• Mammamos

Följa bebis eller bebis hänga med?

Hej!

Jag är mamma till en tjej på snart 8 månader och vill öppna upp och höra om fler har det som vi. ??

Hon är den mest underbara och snälla, lättsamma bebis man kan tänka OM hon får sina mat- och sovrutiner.

Vi upplever att hon är bunden till fasta rutiner med vila och mat och får hon inte sova sina 1,5h på förmiddagen och 1h på eftermiddagen så är hon en gnällig och kinkig bebis som inte tycker något är roligt och stupar i säng tidigt...

-Nu till min undran...är det fler än vi som upplever att "alla andra föräldrar" kan göra det mesta med sina barn t.ex, gå på Babycafé, babysång och göra andra utflykter?

Oftast ligger ju arrangerade aktiviteter på förmiddagen och det passar inte vår tjej alls.

Är det så att man ska ut på stan i nåt ärende gäller det att tajma in så det passar mittemellan sovtider och att hon nyss har ätit.

Jag undrar hur andra föräldrar tänker, går ni efter en "omedveten" klocka, som anger att "nu passar det bra att göra en aktivitet" ELLER kör ni ert eget race och låter bebis hänga med och äta och sova när det passar?!

Vi är lite delade i detta jag och sambon då han hävdar att "alla andra" är så okomplicerade i sitt förhållningssätt till bebisen och gör det mesta med den...

Jag å andra sidan försöker anpassa mig efter henne å se till hennes behov och låter de styra, det är ju så hon blir en nöjdare å gladare bebis, så som jag upplever det...

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Följa bebis eller bebis hänga med?
  • isolande

Beror helt på barnet. Min första var som en mat och sovklocka. Somnade gott var som helst bara hon hade sin vagn och snuttis. Vi gjorde allt möjligt, babysim, babycafe, babysång och mammagympa.

Andra barnet sov bara i sin spjälsäng på dagtid. Vagn funkade inte, och han var väldigt gnällig och omöjlig med mat. Nattetid sov han stötvis vilket gjorde att jag var HELT slut. Jag slutade sova och var helt knäckt.Så att liksom hitta på något på dagarna var det inte frågan om. Vi lämnade storasyster på dagis 09, sen hämtade vi henne 15.00 och var ute ett par timmar. Det var allt jag pallade.

Natten till att pappa tog över föräldraledigheten började ungen sova hela nätter hux flux och 3 timmarpass dagtid efter lunch. Jobbig föräldraledighet han fick...NOT! Så jävla orättvist.

• rwo

Man måste ju se till att barnen får chans att sova det de behöver, hur och var de kan sova är ju väldigt individuellt och man kan inte jämföra med andra.

Vårt andra barn sov bara i min famn tills han var 5-6 månader, så då fick jag vackert sitta med honom så han fick sova. Sen började han sova i vagnen eller bilen så då blev det så klart mycket enklare. 

Vi har överlag låtit barnen hänga på, men det är ju bara taskigt att inte se till att de får sina behov tillgodosedda också. Vill ni få större rörlighet så öva på att sova i vagnen eller sjal/bärsele. När vi var på semester med andra barnet när han var 7 månader så sov han oftast sin vila i selen. 

• Rani

Jag har vant mina barn vid att sova i vagnen ute från start. Då kan jag gå vart jag vill när jag vill. Behöver de sova så hänger de bara med. Det är ett hett tips om ni får fler barn. Självklart finns det barn som bägrar vagn, men de är en minoritet.

Prova att vänja er dotter att sova i vagnen. Börja gå en promenad varje gång hon ska sova så vänjer hon sig nog.

Mina barn har fårr hänga med på det jag vill göra. Annars hade jag dött av leda under föräldraledigheten. Med andra barnet så är det till stor del det stora barnets vilja som styr. Idag ville hon gå på biblioteket. Då fick bebisen hänga med och sova i vagnen dit och hem samt äta på biblan.

• Grodis15
    Alexi skrev 2016-01-26 12:12:23 följande:

Fast många familjer har ju inte möjligheten att låta en bebis styra så. Barn med storasyskon måste kunna hänga med, på hämtningar och lämningar på förskola/skola, aktiviteter på fritiden, lek och stök hemma osv.

Alltså tror jag att mycket av dessa vanor (hos friska barn vill jag tillägga) är något som förstagångsföräldrar skapar. Med flera barn så har man inte möjlighet att göra på det viset och då lär sig bebisen sova ändå.

Jag förstår att man måste ta med barnet om man har fler äldre barn men ditt svar är precis vad jag menar med att man känner sig ensam i det här problemet. Jag har hittills inte träffat någon som förstått mig som inte själv haft ett barn med samma problem. Man blir otroligt provocerad av att höra "jaja det brukar vara så med första barnet hehe" när man har försökt vänja vid alla olika miljöer. I 7 månader lät vi bebisen "hänga på" oss och varje gång vi var ute resulterade i en övertrött bebis som bara gnällde eller skrek, hon vande sig inte på 7 månader. När vi tillslut gav upp och planerade efter hennes sovtider blev vår tillvaro mycket lättare och behagligare med ett lungt och glatt barn. Alla barn har olika behov och vissa är mycket känsliga vad gäller sömn. Det spelar ingen roll om det är 1a eller 5e barnet om barnet i fråga faktiskt inte sover annat än hemma i sängen.
  • Alexi
    Grodis15 skrev 2016-01-26 16:23:40 följande:
    Jag förstår att man måste ta med barnet om man har fler äldre barn men ditt svar är precis vad jag menar med att man känner sig ensam i det här problemet. Jag har hittills inte träffat någon som förstått mig som inte själv haft ett barn med samma problem. Man blir otroligt provocerad av att höra "jaja det brukar vara så med första barnet hehe" när man har försökt vänja vid alla olika miljöer. I 7 månader lät vi bebisen "hänga på" oss och varje gång vi var ute resulterade i en övertrött bebis som bara gnällde eller skrek, hon vande sig inte på 7 månader. När vi tillslut gav upp och planerade efter hennes sovtider blev vår tillvaro mycket lättare och behagligare med ett lungt och glatt barn. Alla barn har olika behov och vissa är mycket känsliga vad gäller sömn. Det spelar ingen roll om det är 1a eller 5e barnet om barnet i fråga faktiskt inte sover annat än hemma i sängen.
    Fast håller du inte med mig om att det är ett i-landsproblem? Ta i u-länderna, där kanske mamman arbetar ute på fälten hela dagarna. Då har hon bebisen i en sjal på ryggen och det finns liksom inte att hon skulle kunna vara inne i huset och ha barnet i en säng i flera timmar om dagen. Man lever ju inte så i många länder. Om inte egen säng vore ett alternativ så hade ju aldrig bebisen kunnat föredra det.
  • cosinus

Ingen av småsyskonen har fått bestämma men däremot så har de anpassat sig efter rådande förhållande rätt fort och dagarna har varit relativt lika varandra eftersom syskonen börjat/slutat skola/dagis samma tider på vardagarna. Helgerna däremot har varierat.

Det som varit nyckeln för våra barn är att den totala mängden sömn under dagen blivit den samma. Däremot om de sovit 1.5 +1, 0.5 + 2, 2 + 0,5, 0.75 + 1.25 eller t o m 30 + 30 + 1,5 har spelat mindre roll. Så har man varit iväg och gjort saker på fm har man i möjligaste mån försökt se till att em blir riktigt bra. Sen har oftast en dag kunnat vara rejält upp och ner om man ser till att nästa dag blir bra. 2-3 kaosdagar i rad är ingen höjdare.

Vi har ff problem med vår snart 8-åring som blir helt odräglig varje semester då rutinerna hamnar på ända men då ingen av de 3 andra syskonen är det minsta sugen på att hålla läsårstider på sömn och mat på sommaren eller julen så dras han med i det och det usla humöret kommer som ett brev på posten. Han var dock den enklaste med rutiner som bebis så sånt kan också ändras :)

• Tribute

Jag följer sonens rytm. Han är fem månader gammal och sover generellt 00-10, sedan är det matning och rapning en timme så jag missar alltid alla babyaktiviteter. Hellre en glad och trevlig son än att sitta och stirra på andra mammor och bebisar. Känner mig ärligt talat inte jättelockad.

• aleydis

Hej,
    Mitt barn är 7 månader och det har länge varit strul med att sova i vagn, men som tur var funkar bärsele väldigt bra. Vi har burit sen födseln massor och ofta söver vi i selen när det är struligt. Jag har också ett väldigt nyfiket barn som behöver lugn och ro framförallt vid insomnandet. Om hon somnar i vagn är det svårt att sätta sig ner på ett kafé utan då får man fortsätta promenera. Hon kan heller inte somna om folk pratar runt omkring. Somnar hon i sele får man gå ifrån men kan gå tillbaka till socialt sammanhang när hon somnat in. Men ja, en bra ergonomisk sele är mitt bästa tips :)

• Rani

Just det...har du provat en sån där bärsele där man bär barnet på ryggen? Sjukt smidigt med ett lite tyngre barn om de inte gillar vagn.

• Natulcien

Vi lät sonens rymt styra och lät honom hänga med. Jag upplevde inte det som någon motsättning.
    Om vi skulle iväg och han blev trött - ja, då fick han sova i vagnen. Om vi var iväg och han blev hungrig - ja, då fick han mat. Ytterst sällsynt att vi befann oss någonstans där det var omöjligt att stoppa lite mat i hans mun eller låta honom ta en tupplur i vagnen.

Svar på tråden Följa bebis eller bebis hänga med?