• Anonym (Undrande)

Brintellix? Någon som provat

Hejsan.

Jag tänkte höra mig för om någon har provat brintellix?

Det är en relativt ny anridepressiv medicin, som tydligen inte liknar någon annan som finns just nu.

Om du eller någon du känner har ätit denna svara gärna om vad ni tyckte.

Hjälpte den er?

Biverkningar?

Ökad/minskad aptit?

Hur lång tid innan ni märke skillnad?

Medicinen är fortfarande föremål för utökad övervakning eftersom den är så ny och det finns inte mycket diskussioner om den än så länge.

• Svar på tråden Brintellix? Någon som provat
  • Anonym (Jag)
    in4 skrev 2017-08-18 13:16:27 följande:

Inga biverkningar?

Tog några veckor för mig innan jag kände mig bättre, men började med 10 tror jag

Alltså, om jag går efter fass så har jag ju fått diarré, en del klåda, lite illamående ibland de första dagarna och drömmarna var konstiga de första nätterna... Dessa kan jag leva med.

Sätter ut Sertralin oxå... Sedan 1 vecka... Å känt mig låg och gråtmild senaste dagarna.. Tror det beror på sertralinet. Om jag förstått rätt så gör inte Brintellix att man ska må sämre i början..

Ska trappa ner sertralinet om en vecka igen... Å sen öka Brintellixen t 10 mg... Hoppas på en förändring.

Känns som min hjärna är trasig och att hag inte riktigt fungerar, mossig i huvudet och som jag ibland är i en bubbla...

På vilket sätt hjälpte Brintellixen dig?
  • in4
    Anonym (Jag) skrev 2017-08-18 13:53:51 följande:

Alltså, om jag går efter fass så har jag ju fått diarré, en del klåda, lite illamående ibland de första dagarna och drömmarna var konstiga de första nätterna... Dessa kan jag leva med.

Sätter ut Sertralin oxå... Sedan 1 vecka... Å känt mig låg och gråtmild senaste dagarna.. Tror det beror på sertralinet. Om jag förstått rätt så gör inte Brintellix att man ska må sämre i början..

Ska trappa ner sertralinet om en vecka igen... Å sen öka Brintellixen t 10 mg... Hoppas på en förändring.

Känns som min hjärna är trasig och att hag inte riktigt fungerar, mossig i huvudet och som jag ibland är i en bubbla...

På vilket sätt hjälpte Brintellixen dig?

Åh fy. Sertralin är en så tung medicin att trappa ner också, tror helt klart att det är utsättning från den som gör att du inte mår bra nu

Vänta tills du varit utan den 1-2 veckor och går på bara brintllix innan du bedömer :)

Hm, på många sätt! Jag blev mer aktiv och fick lättare att läsa, koncentrera mig osv. Gladare. Lättare att tillgodogöra mig terapi.

Hoppas det känns bättre med nedtrappningen snart vännen. Försök slappna av och ta hand om dig själv.
  • Anonym (Jag)
    in4 skrev 2017-08-18 15:32:32 följande:

Åh fy. Sertralin är en så tung medicin att trappa ner också, tror helt klart att det är utsättning från den som gör att du inte mår bra nu

Vänta tills du varit utan den 1-2 veckor och går på bara brintllix innan du bedömer :)

Hm, på många sätt! Jag blev mer aktiv och fick lättare att läsa, koncentrera mig osv. Gladare. Lättare att tillgodogöra mig terapi.

Hoppas det känns bättre med nedtrappningen snart vännen. Försök slappna av och ta hand om dig själv.

Det låter ju lovande :)

Nu när du slutat med den - mår du ff bra?

Vad jag förstått så ska Brintellix vara lätt att sätta ut...typ att man kan sluta direkt... Hur gjorde du? Å varför slutade du...? Står kanske längre upp i tråden...

Ja, jag ska hålla ut... Låta utsättningssymtomen lägga sug..innan jag fortsätter trappa ner. Sertralinet har gjort mig avtrubbad och känner knappt nyanser inombords. Läkaren sa att Brintellix inte hade den biverkan/effekten. Vad jag förstår så är Brintellix bland de senaste på marknaden och ska ha väldigt milda biverkningar.. Och stora positiva effekter på det kognitiva.

Längtar tills jag bara står på Brintellix!
  • in4
    Anonym (Jag) skrev 2017-08-18 15:56:38 följande:

Det låter ju lovande :)

Nu när du slutat med den - mår du ff bra?

Vad jag förstått så ska Brintellix vara lätt att sätta ut...typ att man kan sluta direkt... Hur gjorde du? Å varför slutade du...? Står kanske längre upp i tråden...

Ja, jag ska hålla ut... Låta utsättningssymtomen lägga sug..innan jag fortsätter trappa ner. Sertralinet har gjort mig avtrubbad och känner knappt nyanser inombords. Läkaren sa att Brintellix inte hade den biverkan/effekten. Vad jag förstår så är Brintellix bland de senaste på marknaden och ska ha väldigt milda biverkningar.. Och stora positiva effekter på det kognitiva.

Längtar tills jag bara står på Brintellix!

Ja, jag mår bra nu men tror det är pga att jag träffade en bra psykolog och fick psykodynamisk terapi.

Mediciner hjälper ju bara tillfälligt, eller så.

Ja, det var bara att sluta tvärt. Kände mig lite konstig första dagarna men knappt alls faktiskt.

Slutade pga magproblem som kom efter ett halvår på den. Trodde jag hade ibs. Men gick över när jag slutade. Men som sagt är jag överkänslig mot alla mediciner i princip, så detta var en mild grej liksom.

Ja precis! Det är en superbra medicin. Hoppas det går fint för dig! :)
  • Anonym (Jag)
    in4 skrev 2017-08-18 16:08:33 följande:

Ja, jag mår bra nu men tror det är pga att jag träffade en bra psykolog och fick psykodynamisk terapi.

Ja, det var bara att sluta tvärt. Kände mig lite konstig första dagarna men knappt alls faktiskt.

Slutade pga magproblem som kom efter ett halvår på den. Trodde jag hade ibs. Men gick över när jag slutade. Men som sagt är jag överkänslig mot alla mediciner i princip, så detta var en mild grej liksom.

Jag har själv gått i psykodynamisk terapi....under en lång period. Mådde bara sämre och sämre. Även testat Kbt mm. För mig känns det så biokemisk/fysiskt - att tabletter känns som det enda som skulle kunna återställa "problemet"

Detta började för många årsedan ( under en stressig period i livet ) och det rättade aldrig till sig... Så för mig känner jag att rätt medicin kommer vara min lösning.

Lite trött på att testa nya hela tiden...hoppas på denna nu.
  • Anonym (Jag)
    in4 skrev 2017-08-18 16:08:33 följande:

Förresten, inte för att det är aktuellt just nu men hur är det med alkohol och Brintellix?

Nu är jag absolut ingen stor-konsument men vill kunna ta ett glas nån gång då och då...drack du medans du stod på den?
  • in4

Ojdå, så du ser inga händelser som utlöst det? :/

Jodå, jag drack alkohol ibland. Har jag gjort med alla jag gått på. Tog det försiktigt bara :)

• Anonym (Jag)
    in4 skrev 2017-08-19 10:08:12 följande:

Ojdå, så du ser inga händelser som utlöst det? :/

Jodå, jag drack alkohol ibland. Har jag gjort med alla jag gått på. Tog det försiktigt bara :)

Jo under en stressig period i livet... Men efter det har mitt liv lugnat sig...dock kvarstår symtomen.

Misstänker att Brintellix orsakar sömnproblem...?

Har sovit såå kasst senaste 5 dygnen...varken sömnpiller eller lugnande hjälper. Sover ytligt och oroligt...tror inte det är sertralinet utan snarare kanske Brintellix....googlade lite på amerikanska sidor å verkar ju inte helt ovanligt.... Suck! Lär väl få testa nån ny sort igen :( om det inte ger med sig...
  • in4
    Anonym (Jag) skrev 2017-08-20 08:05:24 följande:

Jo under en stressig period i livet... Men efter det har mitt liv lugnat sig...dock kvarstår symtomen.

Misstänker att Brintellix orsakar sömnproblem...?

Har sovit såå kasst senaste 5 dygnen...varken sömnpiller eller lugnande hjälper. Sover ytligt och oroligt...tror inte det är sertralinet utan snarare kanske Brintellix....googlade lite på amerikanska sidor å verkar ju inte helt ovanligt.... Suck! Lär väl få testa nån ny sort igen :( om det inte ger med sig...

Vet ju inte, men är inte sömnproblem en väldigt vanlig utsättning när man trappar ner?

Har iallafall aldrig sovit dåligt på brintellix, det har inte påverkat det.
  • Anonym (Jag)
    in4 skrev 2017-08-20 09:18:47 följande:

Vet ju inte, men är inte sömnproblem en väldigt vanlig utsättning när man trappar ner?

Har iallafall aldrig sovit dåligt på brintellix, det har inte påverkat det.

Så svårt att veta vad som är vad... Man blir ju bara än mer förvirrad när man googlar....
Svar på tråden Brintellix? Någon som provat