• ALLIEVERDO

Vad är reglerna kring flyttstäd? Vem ska godkänna, när och hur?

Hej, vi flyttar nu ifrån ett hus vi har hyrt.
    Vår hyresvärd är ju lite..ja..speciell..så undviker gärna att prata med honom. Därför jag skriver här :)

Hur är eg reglerna till flyttstäd? Alltså vi har ju checklista osv.
    Men vi har ju betalt hyra tills 31 januari..och städar nu för fullt. de som ska flytta in ska flytta in 1 feb.

Vem ska godkänna flyttstädet? ska man få nåt papper på det? NÄR ska det göras? och om det inte är godkänt och de redan ska flytta in?

Hur noga ska man städa en källare och vind förresten? :)

• Svar på tråden Vad är reglerna kring flyttstäd? Vem ska godkänna, när och hur?
  • Katlan

Googla "flyttstäd checklista"så får du många träffar med regler och tips.

• ALLIEVERDO
    Katlan skrev 2016-01-21 12:53:35 följande:

Googla "flyttstäd checklista"så får du många träffar med regler och tips.

Får mest fram om själva städningen. Inte om godkänna och annat..får fortsätta söka..
  • Katlan

Det kan ju vara olika mellan hyresvärdar också, det bästa är väl att fråga din värd?

• sportpappa

Oftast görs nog ingen städbesiktning utan det handlar om vad inflyttande hyresgäst tycker är ok. Om de inte anser att städningen är ok så ska de meddela hyresvärden så får de granska det och åtgärda det på något sätt.

När man flyttar ut så görs en besiktning av lägenheten för att se eventuellt slitage och skador som ni ska ersätta. Den besiktningen görs oftast innan utflyttningsdatum. Då kollar de inte på städningen. När ni flyttade in bör ni ha fått ett protokoll med skador och skick på tapeter, målning, vitvaror m.m. som är från utflyttningen av föregående hyresgäst. 

Grundregeln för städning är att man gör det så rent och snyggt som man själv skulle vilja ha det när man flyttar in.

• Katlan
    sportpappa skrev 2016-01-21 13:13:36 följande:

Oftast görs nog ingen städbesiktning utan det handlar om vad inflyttande hyresgäst tycker är ok. Om de inte anser att städningen är ok så ska de meddela hyresvärden så får de granska det och åtgärda det på något sätt.

När man flyttar ut så görs en besiktning av lägenheten för att se eventuellt slitage och skador som ni ska ersätta. Den besiktningen görs oftast innan utflyttningsdatum. Då kollar de inte på städningen. När ni flyttade in bör ni ha fått ett protokoll med skador och skick på tapeter, målning, vitvaror m.m. som är från utflyttningen av föregående hyresgäst. 

Grundregeln för städning är att man gör det så rent och snyggt som man själv skulle vilja ha det när man flyttar in.

Hos hyresvärden i min stads stora hyresbolag städbesiktar de om den nya hyresgästen inte hunnit flytta in. På utflyttningsdatumet. Så det är alltså upp till den nya om städbes ska göras eller inte.
  • Nyfikna72

Är det en privat värd så gör du nog bäst att ta dit värden och ni tillsammans går igenom huset när ni har städat. Är det nåt de är duktiga på annars är att komma med nånting pappersledes dan efter att det var dåligt utfört och var god att betala städfirman vi hyrde in för 5000...........

• ALLIEVERDO

OKej, ska man ha något papper att skriva under tro för att verkligen känna det är klart när vi flyttar. så det inte kan komma nåt i efterhand. Känns nämligen inte som man kan lita på denna hyresvärd.

Jaha ska det göra en sådan besiktning också. inte konstigt kanske :) men borde inte hyresvärden kontakta en för att boka den tiden eller? ska jag behöva jaga honom om att han ska besiktia sitt hus?

• Kjell2
    ALLIEVERDO skrev 2016-01-21 15:18:08 följande:

OKej, ska man ha något papper att skriva under tro för att verkligen känna det är klart när vi flyttar. så det inte kan komma nåt i efterhand. Känns nämligen inte som man kan lita på denna hyresvärd.

Jaha ska det göra en sådan besiktning också. inte konstigt kanske :) men borde inte hyresvärden kontakta en för att boka den tiden eller? ska jag behöva jaga honom om att han ska besiktia sitt hus?

För att du ska ha ryggen fri bör du se till att du tillsammans med värden kontrollerar städningen någon gång mellan ni har städat klart och nya hyresgästen flyttat in. Sen ska ni få ett protokoll där det står om det var godkännt eller om något behöver åtgärdas.

Det ligger i ditt intresse att detta blir gjort så att det inte dyker upp konstigheter i efterhand. Riktgt dumt är att ignorera detta och inte göra något.

• ALLIEVERDO
    Kjell2 skrev 2016-01-21 15:33:33 följande:
    För att du ska ha ryggen fri bör du se till att du tillsammans med värden kontrollerar städningen någon gång mellan ni har städat klart och nya hyresgästen flyttat in. Sen ska ni få ett protokoll där det står om det var godkännt eller om något behöver åtgärdas.

Det ligger i ditt intresse att detta blir gjort så att det inte dyker upp konstigheter i efterhand. Riktgt dumt är att ignorera detta och inte göra något.
    absolut. sådant protokoll ska jag ha.
    men funderar på den där besiktningen för slitage osv..hmm.. jaja..får väl skicka till honom

Någon som vet hur det är med att tvätta fönster på utsidan mitt i vinterkalla landet?
  • Katlan
    ALLIEVERDO skrev 2016-01-21 16:16:51 följande:
    absolut. sådant protokoll ska jag ha.
    men funderar på den där besiktningen för slitage osv..hmm.. jaja..får väl skicka till honom

Någon som vet hur det är med att tvätta fönster på utsidan mitt i vinterkalla landet?
    Vatten, lite Yes (helst just det märket just för fönsterputs) samt ca ½ till 1 dl T-röd per 10 liter. Cirka ungefär. Ta bara lite diskmedel, du får prova dig fram.
Svar på tråden Vad är reglerna kring flyttstäd? Vem ska godkänna, när och hur?