• Anonym (Undrande)

Brintellix? Någon som provat

Hejsan.

Jag tänkte höra mig för om någon har provat brintellix?

Det är en relativt ny anridepressiv medicin, som tydligen inte liknar någon annan som finns just nu.

Om du eller någon du känner har ätit denna svara gärna om vad ni tyckte.

Hjälpte den er?

Biverkningar?

Ökad/minskad aptit?

Hur lång tid innan ni märke skillnad?

Medicinen är fortfarande föremål för utökad övervakning eftersom den är så ny och det finns inte mycket diskussioner om den än så länge.

• Svar på tråden Brintellix? Någon som provat
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-05 13:46:51 följande:

Tog den för ångest och depression. Min huvuddiagnos är Generell ångest.

Den funkade bra mot depressionen men inte ångesten. Den hade få biverkningar på mig. Ingen viktuppgång. Mild sexuell biverkan, illamående som gick bort när man tar den tillsammans med mat.  

Ok... Vilken medicin äter du idag då? Mot Gad ( antar att du har det? )
  • Ser0tonin

Huh, vad konstigt..Jag skrev ett svar men det publicerades inte?

Ja hur eller hur så står jag på Valdoxan (Agomelatin) och Diazepam vid behov. Du har rätt, det är GAD som är min huvuddiagnos men har också haft problem med depression.

• Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-05 21:14:14 följande:

Huh, vad konstigt..Jag skrev ett svar men det publicerades inte?

Ja hur eller hur så står jag på Valdoxan (Agomelatin) och Diazepam vid behov. Du har rätt, det är GAD som är min huvuddiagnos men har också haft problem med depression.

Skulle nu inte Brintellix funka på mig så nämnde min läkare att då testar vi Valdoxan...

Hur länge har du stått på den? Hört att man måste ta prover på levern...har du fått nån påverkan på det?

På vilket sätt tycker du Valdoxan hjälper dig?

Många frågor men skönt att kunna bolla med någon :)
  • Ser0tonin
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-06 07:11:57 följande:
    Skulle nu inte Brintellix funka på mig så nämnde min läkare att då testar vi Valdoxan...

Hur länge har du stått på den? Hört att man måste ta prover på levern...har du fått nån påverkan på det?

På vilket sätt tycker du Valdoxan hjälper dig?

Många frågor men skönt att kunna bolla med någon :)

Nu ska vi se..Det är 3 månader nu. Den hjälper mig att sova, sen så gör den mig pigg. Jag har drabbats av säsongsbaserad depression på sommarn några år nu. Denna sommaren ville jag ha Valdoxan för att slippa det, och denna sommaren har jag inte varit deprimerad :) Ja jag har tagit tre blodprover hittills men det har sett kanon ut så det är bara att fortsätta :)

Ingen fara, har du fler frågor så fråga på :)

• Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-06 08:48:56 följande:

Nu ska vi se..Det är 3 månader nu. Den hjälper mig att sova, sen så gör den mig pigg. Jag har drabbats av säsongsbaserad depression på sommarn några år nu. Denna sommaren ville jag ha Valdoxan för att slippa det, och denna sommaren har jag inte varit deprimerad :) Ja jag har tagit tre blodprover hittills men det har sett kanon ut så det är bara att fortsätta :)

Ingen fara, har du fler frågor så fråga på :)

Har du fått några biverkningar?

Min psykiatriker sa att det kan ta upp mot 6 veckor innan den hjälper... E det nåt du märkte av? Att den tog lång tid på sig?
  • Ser0tonin
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-06 08:57:05 följande:
    Har du fått några biverkningar?

Min psykiatriker sa att det kan ta upp mot 6 veckor innan den hjälper... E det nåt du märkte av? Att den tog lång tid på sig?
    De biverkningar jag fått är att jag gått upp lite i vikt ca 2-4 kg. Sen en mild sexuell biverkan, en som kvinnor inte kan drabbas av :P 
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-06 09:14:51 följande:

De biverkningar jag fått är att jag gått upp lite i vikt ca 2-4 kg. Sen en mild sexuell biverkan, en som kvinnor inte kan drabbas av :P 

Men vad märkligt...i kliniska studier har ju Valdoxan påvisat att man inte ska drabbas av viktpåverkan och sexuell dysfunktion... Det är ju t o m så de marknadsför preparatet också.
  • Ser0tonin
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-06 09:52:22 följande:
    Men vad märkligt...i kliniska studier har ju Valdoxan påvisat att man inte ska drabbas av viktpåverkan och sexuell dysfunktion... Det är ju t o m så de marknadsför preparatet också.
    Ja det stämmer, men viktökning finns med bland biverkningarna i Fass nu. Dock inte sexuell biverkan. Men läser man på forum i andra länder så är det fler som fått det. 
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-05 13:46:51 följande:

Tog den för ångest och depression. Min huvuddiagnos är Generell ångest.

Den funkade bra mot depressionen men inte ångesten. Den hade få biverkningar på mig. Ingen viktuppgång. Mild sexuell biverkan, illamående som gick bort när man tar den tillsammans med mat.  

Förresten, hur länge åt du den? Å vilken dos?

Funkar den som andra antidepp, att det kan bli värre de 2 första veckorna/att det tar några veckor innan den börjar kicka in...? Vet du nåt om det?
  • Ser0tonin
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-06 19:27:30 följande:
    Förresten, hur länge åt du den? Å vilken dos?

Funkar den som andra antidepp, att det kan bli värre de 2 första veckorna/att det tar några veckor innan den börjar kicka in...? Vet du nåt om det?
    Tre månader så 12 veckor. Jag upplevde inte att jag blev sämre de första veckorna. Jag märkte inte ens av att jag tog någon tablett förutom att man blev trött på kvällen.
Svar på tråden Brintellix? Någon som provat