• Mammamos

Följa bebis eller bebis hänga med?

Hej!

Jag är mamma till en tjej på snart 8 månader och vill öppna upp och höra om fler har det som vi. ??

Hon är den mest underbara och snälla, lättsamma bebis man kan tänka OM hon får sina mat- och sovrutiner.

Vi upplever att hon är bunden till fasta rutiner med vila och mat och får hon inte sova sina 1,5h på förmiddagen och 1h på eftermiddagen så är hon en gnällig och kinkig bebis som inte tycker något är roligt och stupar i säng tidigt...

-Nu till min undran...är det fler än vi som upplever att "alla andra föräldrar" kan göra det mesta med sina barn t.ex, gå på Babycafé, babysång och göra andra utflykter?

Oftast ligger ju arrangerade aktiviteter på förmiddagen och det passar inte vår tjej alls.

Är det så att man ska ut på stan i nåt ärende gäller det att tajma in så det passar mittemellan sovtider och att hon nyss har ätit.

Jag undrar hur andra föräldrar tänker, går ni efter en "omedveten" klocka, som anger att "nu passar det bra att göra en aktivitet" ELLER kör ni ert eget race och låter bebis hänga med och äta och sova när det passar?!

Vi är lite delade i detta jag och sambon då han hävdar att "alla andra" är så okomplicerade i sitt förhållningssätt till bebisen och gör det mesta med den...

Jag å andra sidan försöker anpassa mig efter henne å se till hennes behov och låter de styra, det är ju så hon blir en nöjdare å gladare bebis, så som jag upplever det...

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Följa bebis eller bebis hänga med?
  • Alexi

Jag gjorde nog en kombination. En grej var att barnen alltid sov middag i vagn. Då kan de ju göra det var som helst och man behöver aldrig vara hemma en viss tid. Det underlättar väldigt. 

• Mammamos

Jo, vi har tänkt att såsmåningom börja med det men eftersom hon sover bäst i sängen med vuxen nära just nu så är det inte ett alternativ.????

Hon var för några månader sedan ett sånt barn som sovit 30 min och vaknat och varit gnälligt, så det är så skönt för henne att äntligen ha kommit till ro och kan sova mer är korta pass (bäst när vuxen är bredvid, men också själv, beror lite på).

• sextiotalist

Hur sjutton har människan kunnat överleva så länge om det var spädbarnen som styrde hur dagarna ser ut?

Att följa barnets rytm är lite för att man ska göra det så smidigt för sig som möjligt, men vi hade en kombination. Vi följde barnets rytm, men vi lät oss inte begränsa oss av den.

Sedan vet jag att vissa barn är mer krävande än andra.

Måste ditt barn sova hemma och äta hemma. Mitt barn sov i vagnen när han var trött, åt när han var hungrig, oavsett om vi var hemma eller inte. I sig gällde det att ha framförhållning, dvs se till att man hade mat med sig som kunde ätas överallt och att vagnen var med och blöjor fanns med.

• Oscarsmamma84

Jag följde sonens rytm. Han blev arg o kinkig o skrek väldigt högt om han inte fick sova ordentligt. Eftersom sonen har problem med maten är det inte bara o ge han vad som helst utan måste planera så han alltid har nåt o äta. Kände mig många gånger fången men o strunta i hans rytm betydde bara att det var en pärs o vara nånstans med honom o det var inte kul för mig eller han eller omgivningen.

• BigMami

Men hon måste väl bli någorlunda nöjd med att sitta och titta i vagnen när ni är ute? Nog tror jag att hon kan somna och sova där en timma. Testa att hänga en filt över suffletten så det blir lite mörkt. Eller lägga en filt intill ansiktet.

Det mesta sitter nog i huvudet... Det är bara att hänga med! Annars skulle man ju aldrig komma ut.

• Grodis15

Jag har haft det exakt så när det gäller sömnen. Har hon inte fått sova ordentligt på hennes sovtid blir hela dagen förstörd. Och det som många skriver att barnet kan sova i vagnen 1 timme när ni är ute har inte fungerat för oss. Vårt barn kan bara sova i vagnen om man går och ingen kan prata i närheten för då vaknar hon. Att hon skulle sova i en galleria, restaurang, mataffär eller liknande, glöm det! Man känner sig ensam i den situationen då de flesta barn sover som stockar i vagnen. Tro mig, många har himlat med ögonen åt mig när jag förklarat att vi måste gå hem så hon får sova. De säger typ men låt henne sova i vagnen och lyft in henne i bilen sen... Nej det går inte med vårt barn. Jag valde att acceptera att det var som det var. Jag planerade in aktiviteter de tider hon var vaken. Det fungerade mycket bättre för oss att gå efter hennes klocka än att släpa med en trött och gnällig bebis överallt.

• Cortouche

Våra ungar har också velat sova näääära, helst ovanpå. De trivdes bra att sova i bärsjal så länge jag promenerade, så jag tror att jag besökte varenda museum i hela Stockholm under min första föräldraledighet :) Och varenda lekpark i stan med fyraåringen och bebis på magen/ryggen under andra.

• Alexi
    Grodis15 skrev 2016-01-26 11:45:19 följande:
    Jag har haft det exakt så när det gäller sömnen. Har hon inte fått sova ordentligt på hennes sovtid blir hela dagen förstörd. Och det som många skriver att barnet kan sova i vagnen 1 timme när ni är ute har inte fungerat för oss. Vårt barn kan bara sova i vagnen om man går och ingen kan prata i närheten för då vaknar hon. Att hon skulle sova i en galleria, restaurang, mataffär eller liknande, glöm det! Man känner sig ensam i den situationen då de flesta barn sover som stockar i vagnen. Tro mig, många har himlat med ögonen åt mig när jag förklarat att vi måste gå hem så hon får sova. De säger typ men låt henne sova i vagnen och lyft in henne i bilen sen... Nej det går inte med vårt barn. Jag valde att acceptera att det var som det var. Jag planerade in aktiviteter de tider hon var vaken. Det fungerade mycket bättre för oss att gå efter hennes klocka än att släpa med en trött och gnällig bebis överallt.
    Fast många familjer har ju inte möjligheten att låta en bebis styra så. Barn med storasyskon måste kunna hänga med, på hämtningar och lämningar på förskola/skola, aktiviteter på fritiden, lek och stök hemma osv.

Alltså tror jag att mycket av dessa vanor (hos friska barn vill jag tillägga) är något som förstagångsföräldrar skapar. Med flera barn så har man inte möjlighet att göra på det viset och då lär sig bebisen sova ändå.
  • Pastella
    Alexi skrev 2016-01-26 12:12:23 följande:
    Fast många familjer har ju inte möjligheten att låta en bebis styra så. Barn med storasyskon måste kunna hänga med, på hämtningar och lämningar på förskola/skola, aktiviteter på fritiden, lek och stök hemma osv.

Alltså tror jag att mycket av dessa vanor (hos friska barn vill jag tillägga) är något som förstagångsföräldrar skapar. Med flera barn så har man inte möjlighet att göra på det viset och då lär sig bebisen sova ändå.
    Fast det stämmer inte, vi har 1,5 år mellan våra killar och det första året var fruktansvärt. Lillebror somnade endast i vagnen om han var dödstrött och sov då max tio minuter sen skrek han av trötthet i två timmar så somnade han tio minuter igen.. Vi köpte både bärsjal och bärsele men de gillade han endast i vaket tillstånd när han var på gott humör. Han sov gärna genom oljud och kunde sova ensam men bara hemma eller i bekanta inomhusmiljöer, som hos mormor. Att sätta sig på ett café eller göra aktiviteter för vuxna var fullständigt meningslös då ingen njöt av det, däremot blev det ju mycket lekparker och andra måsten. Men jag blir alldeles svettig bara jag tänker på det..
  • Sommar15

Min bebis får hänga med! Hon äter på regelbundna tider men det är ju enkelt att ta med och ge lite varstans. Sover gör hon i vagnen om vi är ute eller i sängen om vi är hemma. Har gjort så sedan hon var nyfödd. Visserligen sover hon inte så regelbundet än så länge (är bara fem månader) men jag tror det kommer vartefter. Känns bara skönt att hon är nöjd att följa med. Det kan säkert ändras men just nu kör vi såhär!

Svar på tråden Följa bebis eller bebis hänga med?