• Anonym (TS)

SÖS blev förvånade över att vi skyddat oss??

Ringde SÖS för att boka tid för abort. De sa att inför besöket kunde ju jag och min sambo fundera på det här med preventivmedel, hur vi vill göra i framtiden. Jag sa att vi såklart hade skyddat oss, hon i telefonen lät då helt paff! Är det verkligen så ovanligt att folk ser till att skydda sig?? Jag förstår inte detta!

Fler som känner som jag, att det nästintill är katastrof att så få skyddar sig?? Det görs mängder av abort och bara ett fåtal har använt skydd, verkar det som. Det är ju för f*n vuxna människor vi pratar om!

• Svar på tråden SÖS blev förvånade över att vi skyddat oss??
  • Anonym (.)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2016-01-17 11:08:00 följande:
    Ungefär däromkring ja.

Det finns förstås en mängd anledningar till varför folk inte använder skydd. Alkohol, okunskap, att man tror att avbrutet samlag är ett preventivmedel och så vidare.
    Att döma av FL-diskussioner också scenariot "hon tror att han är OK med barn eftersom han inte skyddar sig; han tror att hon med självklarhet gör abort om hon skulle bli gravid...
  • Panduro
    Anonym (TS) skrev 2016-01-17 10:58:35 följande:

40 000 aborter??? Herrejävlar... Varför skyddar folk sig inte??

Hur vet du hur många av dedsa 40 000 som inte skyddat sig, och hur många som (precis som du ) skyddat sig och ändå blivit gravida?
  • Anonym (Ta Ansvar)

Du ska ju själv låta döda ett foster. Det är klart att man kan bli gravid trots att man använder preventivmedel, det står i varje beskrivning av varje metod! Som minst är det 1 på 10 000 nåt sånt på ett år med hormonspiral, som mest ca 20 av 100 med avbrutet per år. Så ingen metod är helt och hållet bombsäker för alla, då får man ta bort livmoder och äggledare i så fall. Det är en tragedi att många tror att alla som blir gravida inte har använt skydd, liksom det är en tragedi att människor har sexuellt samliv med någon som de skulle döda fostret med om de blev gravida. Det är ansvarslöst och egoistiskt!

• Anonym (Ta Ansvar)
    Anonym (Fakta) skrev 2016-01-17 14:48:30 följande:

8.9 % av de kvinnor som är fertila och har sex använder inget skydd. 42 % av kvinnor som har sex använder osäkra metoder.... Använder man prevenetivmedel rätt är risken för graviditet låg.

Men likväl händer det. blev gravid trots två metoder samtidigt varav den ena var att anse som "säker". Så andra vet ju inte. Men jag gjorde inte abort.
  • Anonym (schydd)

Oftast är det så att par som skyddar sig med kondom men kvinnan blivit gravid ändå så har det gått till så att hon har vänstrat, och den mannen hon vänstrat med inte använt kondom.

Men detta är ju till sin natur väldigt känsligt, så hon hävdar att hon blivit gravid trots kondom, med mannen hon har ett förhållande med, och mannen i paret går på det.

• Anonym (schydd)
    Anonym (schydd) skrev 2016-01-18 10:45:17 följande:

Oftast är det så att par som skyddar sig med kondom men kvinnan blivit gravid ändå så har det gått till så att hon har vänstrat, och den mannen hon vänstrat med inte använt kondom.

Men detta är ju till sin natur väldigt känsligt, så hon hävdar att hon blivit gravid trots kondom, med mannen hon har ett förhållande med, och mannen i paret går på det.

Citerade mig själv för att tillägga med att fråga om det inte var exakt det här som hände för TS?
  • Bibbielou

Trams. Inget preventivmedel är särskilt säkert om man inte använder det helt perfekt, så hon du pratar med har garanterat varit med om aborter på massor av personer som blivit gravida trots preventivmedel. Kopparspiral är dock en av de mest säkra metoderna eftersom det oftast sitter som det ska och därmed fungerar optimalt så det kan ju vara det hon reagerade på i så fall. Uppenbarligen fungerade det inte för dig så det var ju därför hon bad er att fundera på hur ni vill göra i fortsättningen.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vilka belägg har du för det du påstår?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Ingen skillnad)
    Anonym (TS) skrev 2016-01-17 15:50:53 följande:
    Skillnaden är ju att jag har skyddat mig. Har en kopparspiral.
    Anonym (Hmm) skrev 2016-01-17 13:12:33 följande:

Har du gjort många aborter ts?

Jag tolkar det hon sa som att hon måste informera just DIG om att man kan faktiskt skydda sig!

Det här kommer bli min första.
    Vad är det för skillnad på abort som görs när man skyddat sig, och abort som görs när man inte skyddat sig? En avbruten graviditet är en avbruten graviditet oavsett.

Eller du kanske tänker på kostnader som kunde ha undvikits?
  • Stårschan
    Anonym (Inte konstigt) skrev 2016-01-17 15:20:09 följande:

Det var väl inte så konstigt att hon trodde att ni inte hade skyddat er. Hur stor andel av de hon träffar med oplanerade och oönskade graviditeter har skyddat sig egentligen tror du? Förmodligen inte särskilt många, det hör mer till undantag än regel att bli gravid trots skydd.

För det var väl det du reagerade över, hennes antagande?

Jag skulle tro att ganska många av de som vill göra abort faktiskt har försökt skydda sig. Blir man gravid trots preventivmedel är ju risken överhängande att man absolut inte vill ha det barnet. Det var för att slippa bli gravid man skyddade sig till att börja med.

Inget preventivmedel är ju 100%-igt, och det genomförs mååånga samlag en vanlig tisdagkväll i Sverige...

Vilket underligt resonemang. Du tror inte att en vänstrande kvinna skulle vara EXTRA noga med att använda kondom om hon hade sex med någon annan än ordinarie partner?
Svar på tråden SÖS blev förvånade över att vi skyddat oss??