Hur nära behöver man bo för varannan vecka?
Undrar hur rätten brukar resonera kring att bo varannan vecka för skolbarn när det är ett visst avstånd mellan föräldrarnas boende? Typ ett par tre mil.
Undrar hur rätten brukar resonera kring att bo varannan vecka för skolbarn när det är ett visst avstånd mellan föräldrarnas boende? Typ ett par tre mil.
Håller med BioBonus.
Skapa inte ett problem där problemet inte finns. Om ert barn själv säger nej så småningom så får ni ju lyssna då.
Kolla detta med skoltaxi, ofta har man rätt att få det både från mamma och pappa , men inte alltid, (om det inte är ändrat nu) då får man lösa det själv. 3 mil tar ju inte så lång tid att köra.
Håller med BioBonus.
Skapa inte ett problem där problemet inte finns. Om ert barn själv säger nej så småningom så får ni ju lyssna då.
Kolla detta med skoltaxi, ofta har man rätt att få det både från mamma och pappa , men inte alltid, (om det inte är ändrat nu) då får man lösa det själv. 3 mil tar ju inte så lång tid att köra.
Hon hade inga kompisar när vi flyttade hit heller. Men vi hittade en aktivitet (som hon hade varannan vecka då den andra föräldern vägrade köra hit) och efter ett par månader så hade hon kompisar även här. Inte alla bodde granne men som sagt - vi är mobila.
Varför kan barnet inte träffa kompisar på din vecka? Att följa med hem växelvis funkar ju fortfarande på dina veckor och följa med hem till dem varannan vecka. Allt går att lösa om man vill.
Haha, diskussioner med sådana som dig är det som gör att jag begärt utträde ur Familjeliv. Men den verkar dröja ;) Totalt oförstående för andras situationer. Du tror inte det är en rätt stor påfrestning i vardagen att köra åtta mil en kväll i en vardagsvecka om man är själv med allt? Eller om det är på helgen, låta det styra varje helg? När det inte går att samåka med någon?
Ensidigheten från styvföräldrar här på Familjeliv är fantastisk på sitt sätt. Är van att diskutera med människor om allt möjligt och givetvis får man tycka olika. Men bristen på olika perspektiv här gör att det blir rätt trist faktiskt. Så många diskussioner som går ut på att de som svarar försvarar sina egna livsbeslut. Oftast samma personer.
Förälder förvisso.
Det var inte meningen att göra dig upprörd.
Men faktum kvarstår att jag svarar på dina frågor. Vi har bott så här i snart sex år och för oss är det inget problem. Och inte för barnet heller. Hon leker med sina kompisar här på våra veckor och ibland även sina klasskompisar, och med sina klasskompisar enbart när hon är hos sin andra förälder. Som vägrar köra hit. Helt ok - barnet är ok med det. Vilket väl hade funkat även hos dig?
Hon har samma aktiviteter varje vecka - en mittemellan båda hemmet och en på den andra orten.
Jag är inte oförstående för din situation jag försöker förklara hur vi har löst samma situation. Du frågade. Men jag förstår nu att du inte är intresserad av lösningar utan bara medhåll på att det inte funkar.
Vi har drygt 2 mil. Jag tyckte det var långt att köra, men funkade. Oftast pappan som körde dock för jag bor vid skolan.
Från ca 10 år har han börjat ta tåget. Tar ca 15 min. Fungerar utmärkt. Det var planerat redan när han var två och vi flyttade hit att han så småningom skulle kunna åka själv så att vi inte behövde köra.