BF Juli 2016 (ny!)
Har jag sån tur nu att jag hittat ett gratis preventivmedel ?! Känns för bra att vara sant... gäller det alla och överallt? Ni som har haft kopparspiral, hur har det funkat? Har ni varit nöjda?
Har jag sån tur nu att jag hittat ett gratis preventivmedel ?! Känns för bra att vara sant... gäller det alla och överallt? Ni som har haft kopparspiral, hur har det funkat? Har ni varit nöjda?
Jag glömde fråga om kopparspiralen gör nytta på en gång eller om det tar ett tag, nån som vet?
Bestämde mig för en hormonspiral i alla fall. Hoppas slippa mensen.
Har man mens när man har kopparspiral?
Jag behöver ju inget preventivmedel eftersom jag inte kan bli gravid på naturlig väg men nu har jag ändå börjar fundera på något preventivmedel bara för att slippa mensen. Men det är kanske bara hormonpreparat som tar bort mensen? Och jag vill inte ha något hormonpreparat, då har jag hellre mens..
Det ska inte påverka enligt läkare, men jag har undrat i efterhand om min hormonspiral på nåt sätt kan ha varit en orsak till mina 5 år av ofrivillig barnlöshet. De hittade ju inga fel på mig eller min man. Har inga belägg alls för det, men tänker att 5 år av konstant hormonpåverkan kanske påverkar vissa kroppar på ett sätt som vården inte känner till. Å andra sidan blev jag ju gravid spontant efter 9 mån graviditet och 3 mån helamning, och här snackar vi ju konstant hormonpåverkan.. Men kanske annorlunda med hormoner som inte kommer från den egna kroppen? Jag vet inte, bara spekulerar.
Åh, blev så glatt överraskad idag! La Gustav på mage som vanligt för att öva att lyfta på huvudet, och så rullade han över på rygg, helt själv! Som tur var hade min man inte hunnit åka till jobbet, så ropade på honom, la Gustav på mage igen, och så gjorde han det en gång till :D så häftigt! Tänk vad stolt man kan bli över sin lilla bebis ^^
Ojoj, vad han växt! Jag vägde mig med Gustav på våran våg, och enligt den vägde han 6,7 i lördags! Han ska på 3-månaders kontroll 2/11, så får se då var han ligger. Han har snart växt om sin kusin som är 1,5 månad äldre, dock är det en flicka, de är väl mindre generellt. Känner inte alls igen det med gropen i bröstet, men hoppas det försvinner snart!
Annars har han nu kommit in i en extremt jobbig fas.. Han har svårt att sova på dagarna och det hela slutar med att han är helt slut och förstörd på kvällen och skriker så han tappar andan, snutta hjälper inte längre, iallafall inte direkt. Igår pågick det i två timmar innan han till slut tog bröstet och sen somnade. Någon mer som haft /har så? Sjukt jobbigt och tycker så synd om honom :/ han sover dock på nätterna fortfarande, så det är jag tacksam för.
Haha ja. Fattar ingenting! Hoppas lite på att vågen visar fel :P fast tung har ha blivit..! Aha, men han går fortfarande upp va?
Åh, precis samma här! Går alltid en två-timmars promenad och ibland sover han bra då, men nu senaste tiden inte alls nästan :/ tar mig heller inte iväg flera gånger, alldeles för jobbigt att släpa vagn och bebis ner och upp mer än en gång per dag, huga. Men - idag! Han sov större delen av promenaden, trots springande huliganer (tonåringar på gympalektion). Dessutom somnade han två timmar hemma sen. Skuttade omkring av lycka :D lär inte bli så imorgon, så får vara glad för denna dagen och hoppas han somnar gott ikväll!
Edvin är 3 månader och 1 vecka nu och man märker att han lär sig nya saker eller utvecklar sig varje dag och jag blir ju så stolt när han gör något nytt! Tidigare satt vi fast i soffan och ammade hela dagarna typ, men nu har han knappt tid att äta längre. Han är väldigt nyfiken :p. Vi har haft tur med nattsömnen från början. Han somnar oftast mellan 19-20 och sover till ca 8 nästa morgon. Han vaknar 1-3 gånger på natten och äter. Det händer att han har svårt att somna om, om vi måste byta blöja och då tar min man honom istället och det accepterar han så det är jätte skönt! Då kan jag somna om så jag orkar gå upp nästa gång han vill äta. Såklart han trivs bäst hos mig. jag har ju maten och så har vi fått ett nära band när jag är hemma med honom men han är väldigt nöjd länge hos sin pappa också och även hos andra trivs han bra så även jag får lite egentid faktiskt :) Vi försöker göra någonting varje dag nu för det är tråkigt att bara vara inne, träffar andra mammor och barn som vi lärt känna t.ex. Men, jag har fått erkänna för mig själv att jag fick en förlossningsdepression... börjar må lite bättre men är ofta nedstämd. Försöker vara glad i hans närhet och han gör mig glad men när han sover är jag ofta ledsen så det måste jag bearbeta. Så det har inte varit helt enkelt men nu ser det ljusare ut.