• maja1190

Familjehem gör olagligt?

Jag har en god vän som bor i familjehem sedan ett antal år tillbaka. Nu går han på gymnasiet och familjehemmet har egna biologiska barn och flera andra familjehemsbarn. Nu har familjehemmet hyrt en lien lägenhet till han för att slippa ha han i huset. De betalar endast hyran för lägenheten. Han får aktivitetsersättning på 5900 efter skatt som han får betala räkningar och mat och allt annat för i månaden. En anhörig står för lägenheten och det står ett annat efternamn på dörren så detta är inget som sociala vet om. Som han förstår det fortsätter de att få samma pengar för honom som de fick när han bodde hos dem. Det som de gör måste väl vara olagligt? 
    Han vet inte riktigt hur han ska gå tillväga, kontakta sociala? Han vill inte själv hamna i trubbel då han vill kunna fortsätta gå i det gymnasiet på den ort där han nu bor. Pengarna som han får är för att han har en diagnos och har förlängd gymnasietid. Han har två år kvar på gymnasiet och vill gärna kunna slutföra sin skolgång men pengarna som han får räcker inte. Är det någon som har något tips och råd på vad han ska göra?

• Svar på tråden Familjehem gör olagligt?
  • Kjell2
    maja1190 skrev 2016-01-19 21:15:07 följande:

Ok, men de har varit de enda "föräldrar" som han har haft under en lång tid det är inte lätt att anmäla eller berätta för soc vad som händer. Han vill bara lämna dem och gå vidare med sitt liv. Jag förstår honom samtidigt som jag tycker att familjehemmet har och gör fel.

Det är inte lätt det här... så enkelt att bara tänka anmäl dem så tänkte jag med först men han vet inte om han orkar.

Just nu vet jag varken in eller ut för jag är så arg på familjehemmet och anser att de ska få stå för vad de gör, samtidigt som jag vet hur jobbigt han tycker det är att gå emot familjehemmet.

Men då räcker det med att han flyttar, vad hindrar honom. . Sen kan ni ta ett nytt beslut hir gå vidare.
  • Anonym (anonym)
    maja1190 skrev 2016-01-19 21:15:07 följande:
    Ok, men de har varit de enda "föräldrar" som han har haft under en lång tid det är inte lätt att anmäla eller berätta för soc vad som händer. Han vill bara lämna dem och gå vidare med sitt liv. Jag förstår honom samtidigt som jag tycker att familjehemmet har och gör fel.
    Det är inte lätt det här... så enkelt att bara tänka anmäl dem så tänkte jag med först men han vet inte om han orkar.
    Just nu vet jag varken in eller ut för jag är så arg på familjehemmet och anser att de ska få stå för vad de gör, samtidigt som jag vet hur jobbigt han tycker det är att gå emot familjehemmet.
    Troligtvis har han missuppfattat hela situationen och lägenheten är något som socialtjänsten har beviljat som boende som avslut på familjehemsplaceringen. 
  • Anonym (Men hallå)

Jag skulle fortfarande vilja ha svar på min fråga ang om han träffar familjehemmet något? Är där och äter middag då och då t.ex. ? Eller om de totalt struntar i att ha kontakt med honom? Det är en process att bli vuxen och självständig och ligger i uppdraget när man jobbar med ungdomar. Och så skulle jag tro att omkostnadsdelen, alltså de pengarna som ska täcka hans utgifter, går till hyran av lägenheten. Jag har också ungdomar som familjehem och en som snart blir 18 och som så snart hon är mogen för det ska få bo i en liten 1: a som är min. Och hon lääängtar men har en del kvar till hon klarar sig själv. Men jag kommer fortfarande ha ansvaret för henne då hon kommer att vara placerad till hon är 20 år. Så jag fattar inte vad som är KONSTIGT?

• maja1190
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-19 22:45:47 följande:
    Troligtvis har han missuppfattat hela situationen och lägenheten är något som socialtjänsten har beviljat som boende som avslut på familjehemsplaceringen. 
    Socialtjänsten vet inte om att han inte bor i huset och han har inte missuppfattat situationen
  • maja1190
    Anonym (Men hallå) skrev 2016-01-19 23:07:18 följande:

Jag skulle fortfarande vilja ha svar på min fråga ang om han träffar familjehemmet något? Är där och äter middag då och då t.ex. ? Eller om de totalt struntar i att ha kontakt med honom? Det är en process att bli vuxen och självständig och ligger i uppdraget när man jobbar med ungdomar. Och så skulle jag tro att omkostnadsdelen, alltså de pengarna som ska täcka hans utgifter, går till hyran av lägenheten. Jag har också ungdomar som familjehem och en som snart blir 18 och som så snart hon är mogen för det ska få bo i en liten 1: a som är min. Och hon lääängtar men har en del kvar till hon klarar sig själv. Men jag kommer fortfarande ha ansvaret för henne då hon kommer att vara placerad till hon är 20 år. Så jag fattar inte vad som är KONSTIGT?

Det som är det konstiga är att familjehemmet mörkar med saker och pengar för socialtjänsten. Kommer inte sociala få veta att "din" 18 åring ska bo i en 1:a?
    Det får inte komma ut att han bor i en annan lägenhet är inte det konstigt? Han träffar inte familjehemmet något alls. De skickade en hälsning när han fyllde år och kom inte ens och sa grattis. Sedan ringde de och tjafsade om pengar. Nu har han sin aktivitetsersättning på 5900 men under alla år han har bott där har han aldrig fått saker och pengar som han ska ha fått, som fickpengar, pengar till att klippa sig m.m. Om du inte fattar vad som är konstigt har du nog inte läst inläggen (inte tyket menat men jag är så upprörd över familjehemmets beteende).
    För mig är det KONSTIGT att mörka saker och ting för sociala om det är helt ok att göra som de gör.
  • Anonym (Men hallå)

Jo självklart kommer soc veta det. Och självklart har hon både fickpengar och får klippa sig. Min tanke var att arrangemanget kanske var en del i att bli självständig och ansvarstagande. Men om det är som du säger så verkar något inte stå rätt till i det familjehemmet. Inget kommer drabba pojken om ni kontaktar hans socialassistent då kravet på omdöme ligger på familjehemmet och inte honom. Jag tycker att du ( om inte han vill) ska kontakta dem och berätta om er oro för honom så att de kan göra en utredning ang hans situation. Det är soc i den kommunen han kommer ifrån ursprungligen om annan än där han bor nu. Om det inte finns uppenbara brister i familjehemmet annat än hans situation så kommer man bara göra förändring för hans del. Att han inte mår bra betyder inte att inget av de andra barnen i hemmet gör det. Men det är bra om hans situation förändras då han tycks må dåligt.

• Anonym (saga)

Hur kommer det sig att pengarna inte räcker? Jag har själv aktivitetsersättning+ bostadstillägg och har lika mycket pengar som honom och jag kan spara pengar.

• Anonym (znäääälll)
    maja1190 skrev 2016-01-18 14:31:46 följande:

Jag har en god vän som bor i familjehem sedan ett antal år tillbaka. Nu går han på gymnasiet och familjehemmet har egna biologiska barn och flera andra familjehemsbarn. Nu har familjehemmet hyrt en lien lägenhet till han för att slippa ha han i huset. De betalar endast hyran för lägenheten. Han får aktivitetsersättning på 5900 efter skatt som han får betala räkningar och mat och allt annat för i månaden. En anhörig står för lägenheten och det står ett annat efternamn på dörren så detta är inget som sociala vet om. Som han förstår det fortsätter de att få samma pengar för honom som de fick när han bodde hos dem. Det som de gör måste väl vara olagligt? 
    Han vet inte riktigt hur han ska gå tillväga, kontakta sociala? Han vill inte själv hamna i trubbel då han vill kunna fortsätta gå i det gymnasiet på den ort där han nu bor. Pengarna som han får är för att han har en diagnos och har förlängd gymnasietid. Han har två år kvar på gymnasiet och vill gärna kunna slutföra sin skolgång men pengarna som han får räcker inte. Är det någon som har något tips och råd på vad han ska göra?

Men om familjehemmet betalar hyran så räcker väl det? Hur mkt bidrag får man/barn om man är familjehem?
  • Anonym (znäääälll)
    Anonym (saga) skrev 2016-01-20 01:36:29 följande:

Hur kommer det sig att pengarna inte räcker? Jag har själv aktivitetsersättning+ bostadstillägg och har lika mycket pengar som honom och jag kan spara pengar.

Han är ju tonåring och de kan sätta sprätt på studielånet på en kvart och månadslönen på tre timmar. Det är för deras skull som snälla kreditbolag lånar ut pengar via sms. Klicka/handla....klicka/handla
  • Kjell2

Återigen, vad är problemet? Att han inte vill anmäla familjehemmet kan jag först men då är det bara att lägga ner diskussion om olagligheter och andra fel. Men det finns inget som hindrar att han kontaktar soc, ber att få avsluta placeringen, flyttar och bryter kontakten. Han klara sig helt klart själv.

Han är vuxen, dags att agera som en och ta ansvar för sitt liv och själv bygga sin framtid.

Svar på tråden Familjehem gör olagligt?