• Anonym (Mamman)

Hur nära behöver man bo för varannan vecka?

Undrar hur rätten brukar resonera kring att bo varannan vecka för skolbarn när det är ett visst avstånd mellan föräldrarnas boende? Typ ett par tre mil.

• Svar på tråden Hur nära behöver man bo för varannan vecka?
  • Anonym (A)

Det är väl att betänka massa aspekter i det, dels utifrån barnen men även utifrån föräldrarna. Har båda föräldrarna körkort och möjlighet att skjutsa barnet utan strul? Restid för barnet - hur kul är det att bo så långt ifrån skola och vänner och att sitta i bil så mycket? Hur ser jobbsituationen ut för föräldrarna? Vad är vinsten med varannan vecka och vad är förlusten? Varför är det ej möjligt att bo helger hos en förälder och vardagar hos den andre? Kan någon förälder flytta för att komma närmre den andre och skolan?

• Anonym (Mamman)
    Snövits skrev 2016-01-21 20:33:30 följande:

Rätten?

Ni ska tänka på BARNETS rätt till en fungerande vardag utan för långa resor till skolan.

Anonym (A) skrev 2016-01-21 20:38:25 följande:

Det är väl att betänka massa aspekter i det, dels utifrån barnen men även utifrån föräldrarna. Har båda föräldrarna körkort och möjlighet att skjutsa barnet utan strul? Restid för barnet - hur kul är det att bo så långt ifrån skola och vänner och att sitta i bil så mycket? Hur ser jobbsituationen ut för föräldrarna? Vad är vinsten med varannan vecka och vad är förlusten? Varför är det ej möjligt att bo helger hos en förälder och vardagar hos den andre? Kan någon förälder flytta för att komma närmre den andre och skolan?

Ja, rätten. Eftersom pappan tänker stämma mig på varannan vecka trots att han nyligen flyttat tre mil från skolan och de flesta kompisar.

Dock har barnet en mil till skolan även från mig och får skolskjuts men tre mil är ju rätt mycket längre. Jag tänker också på att det blir långt från kompisar. Hur många föräldrar är villiga att köra flera mil för att hämta sitt barn hos en kompis?

Barnet bor på heltid hos mig nu och har gjort sedan jag och pappan separerade för ett par år sedan. Nu har han träffat en ny kvinna och då vill han ha barnet varannan vecka eftersom hans nya har sitt barn varannan vecka.
  • Lena

Tre mil är inte särskilt lång men umgänget bör ju ökas successivt så man ser att det funkar.

• Anonym (Mamman)
    BioBonus skrev 2016-01-21 21:22:53 följande:

Vi har ca 4 mil mellan hemmen och fick vv ändå.

Hur löser ni det med kompisar och aktiviteter?
  • BioBonus
    Anonym (Mamman) skrev 2016-01-21 21:35:28 följande:
    Hur löser ni det med kompisar och aktiviteter?
    Vi kör. 4 mil tar ca 30 minuter. 30 minuter som är mysiga stunder till samtal bara hon och jag. Hon har vänner på båda ställena så hon väljer ju inte att leka med klasskompisar varje helg. Vill hon gå hem med en kompis efter skolan är det ju bara att hämta henne där istället. Det blir bara ett problem om man skapar ett.
  • SupersurasunkSara

Håller med BioBonus.

Skapa inte ett problem där problemet inte finns. Om ert barn själv säger nej så småningom så får ni ju lyssna då.

Kolla detta med skoltaxi, ofta har man rätt att få det både från mamma och pappa , men inte alltid, (om det inte är ändrat nu) då får man lösa det själv. 3 mil tar ju inte så lång tid att köra.

• Sandra8978

Håller med SupersurasunkSara, 3 mil vad tar det 20 minuter?

Kanske för att jag växte upp på landet men det är ju ingenting.

Svar på tråden Hur nära behöver man bo för varannan vecka?