon snart åtta år och ju mer jag tittar på henne desto fulare ser jag att hon är. Tunt och stripigt råttfärgat hår, djupt sittande ögon, sneda tänder, oproportionellt stor uppnäsa, lustigt formande händer och fötter som hon ärvt av sin farfar... och så vidare, jag vill inte radda upp hennes brister mer än nödvändigt. Har försökt intressera henne för kläder och smink, så hon kan kompensera hennes medfödda brister, men det är ointressant för henne. 

Och nu när hon gått en termin i första klass ser vi också att hennes intelligens inte ger henne hopp om framtiden. Hon är trögtänkt och lat, sitter och drömmer på lektionerna och hänger inte alls med i undervisningen. Läraren i klassen verkar bra och försöker uppmuntra henne, men hennes svar är alltid att "det är tråkigt" och att hon inte förstår varför hon ska lära sig något. Hon vill bara se på TV eller på iPaden. Har försökt visa lite spel för henne, både pedagogiska och sådana som är rent underhållande, men hon tycker att det är onödigt att trycka själv när man bara kan titta på nått... 

Det gör ont i mamma-hjärtat. Hon har inga fördelar alls på sin sida, mer än hennes totala likgiltighet för både det och i princip inget annat. Hon verkar bekymmersfri vilket är hennes räddning just nu, men jag är rädd att det försvinner ju äldre hon blir. 

Hur hjälper jag min dotter??? Och hur kommer jag över att hon är så misslyckad som hon är, för jag älskar henne ändå?

• Svar på tråden Hjälp. Min dotter är ful och lat.
  • Grön elefant
    london skrev 2016-01-12 22:47:05 följande:

Men att ni går på den här trådstarten.

Undrade också om den var på riktigt
  • ummiiii

Jag hoppas bara att du inte låter din värdefulla dotter förstå att du känner så här på något sätt. Barn kan uppfatta mer än vad man tror, även subtila signaler sätter sig på självbilden och självkänslan. Jag blev mobbad hemma i barndomen pga av att min mamma villa sporra mig till att bry mig mer om mitt utseende och inte vara lat (just det du stör dig på hos din dotter) . Jag hade världens sämsta självkänsla hela tonåren med matmissbruk och anorexi om vartannat och idag är jag lite bättre och det är inte på något sätt min mammas förtjänst, det är för att jag blev religiös och hittade mitt värde på annat sätt. Idag inser jag att min mamma har extremt låg självkänsla också, och det verkar du också ha TS som värderar ditt barn efter de här parametrarna. Ska dina barn bli något slags kvitto på din förträfflighet och nu är din världsbild förstörd eller vad? Jag blir så ledsen av sådant här alltså!

• ummiiii

Såklart man kan sätta barnet i nån sport och påtala att det är bra för hälsan men man ska aldrig tala med ett barn om dess utseende eller antyda om utseende

• Asirna

Hur kan du som mor sitta o säga din dotter är ful?
    Visst hon kanske inte är söt, men och?!

Om du fortsätter som du gör med att försöka få henne bli intresserad av smink så kommer du bara förstöra henne. En dag kommer hon inse att du försöker få henne att sminka sig bara för att du tycker hon är ful.

Barn är inte dumma eller korkade utan de kan tolka sådana signaler.
    Så tänker du nu fortsätta få henne använda smink? Då som jag redan har skrivit, kommer du som hennes mor bara förstöra henne, hon kan få en dålig självbild, självkänsla och självförtroende, det är vad du riskerar.

Så sluta upp med ditt beteende omedelbart!

Men sen vad gäller att hon är lat är en annan femma.
    Är det att hon är lat eller har hon svårt att koncentrera sig?

Vet själv att jag kunde uppfattas som lat, men det var för min Diagnos ADD som gjorde att jag tappade fokus på det som jag inte var intresserad av och istället gjorde roligare saker som t.ex. titta på tv.

Dra gränser, som att hon får endast titta på tv 2 timmar per dag inkl. barnprogram (om det det nu fortfarande går på kvällarna).

När hon får läxor, försök sitta med henne o få henne intresserad av läxan, kanske kan du eller en hemläx lärare kan hjälpa till med.

Jag mår vara ung, men vad det gäller människor så brukar jag vara riktigt bra på detta som gäller sociala kontakter, självkänsla, självförtroende och självbild.

Måste skriva igen för att vara tydlig, släpp ditt beteende för det kan förstöra din dotter totalt och hon kan då riskera hamna i djup depression någon dag i framtiden.

• Anonym (Anonym)

Om den här trådstarten är på riktigt känner jag att det är synd att det inte kan införas "körkort" för att bli förälder.

• Asirna
    Anonym (4vackra barn) skrev 2016-01-12 22:50:15 följande:

Låter som hon kanske har en diagnos add?

Precis det jag nämnde i mitt inlägg, har ADD själv och känner igen mig till en viss del, var dock inte helt lat, men gjorde hellre de ämnerna som jag var intresserad av. Kan helt klart vara värt för TS att koll om denna diagnos kan stämma på hennes dotter.
  • Anonym (Äntligen!)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-01-13 02:10:00 följande:

Om den här trådstarten är på riktigt känner jag att det är synd att det inte kan införas "körkort" för att bli förälder.

Precis det jag brukar säga!
    Innan man bli förälder så borde de få gå igenom ett test för att få skaffa barn, 
    typ som, uppfostran, skolgång, mobbing, moral osv.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-01-13 02:10:00 följande:

Vi får hoppas att det är fejk.
  • Anonym (Maja)

Det stora problemet här är inte barnets utseende eller passivitet utan en föräldrer som definierar sitt barn som "misslyckad".

Det handlar inte om att inte se sitt barn "i rosenskimmer" och inte kunna se barnets brister och svårigheter utan är något helt annat. Att definiera sitt barn som misslyckat och fundera över hur man ska hjälpa sitt barn att bli mindre misslyckad/själv komma öcer att hon är så misslyckad är en stor grej. Det är en väldigt stor skilnad på att inse att ens barn misslyckas prestationsmässigt i skolan och behöver mer stöd där och att definiera sitt barn som misslyckad som person.

Det är mycket möjligt att barnet behöver extra stöd med vissa saker men steg ett här måste vara att föräldern tar itu med sitt problem och går till botten med det. Vad är det hos ts som gör att hon får dessa känslor och ställer dessa krav på sitt barn? Ts bör genast ta itu med detta och förmodligen söka extern hjälp.

• Furienna
    Anonym (mamman) skrev 2016-01-12 19:44:29 följande:

Jag har lyckan att ha fött tre underbara och friska barn som jag älskar överallt annat. Men.Vår äldsta dotter är ful, och väldigt lat, och jag kan inte komma över det.
    Hjälp, vad ska jag göra?

I mina ögon så är hon söt när hon skrattar till exempel, men jag vet att det bara är i mina ögon. Till skillnad från hennes lillasyster och lillebror så har hon aldrig, inte ens som nyfödd bebis, fått höra att hon är söt/gullig/liknande. Ser jag på hennes bebisfoton nu så ser hon allvarligt ut som en ful gammal gubbe med knallrött ansikte. I dag är hon snart åtta år och ju mer jag tittar på henne desto fulare ser jag att hon är. Tunt och stripigt råttfärgat hår, djupt sittande ögon, sneda tänder, oproportionellt stor uppnäsa, lustigt formande händer och fötter som hon ärvt av sin farfar... och så vidare, jag vill inte radda upp hennes brister mer än nödvändigt. Har försökt intressera henne för kläder och smink, så hon kan kompensera hennes medfödda brister, men det är ointressant för henne. 

Och nu när hon gått en termin i första klass ser vi också att hennes intelligens inte ger henne hopp om framtiden. Hon är trögtänkt och lat, sitter och drömmer på lektionerna och hänger inte alls med i undervisningen. Läraren i klassen verkar bra och försöker uppmuntra henne, men hennes svar är alltid att "det är tråkigt" och att hon inte förstår varför hon ska lära sig något. Hon vill bara se på TV eller på iPaden. Har försökt visa lite spel för henne, både pedagogiska och sådana som är rent underhållande, men hon tycker att det är onödigt att trycka själv när man bara kan titta på nått... 

Det gör ont i mamma-hjärtat. Hon har inga fördelar alls på sin sida, mer än hennes totala likgiltighet för både det och i princip inget annat. Hon verkar bekymmersfri vilket är hennes räddning just nu, men jag är rädd att det försvinner ju äldre hon blir. 

Hur hjälper jag min dotter??? Och hur kommer jag över att hon är så misslyckad som hon är, för jag älskar henne ändå?

Din dotter är bara åtta år! Släpp din oro och låt henne få vara ett barn!
Svar på tråden Hjälp. Min dotter är ful och lat.