• JoohannaS

Köpa bostadsrätt/ Lånelöfte

Hej.

Efter att jag mer eller mindre har trakasserat min kära bankman vänder jag mig nu till er.

Jag har kollat på en bostad som jag under veckan tänkte buda på, den ligger just nu på 1 190 000 kr.
    Men då priserna brukar bli väldigt höga/buden brukar gå upp mycket har jag funderingar på att ha en budget eller kunna ge som MAX mellan 1,6 miljon eller 1,7 miljon.

Då till det min hjärna inte fattar (har kollat igenom olika lånelöften och budgetar i två veckor så hjärnan har lagt av). mer och det här är mitt första lån någonsin så behöver jag få lite klarheter.

Jag har fått ett lånelöfte på ca 1 400 000 kr betyder det att jag av banken KAN låna hela den summan om lägenheten tex. går på 1 600 000 kr ?

Tänkte jag rätt när jag skriver såhär??
    Helt lån + kontantinsats 100% = 1 600 000 kr

Lån 85% = 1 360 000 kr

Kontantinsats 15% = 240 000 kr.

Eller menar de att med kontantinsats och lånelöfte så blir det max
    1 400 000 kr jag kan lägga?
    Lån 85% = 1190 000

Kontantinsats 15% = 210 000 kr.

Vore jättetacksam för hjälp, är säkert jättelätt men min bankman är jättedålig på att förklara allt det här så vore skönt om ni förklarar så att barn förstår. haha!

mvh 

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt/ Lånelöfte
  • Johan75
    JoohannaS skrev 2016-01-19 12:32:53 följande:
    Swedbank
    Då tycker jag du ska ge SBAB en chans, och även kolla andra banker. Du lär få högre lånelöfte och bra räntor.
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (så här)

Vi fick ett lånelöfte på ca 360.000 när vi köpte vår lägenhet för 2 år sedan (minns inte exakta summan), det innebar lån till hela kontantinsatsen plus det vi hade att buda för.

JoohannaS skrev 2016-01-19 11:53:34 följande:

Kan förtydliga att min mamma kommer att låna kontantinsatsen åt mig, så det blir en deal mellan henne och mig.

Så inget privatlån på mig.

Tyvärr Anonym (så här) fattar jag inte riktigt.

OM jag skulle vilja låna både bolån 1 190 000 och kontaninsats 240 000 så kan jag INTE gå över 1,4 miljoner?? :/

Skriv så bra ni bara kan när ni svarar för siffror om amortering, avgifter osv svävar omkring i min hjärna :/

• Anonym (så här)

*460.000 skulle det stå

• JoohannaS

När jag ändå har er på tråden tänkte jag kolla upp en sak till.
    Jag är fast anställd på ett företag på 50% och får där ut minst 20.133 kr/mån innan skatt men tog i våras även extrajobb där jag får mellan 2-7000 kr extra per månad hur hade Ni redovisat inkomst?

Inkomst för år 2014 var 241 600 kr och då hade jag bara en 10h/v tjänst men hade ett vikariat på halvtid och tog även extra tider.
    Tjänade då ca 20.133 kr månaden innan skatt

Inkomst för år 2015 var ca 352 048 kr med två jobb och jobbade heltid/mer.
    Tjänade då ca 29 337 kr månaden.

VAD hade ni uppgett som inkomst??
    Jag kommer få minst ut 15-16000 kr.

(Jag kommer även ha en inneboende i lägenheten som betalar nästan halva hyran)

• Johan75
    JoohannaS skrev 2016-01-19 12:53:44 följande:
    När jag ändå har er på tråden tänkte jag kolla upp en sak till.
    Jag är fast anställd på ett företag på 50% och får där ut minst 20.133 kr/mån innan skatt men tog i våras även extrajobb där jag får mellan 2-7000 kr extra per månad hur hade Ni redovisat inkomst?

Inkomst för år 2014 var 241 600 kr och då hade jag bara en 10h/v tjänst men hade ett vikariat på halvtid och tog även extra tider.
    Tjänade då ca 20.133 kr månaden innan skatt

Inkomst för år 2015 var ca 352 048 kr med två jobb och jobbade heltid/mer.
    Tjänade då ca 29 337 kr månaden.

VAD hade ni uppgett som inkomst??
    Jag kommer få minst ut 15-16000 kr.

(Jag kommer även ha en inneboende i lägenheten som betalar nästan halva hyran)
    Jag hade angett vad jag ungefär tjänar i månaden (före skatt). Banken kommer säkerligen titta på 2015, så ca 29 000 kronor i månaden. Hur hög är avgiften till föreningen?
    Behold, i come as a thief.
  • Hanky Panky

Mitt lånelöfte var på hur mycket jag fick låna. Hur mycket jag sen köpte bostad för var upp till mig, alltså hur mycket kontantinsats jag ville lägga.

Detta var på Swedbank. Och lånelöftet fanns skriftligt på internetbanken att titta på efter att det hade blivit godkänt.

• Swagger

Men hur mycket pengar har du kontant då, det är väl det som sätter din gräns?

• Swagger
    Johan75 skrev 2016-01-19 12:11:49 följande:
    Då tycker jag du ska ringa banken igen och be dem mejla lånelöftet till dig. Vilken är den största kontantinsatsen du kan låna av mamma? Förklara för banken att lönelöftet ska bygga på att du har den kontantinsatsen. 
    På min bank är det bara att logga in och ansöka om lånelöfte direkt över nätet. Allt står där, så borde väl de flesta banker ha idag. Lånelöftet gick väldigt snabbt igenom också.
  • Vinterankan

När vi haft lånelöften så har det alltid varit på hur mycket vi kan låna och att det gäller 85% av husets värde.

• riboflavin

För oss låg lånelöftet på 3,6 miljoner, och vi kunde då bjuda på hus upp till 4,3 miljoner med ca 100 000 i "buffert" för att täcka upp ev. extra kostnader för nya pantbrev.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Köpa bostadsrätt/ Lånelöfte