• Snart 2 pojkar

    Besviken efter aurorasamtal

    Jag hade en väldigt jobbig förlossning med första barnet som slutade i ett akut kejsarsnitt. Nu är jag jätterädd för att föda mitt andra barn vaginalt och vill göra ett planerat kejsarsnitt. Av den anledningen blev jag skickad till auroramottagningen och jag hade verkligen sett fram emot besöket. Jag tänkte mig att alla känslor och tankar skulle klarna lite grann och att jag skulle träffa en trevlig barnmorska att resonera med. Idag var jag på första besöket och tyvärr var barnmorskan inte alls sympatisk. Hennes enda intresse var tydligen att ge mig dåligt samvete för mina känslor. Hon sa t.ex. att jag bara tänker på mig själv och inte på barnet, eftersom kejsarsnitt är såååå mycket farligare för barnet än en naturlig förlossning. Visst vet jag att det finns risker för barnet med kejsarsnitt, men det finns det definitivt även vid en vaginal förlossning. Hon behöver inte spä på min oro genom att prata om hur egoistisk jag är. Hon sa dessutom att jag "måste" uppleva en vaginal förlossning eftersom det är "sååå stärkande och häftigt". Jag tycker dock inte att det är häftigt alls. Jag är bara rädd. Min självbild påverkas inte av att "klara av" en vaginal förlossning, så det där med stärkande för självförtroendet fungerar inte heller som argument på mig.

    Hela mötet slutade i alla fall i att jag fick en läkartid för diskussion om bäckenträngsel, vilket förra förlossningen gav misstanke om. Barnmorskan sa dock att jag "ska" föda vaginalt ändå... Nu är jag mer rädd än jag var innan besöket. Vad ska jag ta mig till? Hur har det gått för er andra som varit på aurora?

  • Svar på tråden Besviken efter aurorasamtal
  • Voodoodoll

    Sen måste jag lägga till att kejsarsnitt inte är farligare än vaginal förlossning direkt, det har bara andra fördelar och nackdelar. Barn riskerar ju inte de förlossningskomplikationer som kan uppstå vid en VF vid ett KS. Samma sak med modern. Man får bara ANDRA fördelar och nackdelar.

  • Carin1979

    Hej!

    Vilket fruktansvärt bemötande! Jag födde min dotter med planerat kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Jag hade en fin bm på Aurora som till slut faktiskt erkände att ingen kan tvinga en patient att föda vaginalt. De får givetvis inte säga att "alla har rätt till kejsarsnitt" men i praktiken är det så. Med tanke på hur förlossningsvården ser ut idag skulle jag aldrig i livet riskera att föda vaginalt. Största riskerna vid kejsarsnitt är ju hos modern, barnet pressas ut genom ett relativt litet snitt för att efterlikna en vaginal förlossning så långt det är möjligt. Min lilla flicka skrek direkt och från början till slut tog ingreppet ca 40 minuter. Stå på dig och stort lycka till!

  • Fennyxx

    Riskerna mellan ett planerat snitt och en planerad vaginal förlossning är vad jag förstår jämförbara, om man inte tänker föda många barn, då är vaginalt bättre... Bm och förlossningsläk brukar tycka mamma och barn återhämtar sig bättre efter en vaginal förlossning, och jag kan köpa argumentet att det är tänkt att bebisen ska ut den vägen. Men ingen kan säga att du gör något fel mot barnet om du väljer snitt! Trygga mammor är bäst.

  • Snart 2 pojkar

    Tack allihopa för ert stöd och information! Jag ska försöka läsa på så mycket som möjligt inför läkarbesöket. Som det känns just nu så skulle jag kunna tänka mig ett barn till, om jag vågar gå igenom en till förlossning, men efter det vill jag nog inte ha fler barn. Risken finns ju att de inte vill göra kejsarsnitt nu när jag känner mig sugen på ett barn till. Är det någon av er som har gjort upprepade kejsarsnitt?

  • Snart 2 pojkar

    Liten update: Gynekologen var tyvärr inte bättre att prata med än barnmorskan. När jag sa att jag vill göra kejsarsnitt, så viftade han bara bort det och sa att jag kan få ett akut kejsarsnitt under förlossningen om det behövs (t.ex om barnet har fastnat). Han pratade bara på om hur lätt en vaginal förlossning är och hur dåligt det är med kejsarsnitt. När jag frågade varför sa han bara att kejsarsnitt kan öka risken för allergier. Men vaginala förlossningar ökar ju risken för annat. Suck... Så nu sitter jag här och vet inte hur jag ska klara förlossningen, som kan starta när som helst nu.

  • nevermind
    Snart 2 pojkar skrev 2016-01-26 22:44:48 följande:

    Vad tråkigt det är att behöva kämpa emot hela tiden, men skönt att du fick ditt snitt till slut.

    Jag har inte alls långt kvar till bf, så om jag blir nekad snitt av läkaren så kommer jag kanske inte ens hinna få någon annan hjälp inför förlossningen. När jag träffar läkaren är jag redan i v 38. Jag kommer inte få några psykologsamtal om jag blir nekad, eftersom det inte hinns med, enligt barnmorskan.


    "Inte hinns med"??? Hon stressar dig ju bara MER. Jag tycker faktiskt du ska höra av dig till Patientnämnden!
  • mliten

    Men har ni inte gjort upp om någon förlossningsplan alls? Jag är också gruvligt besviken på min Aurora-upplevelse. Jag var lika rädd för allt och ville ha råd och stöd. När jag ville diskutera snitt så var det tvärstopp. "Du har inga medicinska orsaker-och så pratar vi inte mer om det"

    Så jag fick inte ens öppna munnen om det. Mycket utvecklande och pedagogiskt. *not*

    Fick inte heller börja samtal förrän v35 -det resulterade i att det bara rev upp en massa sår utan tid att "lägga allt tillrätta" igen. Samtalen har bara gjort mig mer rädd. Speciellt när man blir nekad att övht lufta sina tankar.

    Men en plan har iaf gjorts upp och jag har fått mitt snittkontrakt om förlossningen skulle ta för lång tid eller om jag tappar modet. Dock väldigt luddigt när dessa kriterier egentligen uppfylls från deras sida...

    Aurora existerar ju bara för vårdens skull-för att undvika kejsarsnitt. Inte för att göra oss kvinnor mer trygga i vår förlossning.


    Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Voodoodoll
    Snart 2 pojkar skrev 2016-02-12 20:24:17 följande:

    Liten update: Gynekologen var tyvärr inte bättre att prata med än barnmorskan. När jag sa att jag vill göra kejsarsnitt, så viftade han bara bort det och sa att jag kan få ett akut kejsarsnitt under förlossningen om det behövs (t.ex om barnet har fastnat). Han pratade bara på om hur lätt en vaginal förlossning är och hur dåligt det är med kejsarsnitt. När jag frågade varför sa han bara att kejsarsnitt kan öka risken för allergier. Men vaginala förlossningar ökar ju risken för annat. Suck... Så nu sitter jag här och vet inte hur jag ska klara förlossningen, som kan starta när som helst nu.


    Nämen fy fa-n! Jag blir så jävla arg! Förlossningsvården är ju vidrig!!!
    Precis så gjorde min med det första. Jag sa "jag vet. Jag vägrar föda ändå" läänge. Jag poängterade att jag inte under NÅGRA omständigheter kan tänka mig att föda vaginalt. De försöker ju ge en dåligt samvete, lova vad som helst för att få en att föda (snittkontrakt, mest erfarna barnmorskan, ALLA bedövningar) osv. Jag tycker att du ska (om du får tag på hans direktnummer) ringa honom. Ring och ge dig inte! Svara "jag vet" på allt negativt om KS, säg att du ska ha det ändå.
    Det går inte att ringa närliggande sjukhus och prata med annan läkare också?
  • Fennyxx
    Snart 2 pojkar skrev 2016-02-12 20:24:17 följande:

    Liten update: Gynekologen var tyvärr inte bättre att prata med än barnmorskan. När jag sa att jag vill göra kejsarsnitt, så viftade han bara bort det och sa att jag kan få ett akut kejsarsnitt under förlossningen om det behövs (t.ex om barnet har fastnat). Han pratade bara på om hur lätt en vaginal förlossning är och hur dåligt det är med kejsarsnitt. När jag frågade varför sa han bara att kejsarsnitt kan öka risken för allergier. Men vaginala förlossningar ökar ju risken för annat. Suck... Så nu sitter jag här och vet inte hur jag ska klara förlossningen, som kan starta när som helst nu.


    Fy så dåligt. Be att få prata med verksamhetschefen. Att vifta bort en önskan om planerat snitt på mammans indikation med att man kan göra akutsnitt om barnet fastnar låter som ett helt rubbat bemötande :(
  • nevermind
    Snart 2 pojkar skrev 2016-02-12 20:24:17 följande:

    Liten update: Gynekologen var tyvärr inte bättre att prata med än barnmorskan. När jag sa att jag vill göra kejsarsnitt, så viftade han bara bort det och sa att jag kan få ett akut kejsarsnitt under förlossningen om det behövs (t.ex om barnet har fastnat). Han pratade bara på om hur lätt en vaginal förlossning är och hur dåligt det är med kejsarsnitt. När jag frågade varför sa han bara att kejsarsnitt kan öka risken för allergier. Men vaginala förlossningar ökar ju risken för annat. Suck... Så nu sitter jag här och vet inte hur jag ska klara förlossningen, som kan starta när som helst nu.


    Finns det ingen annan att gå till?
  • eywa

    Jag hade en jobbig lite panik/skräck förlossning men den slutade ändå bra.
    Är 14 månader sedan men jag bearbetar den varje jävla dag, svårt att släppa. Va på 1 samtal men det kunde jag skitit i. Det va typ såhär: ja ditt vatten gick lör kväll ditt barn föddes tis morg du va trött din kropp va trött din livmoder va trött o dom stack dej 3 ggr för att ge ryggmärgsbedövning det va en nyutbildad barnmorska o hennes undersköterska va så kass så hon fick sparken du fick tillsist förlösas med sugklocka o du är ingen stor kvinna men du fick en stor bebis sen tycke hon att jag skulle glömma alltihopa nu o gå vidare.....piss aurora samtal

  • eywa

    Just det jag förlorade massa blod efter oxå så min amning kom inte igång så vårt barn fick inge mat så vi fick ligga på BB 1 vecka extra oxå????????

  • Anonym (Mas)

    Till er som går på aurora på MAS. Det är en riktigt störd person som arbetar där. Hon påminner om någon i militären och är tyvärr en bitter gammal kvinna med stora issues mot andra kvinnor som hon bedömer som mesiga för att de vill ha KS.

    Jag gick i v 33 och blev beviljad i v35... Då fick jag hota med lite allt möjligt Tyvärr vill de av besparingsskäl propsa på att man inte ska ta KS. Är du minsta svag så är det kört tyvärr.

  • FrökenStrut

     


    Jag har aldrig varit med om en förlossning, när mitt barn kom till världen skedde det med ett planerat kejsarsnitt, ändå kan jag så väl förstå att du är orolig för en upprepning av den förlossning du redan gått igenom. Mitt kejsarsnitt blev väldigt traumatisk, vilket jag försökt och fortfarande försöker bearbeta genom samtalsterapi.


     


    Bemötandet från världen har i mitt fall alltid varit väldigt gott, eftersom jag precis som de önskar är en kvinna som vill föda vaginalt. Min paniska rädsla för ytterligare ett kejsarsnitt har dock fått mig att så otroligt väl förstå vilket trauma en förlossning (oavsett om den är vaginal eller genom kejsarsnitt) kan vara och jag tycker att det är så fruktansvärt att höra hur rädslor inte tas på allvar.


     


    Att få barn är en otroligt omvälvande upplevelse och att i onödan få den kringgärdad av oro och ångest är så meningslöst.


     


    Detta med att kejsarsnitt skulle vara till ondo för barnet gör mig verkligen arg! När jag mot min vilja skulle genomgå kejsarsnitt fick jag massa information om hur riskfyllt detta va både för moder och barn?vilket för mig kändes som ett hån och ytterligare bidrog till att jag kände mig värdelös. Att som förlossningsrädd utsättas för denna information är precis lika vansinnigt. Visst stämmer det att en perfekt vaginal förlossning där varken den födande eller barnmorskor arbetar under stress är bättre än ett kejsarsnitt, men hur ofta är det så? Om man som blivande mamma känner sig stressad kan ett kejsarsnitt utifrån barnets synpunkt definitivt vara till godo!


     


    Personligen hoppas jag aldrig mer behöva vara med om ett kejsarsnitt, men det är för min egen skull! Mitt barn som förlöstes med kejsarsnitt är fullt friskt och har varit från den stund han plockades ut ur mig.

Svar på tråden Besviken efter aurorasamtal