Hur nära behöver man bo för varannan vecka?
Undrar hur rätten brukar resonera kring att bo varannan vecka för skolbarn när det är ett visst avstånd mellan föräldrarnas boende? Typ ett par tre mil.
Undrar hur rätten brukar resonera kring att bo varannan vecka för skolbarn när det är ett visst avstånd mellan föräldrarnas boende? Typ ett par tre mil.
En fråga. Pappan har begärt boendet. Men säger att han vill ha varannan vecka. Begär man verkligen boendet då? Han vill absolut inte att barnet ska byta skola och han bor ju i annan kommun.
Vilket i sig är konstigt. Han skulle inte skriva på att jag flyttar med barnet till annan kommun för då skulle barnet få byta skola. Men han flyttade till sin nya i annan kommun, kräver varannan vecka som bygger på att jag bor kvar...
Att barnet är med både pappan och hans fru är naturligt. Hon ingår i barnets familj precis som alla ev barn som de har. Att barnet inte får morgnar med sin pappa betyder inte att barnet inte får träffa sin pappa mycket mer än idag. De flesta föräldrar behöver arbeta. Många arbetar heltid och har då barnomsorg eller den andre vuxne till att ta hand om barnet under tiden. Det är ingen förlust för barnet. Barnet får sen tid med pappan efter jobbet. De får äta middag, läsa böcker, leka och mysa. Tänk så positivt det blir för barnet att få det med er båda!
Han tänker väl på barnets kontinuitet och trygghet?
Barnet förlorar trygghet och kontinuitet. Vinner förstås tid med sin pappa men förlorar total föräldratid då pappan har talat om att hans nya kommer ha ungefär hälften av tiden med barnet (hans vecka) vilket innebär alla hämtningar och lämningar till exempel. Inklusive restiden som diskuteras här. Barnet kommer inte att få några morgnar med sin pappa alls under veckorna, bara på helgerna.
Vad är det jag antar som jag inte vet något om men som du har koll på? Jag är 100 % säker på att du inte vet vad som händer hemma hos pappan varannan vecka. Normala föräldrar umgås med sina barn. Deras partners ingår i barnens familj. Det är inga konstigheter som jag har skrivit om.
En fråga. Pappan har begärt boendet. Men säger att han vill ha varannan vecka. Begär man verkligen boendet då? Han vill absolut inte att barnet ska byta skola och han bor ju i annan kommun.
Vilket i sig är konstigt. Han skulle inte skriva på att jag flyttar med barnet till annan kommun för då skulle barnet få byta skola. Men han flyttade till sin nya i annan kommun, kräver varannan vecka som bygger på att jag bor kvar...
Jag vet faktiskt inte? Han begär boendet som om han vinner skulle innebära skolbyte för barnet. Samtidigt som han varit klar och tydlig med att jag inte får flytta om det innebär skolbyte för barnet.
Tryggheten kommer barnet få även fortsättningsvis. Den kommer dock att byggas upp runt vvboende och mamma/pappa/bobusmamma istället för heltidsboende och mamma.
Då får barnet mysmornar med bonusmamman - själva resan där kan ju bli perfekt att få tid att lära känna varandra och komma nära varandra på :)
Att inte äta frukost med sin förälder tror jag faktiskt inte barnet förlorar på.. Det kommer vara med en vuxen i barnets familj. Det är definitivt inte ngt dom kommer stoppa vvboende om pappan går till rätten.
Pappan kommer väl dessutom vara där på eftermiddagar och vid kvällar? Du tänker inte att den tiden är viktig för ditt barn?
Så det du ser som förlust för barnet kan faktiskt mkt väl vara en vinst. En extra nära vuxen i barnets liv som barnet kan knyta starka band till och få lov att få kvalitetstid med.
Fortfarande ingen stor negativ påverkan som rätten skulle hålla med om.