Inlägg från: Anonym (PEZ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (PEZ)

    Tillsammans mot en miljon kronor

    Vänta tills det går upp lite igen sedan placera om pengarna i stadsobligationer och för att kliva tillbaka när det gått ned igen.

  • Anonym (PEZ)

    Jag satsar ofta på kvalite till billigt pris.
    Undviker billiga produkter då det oftast mest kostar pengar i längden.
    Tex när jag servar bilen så hanlar jag ofta när det dyker upp kampanjer så har jag det förberret innan, det gör det rätt billigt att äga bil.

    När jag handlar något tex en telefon så väljer jag inte den dyraste men inte den billigaste heller utan någon som jag kan ha på längre sikt runt 3 år, försöker undvika att binda mig brukar sätta en gräns på max 12 månader.

    Blir intressant att se hur börsen går i år den går upp idag den kommer nog pendla ett bra tag, drog tillbaka allt i början av januari så jag slapp nedgången på 10% klev in igen för några dagar senare innan det sjönk, när jag är upp på samma nivå så ska jag placera om igen oavsett om det stiger rejält i väntan på en ny nedgång.

    Mina tidigare misstag har varit att jag inte omplacerat det jag har till säkra papper och låtit det ligga där ett tag oavsett om det går upp.

    Har nu satt nivåer när portföljen gått upp x % så placerar jag om det för att säkra garanterad vinst sen om den stiger 10 till gör inte så mycket då jag håller mitt mål och det är mer än bankränta.
    Detta kommer generera att man oftast kommer kunna köpa lågt för att sedan vara med när det vänder tillbaka.
    Men det handlar om timing.

  • Anonym (PEZ)

    Börsen har gått upp nu idag ett par dagar, vad tror ni om teknikfonder samt sverigefonder?
    Robur ny teknik gick ju ganska bra förra året. medica föll och verkar ha svårt att återhämta sig.

  • Anonym (PEZ)

    Serva bilen själv och spara pengar köp delar på nätet eller ebay ibland är det så mycket som 70% billigare.

  • Anonym (PEZ)

    Det går lite bättre börjar se en uppgång.
    Men det är som vanligt varranan dag upp och ned, ska placera om när det har gått upp ett par dagar för att köpa tillbaka när det går ned.
    Går portföljen upp 1% vid varje byte så är jag nöjd.

  • Anonym (PEZ)
    emilwallgren skrev 2016-02-26 16:03:58 följande:

    Najs! Blir det inte kostsamt med courtaget bara?


    Jag kör fonder inom kapitalförsäkring.
  • Anonym (PEZ)
    emilwallgren skrev 2016-03-01 18:13:02 följande:
    Najs, ska kolla upp det själv
    Vad använder du nu ISK liknande?
    Börsen har faktiskt gått bra idag och flera aktier i portföljen stängde rejält på + blir intressant och se stängningskursen på fondportföljen vad stängsningskursen blir.
  • Anonym (PEZ)

    Låter omständigt att köra med kontanter, jag har typ samma summa på lönekontot istället och hanterar inköpen med kortet, dessutom lättare att följa upp.

  • Anonym (PEZ)

    Jag förstår vad ni menar, kort eller kontant är bara olika sätt att göra det på.

    Jag själv föredrar kort då det är smidigt, jag slipper leta efter en bankomat och gå runt med kontanter, många ställen tar dessutom inte emot kontanter och dessutom blir det problem, när jag kör snabbkassor, typ coop ica shop express och ikea självscanning vilket jag alltid gör då det går snabbare.

    En annann fördel för mig är att när jag betalar med kort så dras det exakt de beloppet jag handlar för, jag behöver inte ta ut 400kr för att kunna handla för 320 tex.

    Jag tyckte det var krångligt och omständigt i början till jag hittade ett system som fungerade för mig.

    När lönen kommer in på kontot så dras allt fondsprande räkningar etc.
    Av den summan som blir kvar har jag budgeterat en fast summan för resten av månaden, den är alltid lite mindre vilket görs att det överskjutande åker in på sparkontot.

    När jag betalar med kort så ser jag precis vad som dras och hur mycket som är kvar enkelt i bankappen i telefonen som ger mig stenkoll.
    En gång i veckan loggar jag även in via datorn och hämtar uppgifter och loggar i en excelfil som ger mig lite grafer månad för månad.

    Jag har även ett kreditkort som jag handlar med på nätet, aldrig direkt mot konto dels pga säkerheten och dels att det ger mig poäng på alla köp.
    När jag köpte min tv tex så fick jag 500kr rabatt via kortet samt att köpesumman som jag kunde dragit mot bankontot gav nya poäng.
    Kortet är egentligen det mest ultimata att handla allting på då det ger avkastning på varje köp, ibland förskottsbetalar jag 5-10 000 i början varje månad och använder det.
    Detta kräver dock en otrolig koll på inköpen men ger lite avkastning.

    Dock har jag alltid max 200kr i kontanter.

  • Anonym (PEZ)

    Jag är ganska nöjd ligger +5 procent i år.

  • Anonym (PEZ)
    Anonym (PEZ) skrev 2016-02-25 23:44:33 följande:

    Det går lite bättre börjar se en uppgång.
    Men det är som vanligt varranan dag upp och ned, ska placera om när det har gått upp ett par dagar för att köpa tillbaka när det går ned.
    Går portföljen upp 1% vid varje byte så är jag nöjd.


    Är otroligt nöjd, ny teknik och småbolagsfond sverige har gått otroligt sedan jag skrev inlägget för över ett år sedan.
    +60% snacka om bättre än bankränta.
  • Anonym (PEZ)

    Jag har nu nått mitt ekonomiska mål och fortsätter.

  • Anonym (PEZ)

    Hur resonerar ni med all avkastning när det börjar överstiga en miljon.

    Är det bättre att låta det ligga kvar?
    Eller flytta en del av pengarna på regelbunden basis tex flytta 100k när det nått 1,1 miljon till räntebärande papper eller flytta eventuell avkastning var 12:e månad?

    Personligen tror jag det är bra om man kör enbart högrisk att flytta 100k åt gången, går det någorlunda bra så kan man snabbt säkra en halv  miljon vilket är bra om börsen störtdyker vilket den kommer att göra.
    Bättre att göra det i början, när mansäkran 1 miljon så kan man ju göra det mer sällan om man känner för det.

    En fördel att flytta avkastning är att man fortfarande har sin miljon kvar som fortsätter att ge avkastning.

  • Anonym (PEZ)
    Iarwain skrev 2019-08-03 16:06:06 följande:
    Det beror ju på vad du nu har för mål med ditt sparande. Det beror också på vilka andra inkomster du har och vad du vill göra med livet.

    Mina investeringar ligger kvar i mina papper och med samma strategi, då mina mål är ganska långsiktiga.
    Men kör du bara högrisk?
    Jag har lagt mina i enbart högrisk vilket även fast det svänger givit en bra avkasning.

    Jag har som mål att flytta vidare avkastning till säkrare papper, rasar det så har jag ändå mitt kapital kvar i säkra papper.

    Jag har inga jätteinkomer dock så sparar jag inte mer än ett par tusen per månad då jag har dom i högrisk, utan byggt upp en buffert så att jag har att ta av för oförutsedda utgifter, semester etc så jag inte behöver sälja av.
  • Anonym (PEZ)

    2019 gick otroligt bra.
    Swedbank robur technology gick 48%.
    Är lite förvånad att den redan gjort över 5% i år trodde den skulle gå ned.

  • Anonym (PEZ)
    emilwallgren skrev 2016-01-28 11:34:44 följande:

    Tja! Tänkte skapa den här tråden för att alla skall kunna hjälpa alla med spartips i form av tillfälliga rabatter, erbjudanden, aktietips och övriga sätt att kunna nå upp till en miljon kronor. Alla vet någonting, och om man ger feedback här skall man också kunna få feedback tillbaka. Ett cleant, lärorikt och grymt forum för spartips dvs!

    Välkomna!

    /Emil Wallgren


    Nu har det gått 5 år sedan du startade tråden, hur har det gått?
    Du borde ligga + det har gått rätt bra sedan 2016.
  • Anonym (PEZ)

    Lyckades göra 45% på en fond förra året, tror den skulle gå ned men den är i år redan uppe över 15%

  • Anonym (PEZ)

    Vilka fonder har ni som har gått ned?

Svar på tråden Tillsammans mot en miljon kronor