• maja1190

Familjehem gör olagligt?

Jag har en god vän som bor i familjehem sedan ett antal år tillbaka. Nu går han på gymnasiet och familjehemmet har egna biologiska barn och flera andra familjehemsbarn. Nu har familjehemmet hyrt en lien lägenhet till han för att slippa ha han i huset. De betalar endast hyran för lägenheten. Han får aktivitetsersättning på 5900 efter skatt som han får betala räkningar och mat och allt annat för i månaden. En anhörig står för lägenheten och det står ett annat efternamn på dörren så detta är inget som sociala vet om. Som han förstår det fortsätter de att få samma pengar för honom som de fick när han bodde hos dem. Det som de gör måste väl vara olagligt? 
    Han vet inte riktigt hur han ska gå tillväga, kontakta sociala? Han vill inte själv hamna i trubbel då han vill kunna fortsätta gå i det gymnasiet på den ort där han nu bor. Pengarna som han får är för att han har en diagnos och har förlängd gymnasietid. Han har två år kvar på gymnasiet och vill gärna kunna slutföra sin skolgång men pengarna som han får räcker inte. Är det någon som har något tips och råd på vad han ska göra?

• Svar på tråden Familjehem gör olagligt?
  • maja1190
    Anonym (Anna B) skrev 2016-01-20 18:57:12 följande:

Jag önskar att jag hade bott i er stad. Den "gamla" kontaktpersonen i mig har vaknat. Jag minns hur jag var när jag jobbade som mest med ungdomar och sprang runt på olika myndigheter med dom. Då hade jag så mycket kontakter så man visste alltid vart man skulle vända sig. Jag hade iaf börjat med en kontakt med hans "gamla" soc. Fast eftersom han är 18 år så får ni kontakta vuxenenheten.

Men du, innan ni gör nåt, rådgraga nån annan vuxen. Kuratorn på hans skola eller om han har nån lärare som han tycker om och känner att han kan lita på. Syvarna brukar också vara engagerade i sina elever. Att rådfråga nån annan vuxen innan ni tar kontakt med soc tror jag kan vara bra.

Nu bor jag långt ifrån killen också annars hade han varit mer än välkommen att bo hos oss (fast han har sovit hos oss många gånger). Han litar tyvärr inte på myndigheter/lärare/kurator etc han misstror alla och tror alla vill han något ont. Säkert på grund av hans uppväxt. Däremot så trivs han i skolan på den gymnasielinje han går med sina kompisar och den linjen finns inte i den kommun vi bor i.
    Hans största dilemma är vart han ska ta vägen med två år kvar i gymnasiet och STOR bostadsbrist i kommunen där han bor om han inte är placerad hos familjehemmet.
    Jag letar med ljus och lykta efter ett alternativt boende för honom och vill att han ska komma därifrån så fort som möjligt.
    Samtidigt har jag blivit allt mer engagerad utav hur familjehemmet har betett sig och därför intresserad av information om vad det är som egentligen gäller.
  • Anonym (Hm)

5900 kr låter väldigt mycket för att betala mat och typ telefon räkningen? Vad kan det mer vara? Det är ju mer än många har att röra sig med. I övrigt är jag för oinsatt för att svara huruvida det är fel eller inte.

• Kjell2
    maja1190 skrev 2016-01-20 19:22:02 följande:
    Nu bor jag långt ifrån killen också annars hade han varit mer än välkommen att bo hos oss (fast han har sovit hos oss många gånger). Han litar tyvärr inte på myndigheter/lärare/kurator etc han misstror alla och tror alla vill han något ont. Säkert på grund av hans uppväxt. Däremot så trivs han i skolan på den gymnasielinje han går med sina kompisar och den linjen finns inte i den kommun vi bor i.
    Hans största dilemma är vart han ska ta vägen med två år kvar i gymnasiet och STOR bostadsbrist i kommunen där han bor om han inte är placerad hos familjehemmet.
    Jag letar med ljus och lykta efter ett alternativt boende för honom och vill att han ska komma därifrån så fort som möjligt.
    Samtidigt har jag blivit allt mer engagerad utav hur familjehemmet har betett sig och därför intresserad av information om vad det är som egentligen gäller.
    Men då är nog bästa lösningen för honom att ni släpper detta innan han går ut gymnasiet. Han bor nu ok i eget boende, har pengar och minimal kontakt med familjehemmet. 

Sen kan han dra vidare. Visst, lite surt att familjehemmet drar in massa pengar och att de andra fosterbarnen far illa men han har i all fall en vettig situation.
  • Fru Tant

Ta kontakt med familjehemmet och utöva lite utpressning för att inte polisanmäla?

• maja1190
    Fru Tant skrev 2016-01-20 21:15:04 följande:

Ta kontakt med familjehemmet och utöva lite utpressning för att inte polisanmäla?

Precis det har varit vår tanke också. Sist de krävde han på pengar för en del av hyran sa jag till han att han skulle säga att innan han betalar dem något ville han se utbetalningarna till dem för honom. Då svarade de inget. De har hotat med att de kan säga upp honom om han inte gör som de säger. Det är sådant som gör mig så förbannad eftersom de vet att han har svårt att hitta ett annat boende i kommunen som han trivs så bra med skola och kompisar.
  • maja1190

Kan tillägga att min man har varit väldigt nära många gånger att ringa upp familjehemmet och säga både det ena och det andra, det är jag som har stoppat honom för vad händer då med killen?

• Anonym (anonym)
    Anonym (Anna B) skrev 2016-01-20 17:53:50 följande:
    Det finns många bra familjehem men det finns också många dåliga.
    Det finns familjehem som tillskansar sig pengar. Det finns familjehem som gör det bara för pengarna. Det finns familjehem som inte vill lämna tillbaka barn till biohem.
    Eftersom det fuskas med uppföljningar är det jättebra när någon som du får upp ögonen och börjar ifrågasätta.
    Jag känner en tjej som tvingades lämna sina två barn till familjehem. Idag är hon skötsam och har jobb men familjehemmet håller i barnen med näbbar och klor. De har ljugit till socialen om denna tjej och hon har inte en chans.
    Ok, det var en parentes. Jag tycker att du och killen ringer till en socialsekreterare och ställer frågor. Skriv upp frågor och svar. Det är nog i den änden ni måste börja tror jag
    Du vet att ett familjehem inte kan påverka om barn ska flytta tillbaka till det biologiska hemmet?
  • Kjell2
    maja1190 skrev 2016-01-20 21:32:08 följande:

Kan tillägga att min man har varit väldigt nära många gånger att ringa upp familjehemmet och säga både det ena och det andra, det är jag som har stoppat honom för vad händer då med killen?

Bättre vore om han ringde och pratade med socialen. Vad posivt skulle komma ut att skälla på familjehemmet?

• Anonym (Anna B)
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-20 22:31:19 följande:

Du vet att ett familjehem inte kan påverka om barn ska flytta tillbaka till det biologiska hemmet?

Man kan påverka på det sättet att man hjälper den unge till en sund relation till biofamiljen. Om det går.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Anna B) skrev 2016-01-21 12:50:18 följande:
    Man kan påverka på det sättet att man hjälper den unge till en sund relation till biofamiljen. Om det går.
    Det står ju att bioförälder har svåra missbruksproblem och att de inte träffas mer än någon gång per år. Killen är myndig och kan själv kontakta socialtjänsten och begära att vården upphör, om det anses att vård inte längre behövs så slipper han familjehemmet.
Svar på tråden Familjehem gör olagligt?