Inlägg från: cutepoison |Visa alla inlägg
  • cutepoison

BF Juli 2016 (ny!)

Sommarmalva skrev 2016-12-12 21:33:37 följande:

Äntligen kan Max stödja på benen! Tog ett tag, men nu så! Har även vänt sig från mage till rygg ett par ggr men det verkar bara gå när han är naken hehe. Så stolt över min lille kille! På dagen sover han som en kratta dock... bara små powernaps. En kvart här o där. Fast det hör kanske ihop med utvecklingen. Tur han sover på natten iallafall.

Vad roligt att höra! :) Heja Max!
  • cutepoison

Edvin blev 5 månader i onsdags och tycker det händer saker hela tiden nu. Han har börjat rulla fram och tillbaka nu men har inte riktigt helt fattat att det är han som ska göra de :p då han fastnar med armen ibland och blir arg! Våra rutiner följer E behov. Han får sova när han vill vilket har resulterat i att det ganska ofta ser ut så att han somnar för natten mellan 18-19, vaknar 1-3 gånger fortfarande på natten, vi går upp 06-07. Efter en timme är han trött igen och sover 45 min ungefär. Sen sover han kring lunch och sen en gång till på eftermiddagen. Lite olika vilken tid det blir. När han är trött helt enkelt. Han har sovit extremt dåligt på natten den senaste veckan, hoppas det går över!! Han äter ca 3 tsk gröt varje dag. Har försökt öka men hans mage klarar det inte så vi tar det sakta. Han äter också katrinplommonpure varje dag nu. Utöver det får han smaka på lite olika saker nästan varje dag.

• cutepoison
    Namnlös2015 skrev 2017-01-23 13:47:16 följande:

Har inte varit här inne och tittat på väldigt länge!

Vår dotter är 7 1/2 månad nu och världens snällaste!

Hon är en stor tjej som älskar mat haha, hon är 72 lång och väger 10,6 kg. Vår lilla heffaklump :p

Moorii skrev 2017-01-23 21:57:32 följande:
    Haha, vad härligt! :D min pojke är fem månader och tre veckor, är 66 cm lång och väger 8,3 kg, ingen lättviktare han heller :P

Och min plutt är 5 månader och 2 veckor och väger 8 kg och är 65 cm lång! :) Han har fått så gosiga lår nu. <3

• cutepoison
    Moorii skrev 2017-01-24 10:15:06 följande:

Åh, ja, låren!! :D Satte honom I en bumbostol för några veckor sen, han fastnade :P

Sommarmalva, vad roligt att han gillar mat! Gustav gillar typ allt med, förutom katrinplommonpuré, det vägrade han äta, haha.

Haha sötunge! Vi får ses snart om ni är friska nu?

Edvin kan inte äta något nu. Han blir förstoppad. Jätte jobbigt så vi har faktiskt tagit en paus nu från smakportioner. Han liksom vrider sig av smärta om han inte bajsat på en dag. Vet inte hur vi ska få honom att äta. Annars gillar han gröt och pureer (mina hemmagjorda fick dock bottenbetyg HAHA!)
  • cutepoison
    Moorii skrev 2017-01-26 17:29:21 följande:

Absolut! Men nu hade du gått och blivit sjuk va? :/ det är väl bara den tiden på året... Elände är det iallafall! Vi får se hur det ser ut nästa vecka kanske?

Ånej :/ Gustav blir lite trögare i magen med, men brukar funka bra om han får springa lite i gåstolen eller sitta i tripp trapp-stolen, då kommer det igång. Men blir färre gånger per dag och han sover jättedåligt sen några dagar, men hoppas på att det beror på att tänder är på väg eller nåt.. Ni får kanske köra på milda saker, som gröt och sådär ett längre tag? Jaså, haha! Jag känner en tjej som är kock, hennes man är också kock, och deras dotter vägrade äta det de lagade, bara burkmat som dög :D måste vara nåt med konsistensen som blir annorlunda :)

Ja exakt! Har varit väldigt sjuk. Mår bättre nu men ska nog hålla mig hemma några dagar till. Sen får vi besök. Edvin har klarat sig än så länge som tur är!! Min man fick vara hemma i fredags för jag låg med nästan 40 graders feber. Gick bara upp för att amma, annars sov jag hela dagen. Då har man testat på det...
  • cutepoison
    calabalic skrev 2017-01-29 23:31:50 följande:
    Men fy vad jobbigt att vara SÅ sjuk och samtidigt ta hand om litet barn. Jag är förkyld med halsont och ont i kroppen och det är ju jobbigt, men ingen feber.. och ändå tycker jag det är piss-jobbigt. Båda barnen är iofs oxå sjuka. En del har barn som blir lugnare när de är sjuka - inte vi...
    Ja, jag hade aldrig klarat det själv om inte min man kunnat vara hemma från jobbet!! Eller man hade väl säkert kämpat på men det var himla skönt att han kunde det för jag var helt däckad. Krya på er! Det är nog jobbigt med bara en förkylning också, man blir så matt och så när barnen är sjuka också! 
  • cutepoison
    Moorii skrev 2017-01-30 08:49:17 följande:
    Åh, fy vad jobbigt :/ skönt att du mår bättre nu iallafall, men förstår att du vill ta det lugnt. Min hosta är nästan borta nu, men är snuvig fortfarande.. Gustav hostar fortfarande ibland, men det är inte så farligt. Hoppas Edvin slipper bli sjuk! Krya på dig!
    Tack! Vi kan väl höras av i nästa vecka och bestämma en dag? Krama Gustav, hoppas han och du blir helt friska snart. Så jobbigt med hosta! 
  • cutepoison

Hej alla, 
    Hur går det för er? Tiden går så himla fort! Edvin blev 6 månader i lördags och han växer så det knakar. I alla fall vikten :D Han väger 9 kg nu! Hur stora har era blivit? Längden vet jag inte då vi ska till bvc nästa vecka för 6 månaders kontroll (var tvungna att boka om) men jag skulle hoppas att han iaf är 66-67 cm nu. Han sitter nästan själv, kan fortfarande rasa så vågar inte ha honom utan stöd och han försöker krypa och blir så förbannad när det inte går. Haha. Han har inte fattat att han måste lyfta magen så han drar in knäna och sprattlar. Nu äter han mer också, gröt på morgonen (nästan en hel portion) och lunch. Lite olika hur mycket men nog får han i sig runt 1 dl + fruktpuré. Sen ammar vi resten kan man säga. Ibland ger jag något litet på kvällen. Har försökt vänja vid välling men det gillar han inte än. Hur mycket äter era? Hoppas ni har det bra allihop. 

• cutepoison

Edvin sover så extremt dåligt nu! Han har alltid vaknat 1-3 gånger per natt och då har 3 gånger varit mycket och jobbigt. Nu vaknar han 1 gång i timmen, ibland mer. Han har ju också nästan alltid sovit i egen säng men det är helt omöjligt nu för då skulle jag inte få göra annat än att springa upp och hämta honom så nu sover han med mig igen men jag vaknar ju varje gång han vill ha bröstet. Han har väldigt ont i magen då han är förstoppad vilket varit fokus nu i 2 månader snart, men samtidigt så är han svullen på alla fyra hörntänder (men det har varit så typ 3 veckor så jag vet inte) och så ska det ju vara en utvecklingsfas vid 6 månader så vad det beror på vet jag inte. Hoppas att det går över snart för det är verkligen tungt att inte sova på nätterna och sen orka hela dagarna. 

Igår gjorde han riktiga försök att krypa. Han fick verkligen in knäna under magen och kom iväg en kort bit. Han kanske kryper före hans sitter :P 

• cutepoison
    cameleon skrev 2017-02-21 01:08:26 följande:

Länge sedan jag skrev så nu kommer en uppdatering. Min lilla Cate är nu 6 månader och 12  dagar.

Fick sin första tand på 5-månaders dagen, nu har hon två tänder. Sitter själv en liten stund men behöver stöd. Försöker åla sig fram men det går inte direkt bra, hehe..

Hon väljer själv hur hon vill sova, oftast blir det på mage (usch, jag är lite rädd för det, har läst att risken för psd ökar om dom ligger på mage). Men hon är sjukt stadig så hon kan ju lyfta huvudet om hon hamnar med näsan i madrassen. Kudde vill hon inte sova på längre, hon tar bort den och lägger den över sig istället.

Är väldigt social, kan sitta hos vem som helst och vara nöjd (inte för länge bara).

Äter verkligen allt! Hon har inte ratat en enda burkmat vi provat och vi har provat dom flesta! Gröt och puréer är också smaskens. Tyvärr är hon mjölkproteinallergisk så vi får särskild ersättning, det upptäcktes pga att hon bajsade alldeles för sällan, en gång i veckan bara, skulle säkert vara mer sällan ändå om jag inte gett henne lavemang (Microlax).. Nu är det bättre med bajsandet men ändå inte helt bra.. 2-4 gånger i veckan.. Dom dagar hon bajsar blir det oftast flera gånger per dag.

Nästa vecka är det dags för andra dosen vaccin och 6-månaderskontroll, sist vägde hon 8 kg och var 69 cm lång.

Hon somnar alltid mellan kl. 23-00 och vaknar runt kl. 7-8 och vill ha mat, därefter sover hon till mellan kl. 11-12. Hon sover i sin spjälsäng intill min säng (har tagit bort ena sidan på spjälsängen).

Hon är väldigt hårdhänt! Slåss, sparkas, rivs och är väldigt vild, rivsår i ansiktet får jag då och då.. Annars väldigt kramig och go, ett riktigt mysmonster :)

Vad roligt att läsa om lilla Cate! Måste bara få fråga om mjölkproteinallergi, hur kom ni fram till det? Var det bvc som sa att de kunde vara det? Jag har bara ammat Edvin de senaste månaderna men han fick ersättning de första veckorna och har alltid bara bajsat 1 gång i veckan. På bvc har de sagt att det är normalt men han har också alltid varit så gasig så jag har tänkt på allergi. Nu när han äter vanlig mat också så har han så ont!

Vi har börjat med lactulos nu men oj, för en redan gasig mage blev det inte så roligt. :(
  • cutepoison
    cameleon skrev 2017-02-21 14:28:23 följande:

Alltså Cate har alltid bajsat sällan men efter ett tag blev det mer sällan och som sagt, jag började ge lavemang var 6:e dag. Hon hade alltid jättejobbigt när hon skulle bajsa, skrek, blev svettig och mådde dåligt, hade det för jävligt varje gång och det gjorde såå ont att se hur hon kämpade! Började med 2,5 ml Laktulos, hände ingenting så till slut var vi uppe på 10 ml men det hjälpte inte heller! Katrinplommon har heller aldrig hjälp.

BVC-sköterskan sade att det är normalt men sedan ångrade hon sig och tyckte vi skulle prova mjölkfritt och bättre blev det. Nu när hon bajsar märks det inte ens på henne, helt plötsligt börjar det bara lukta bajs..

Barn som bara äter ersättning (inte ammas) bör bajsa i alla fall varannan dag har jag hört men det gör inte Cate än..

Nu säger BVC-sköterskan att hon är säker på att det är allergi.

Okej! Jag ska prata med vår bvc sköterska om det men hon avfärdar allt jag säger. Hon sa att det skulle lösa sig bara jag gav honom mer mat. haha. det gjorde det inte kan jag säga. Har ju blivit värre nästan.

jag ger katrinplommon eller aprikospure varje dag men det hjälper inte. Bra att det hjälpte er Moorii!
  • cutepoison
    tovemaja skrev 2017-02-22 17:22:15 följande:

Ni som har bajsproblem- lider med er! Hade körig mage på storebror och halkade då in på ec/babypottnings spåret. Så jäkla bra! Aldrig haft problem sedan dess. Funkar såklart inte för alla men här i familjen är det guld. Som en bonus blev storebror även blöjfri vid 20 månader. Kolla in blojfribebis.se

Tack för tipset! Har varit inne på det spåret faktiskt men eftersom han inte kunnat sitta har det känts meningslöst. Man kan ju iofs hålla i men har väntat men nu när han sitter ska jag testa det. Brukar gå runt och hålla honom i den positionen och det hjälper mycket!
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2017-03-01 11:30:34 följande:

Nu, äntligen! 7 månader gammal kan Max vända sig från rygg till mage. Händer inte ofta men nu vet jag att han kan eftersom han är en liten person som gärna tar tid på sig så blir man desto gladare när det väl händer! Säger också mamamama. Fast det är nog bara ett ljud som är lätt att säga. Tror inte han vet vad han säger. Men låter härligt!

Kul! :) Det är roligt att se när de kan nya saker. Edvin är inte heller tidig i utvecklingen, han sitter ännu inte helt stadigt själv, men det kommer! Man får tänka att ju fortare de kan saker desto fortare kommer de inte vara bebisar längre :P Han gör inga ljud som kan liknas vid någonting men pratar gör han! Haha 
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2017-03-13 10:47:20 följande:

Någon som vet hur länge man ska undvika salt? Och mat som innehåller salt redan, typ korv och sån mat som är salt från början, är det ok? Max har fått äta lite korv när vi ätit men inte vågat ge så mycket. Hur mycket salt tål de små liven? Är det bara saltet som man själv tillsätter som inte är bra?

Skulle tro att det salt man tillsätter är det farliga. Ingen fara med det som redan finns i matvaror. Det är så små mängder :)
  • cutepoison

Vi har inte hembesök vid 8 månader, det har dem inte personal till. Nu vid senaste besöket frågade hon bara om vi tänkt på säkerhet i hemmetall. Ja det har vi svarade jag och sen var det inget mer med det. Lite dåligt tycker jag.

Edvin växer så det knakar, han har växt ikapp sin vikt nu så han ligger på medelkurvan. Han ställer sig på knäna men kommer ingenstans. Sen lägger han sig på mage igen, ger upp, och sprattlar som en fisk. Ser jätte roligt ut. Han är verkligen frustrerad så det måste vara jobbigt för honom.

Vi ammar någon gång på dagen men mest morgon och kväll så det blir mindre och mindre. Det kan bli någon gång på natten också, han sover så oroligt nu.

• cutepoison

Vi ska hyra en BeSafe izi plus från if har vi bestämt. Får den först om en månad men han klarar sig säkert med babyskyddet till dess. 

• cutepoison
    Moorii skrev 2017-03-27 19:03:47 följande:

Det gör han garanterat! De växer ju inte såå fort, som tur är. Aha, har inte kollat på den, får ta och göra det! Vad var det som gjorde att ni valde den?

Vi läste på massor och vill man ha en bra stol får man ju lägga lite pengar på den vilket vi inte kan göra just nu. Men så såg vi att IF hyrde ut bilstolar och det kändes värt det. Besafe var en av stolarna vi hade som alternativ men tyckte den var för dyr att köpa. :)

Edvin väger 9950 nu och är 71,5 cm. Hur lång är Gustav? De har alltid varit ganska lika i vikten men Edvin har varit lite kortare så jag tror inte du behöver oroa dig. När de börjar röra sig kommer de inte få upp lika mycket i vikt som nu när de är så stilla fortfarande. Tror du inte?
  • cutepoison
    calabalic skrev 2017-03-30 00:24:22 följande:

Så härligt det måste vara att njuta av att gå hemma som mammaledig. Jag trodde jag skulle känna så men föräldraledighet är inte min grej tydligen. Kanske för att jag trivs så väldigt bra på jobbet. Eller för att jag gillar variation. Tror det blir bättre nu under vår/försommar, missade ju den tiden förra året med sonen (pappan var hemma då).

Angående bilbarnstol har vi en Britax Max Way och en Britax Multitech. Är nöjd med båda, både sonen på 22 mån och dottern snart 8 mån sitter bra i båda.

Vad långa era bebisar är! Jag vet inte riktigt hur lång min dotter är men gissar runt 68. Hon var knappt 65 när hon var 6 mån. Hon har fortfarande 68 i kläder iaf även om det börjar bli lite tajt.

Ni som ammar, hur länge till har ni tänkt fortsätta? Sonen slutade vid 9 mån och det kändes rätt bra, men han åt väldigt bra av vanlig mat medan dottern nu fortfarande inte är särskilt förtjust i annat än välling och fruktpuré. Känns som hon behöver amningen. Men hon är så snuttig så nätterna är hopplösa.

Jag tänker amma till 1 år om han vill det. Men tänker bara amma morgon och kväll från ca 9-10 mån. Det är en plan iaf men det kan ju förändras. För någon månad sen funderade jag på att sluta amma helt eftersom jag kände mig helt slut men nu när han äter mer mat är det mer mysigt igen :) Han ammar inte så mycket för att äta längre.

Men efter denna natt som just varit får jag fundera igen hur vi ska lösa nätterna... Han brukar amma en gång sent på kvällen och en gång tidigt på morgonen men i natt har han snuttat i princip hela natten :( Inget annat tröstade. Och jag kunde inte sova så mycket...
  • cutepoison

Roligt att läsa om era små! Edvin blev 10 månader nu i juni och han är överallt hela tiden. Han kryper inte utan maskar/ormar sig fram. Är jätte charmigt :D Han har också börjat ställa sig upp mot möbler. Han äter allt och vi har nästan slutat amma. Det blir lite morgon och kväll bara för att det är mysigt, han älskar mat! Han äter helst själv och kan bli sur om jag försöker mata honom om vi inte är hemma. Han vill inte vara själv. Han kan leka själv en stund men man måste var med, går man därifrån kommer han efter på en gång eller börja gråta :/. Han har ju alltid sovit dåligt på dagen så det är ingen skillnad nu. Är man ute och går kan han sova 1-1,5 h men somnar han i stilla vagn eller säng sover han 30 min och är super trött och gnällig. Tycker det är roligt att han är så intresserad av andra barn och försöket leka med dem på öppna förskolan, särskilt äldre barn hänger han efter hela tiden som han ser upp till dem :)

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)