• Anonym (Undrande)

Brintellix? Någon som provat

Hejsan.

Jag tänkte höra mig för om någon har provat brintellix?

Det är en relativt ny anridepressiv medicin, som tydligen inte liknar någon annan som finns just nu.

Om du eller någon du känner har ätit denna svara gärna om vad ni tyckte.

Hjälpte den er?

Biverkningar?

Ökad/minskad aptit?

Hur lång tid innan ni märke skillnad?

Medicinen är fortfarande föremål för utökad övervakning eftersom den är så ny och det finns inte mycket diskussioner om den än så länge.

• Svar på tråden Brintellix? Någon som provat
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-11 21:24:59 följande:
    Har du testat någon antiepileptika? Lyrica har du säkert testat. Men tänker mer på Lamotrigin. Funkade verkligen inte TCA?

Jag kan inte hitta om du skrivit vad du kämpar med. Depression förstår jag ju men är det mycket ångest också? Vad är värst?
    Sorry.. Testat mirtazapin/ssri/snri. Även testat lyrica...

Lider av utmattningssyndrom, gad och Depp...

På vilket sätt kan lamotrigim hjälpa?
  • Ser0tonin
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-11 21:28:07 följande:
    Sorry.. Testat mirtazapin/ssri/snri. Även testat lyrica...

Lider av utmattningssyndrom, gad och Depp...

På vilket sätt kan lamotrigim hjälpa?
    Den kan stabilisera ditt humör (deppen och ångesten.) Inte bara folk med epilepsi eller bipolära som tar sådana nämligen :)
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-11 21:32:46 följande:

Den kan stabilisera ditt humör (deppen och ångesten.) Inte bara folk med epilepsi eller bipolära som tar sådana nämligen :)

Har du själv testat?

Är de kända för några särskilda biverkningar?
  • Ser0tonin
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-11 21:35:51 följande:
    Har du själv testat?

Är de kända för några särskilda biverkningar?
    Jag har funderat på den och min läkare har också föreslagit den. Men jag ville testa Valdoxan istället. Men ödet spinner sin egen väv och nu ska jag ändå börja med Lamotrigin p.g.a utredd epilepsi.

Biverkningsmässigt så är den en av de mildaste i sin grupp. Inga biverkningar är roliga. Bland dom vanliga biverkningarna så skiljer den inte så mycket från antidepressiva.
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-12 08:19:31 följande:

Jag har funderat på den och min läkare har också föreslagit den. Men jag ville testa Valdoxan istället. Men ödet spinner sin egen väv och nu ska jag ändå börja med Lamotrigin p.g.a utredd epilepsi.

Biverkningsmässigt så är den en av de mildaste i sin grupp. Inga biverkningar är roliga. Bland dom vanliga biverkningarna så skiljer den inte så mycket från antidepressiva.

Såg i din profil att du planerar barn... Kan man äta dessa mediciner då?

Ok... Så du har fått epilepsi? Är det något man kan få på äldre dar? Är okunnig inom området men nyfiken av mig - därför jag frågar :)
  • Ser0tonin
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-12 08:56:34 följande:
    Såg i din profil att du planerar barn... Kan man äta dessa mediciner då?

Ok... Så du har fått epilepsi? Är det något man kan få på äldre dar? Är okunnig inom området men nyfiken av mig - därför jag frågar :)
    Ang. epilepsin så visst kan man få det på äldre dagar. Vanligast är att man får det som barn och efter 65. Men det finns alltid undantag. En del får det i när dom börjar festa och slita på kroppen. 

Ja det ska inte ha några negativa effekter på fertilitet. Däremot bör man inte ta den om man vill bli med barn då den kan öka risken för missbildningar på fostret.
  • Anonym (Jag)
    Ser0tonin skrev 2017-09-12 13:26:29 följande:

Ang. epilepsin så visst kan man få det på äldre dagar. Vanligast är att man får det som barn och efter 65. Men det finns alltid undantag. En del får det i när dom börjar festa och slita på kroppen. 

Ja det ska inte ha några negativa effekter på fertilitet. Däremot bör man inte ta den om man vill bli med barn då den kan öka risken för missbildningar på fostret.

Men ang Valdoxan ska man väl inte heller äta vid en graviditet?

Frågar, då jag själv planerar syskon såsmåningom..
  • Ser0tonin
    Anonym (Jag) skrev 2017-09-12 14:08:13 följande:
    Men ang Valdoxan ska man väl inte heller äta vid en graviditet?

Frågar, då jag själv planerar syskon såsmåningom..
    Nej man ska nog helst inte ta Valdoxan då. Anledningen är för att man inte vet hur det påverkar fostret än. 

Det är helt okej att fråga hörru :)
  • Anonym (A)

Synd att Alldrig en läkare, svarar på frågor!! Det säger en hel del!!

• Anonym (Jag)

Seriöst, är Brintellix nåt sockerpiller eller vad? Stått på 10 mg nu i 16 dagar, känner inte ett jota!

Könner mig grymt deprimerad, orolig, ångest, energilös... Visserligen haft förkylning å halsfluss men ändå...

Misstänker jag kommer få byta! Igen! :(

Känns hopplöst just nu...

Svar på tråden Brintellix? Någon som provat