-
Ja visst! Jag har varit medlem sedan 2005 totalt.Anonym (fiskmås) skrev 2016-01-28 18:15:17 följande:Har du varit medlem minst ett år? -
Men kära nån. Hade jag inte haft sjukersättning utan kunnat jobba heltid hade jag inte haft några 11000 i månaden från början!Anonym (grund) skrev 2016-01-28 18:27:13 följande:Hade du inte haft sjukersättning utan bara fått A-kassa, så hade du fått ut ca 6000:-/mån efter skatt. Men du menar att skulle få detta plus din sjukersättning?
Jag har varit sysselsatt på heltid hela tiden (50% jobb och 50% sjukersättning). Det borde väl rimligtvis vara skillnad på det än om man jobbar 50% och pillar sig i naveln 50%? Eller? (då hade jag dessutom fått full dagpenning, nu får jag bara halv!). -
Fel. Jag har jobbat 50% under hela ramtiden. Samt haft sjukersättning på 50%.Bolaget skrev 2016-01-28 18:37:55 följande:jag har strukit under anledningen till att du får en ersättning som bara är 50% av vad du tycker du borde ha och det har inget med din sjukersättning att göra.
Arbetsvilkoret uppfyller du på 6 månader men ramtiden för att räkna dagersättning är 12 månader, så din inkomst på 6 månader slås ut på 12 månader och blir ju då bara 50% av vad du verkligen tjänat och därifrån är dagsbeloppet satt. Sedan gör sjukersättningen mycket riktigt att du bara får halva ersättningen per dag.
hade du jobbat ett helt år så hade dagpenningen varit dubbelt så hög. -
Men självklart. Om man jobbar deltid baseras A-kassan på deltid. Inga konstigheter!Anonym (grund) skrev 2016-01-28 18:53:27 följande:Nu är det ju så att bara för att man kan jobba heltid så kanske man inte alla gånger får heltid. Samt i vissa arbeten vill man inte jobba mer än kanske max 80%, om man inte vill riskera gå in i väggen!!
Grejen med mig (och det som blir orättvist) är att jag sedan bara får 50% av den dagspenning jag tjänat ihop på min deltid!
In short:
Det jag är arg för är att de halverat min inkomst två gånger och ger mig A-kassa (80%) baserat på det. -
Men snälla LÄS!Anonym (hej) skrev 2016-01-28 20:05:59 följande:Fast om du är sjukskriven 50%, kan du bara få a-kassa för 50%. Varför är det överraskande för dig?
Det är ju samma princip som om man deltidsstämplar. Jobbar man halvtid får man halv a-kassa.
Men du tycker att du ska få a-kassa för heltid OCH sjukersättning från FK?
Jag vill ha A-kassa för 80% av 50% samt sjukerssättning.
Som det är nu halverar de min lön två gånger (en gång när de beräknar dagpenning och en gång när jag tar ut den) och jag får totalt 34% av min halvtid!!! ( dvs ca 17% av min egentliga lön).
Självklart hade jag inte klagat annars. -
Jag hade efter skatt ca 7500 i månaden när jag jobbade så ca 5000-6000 hade väl varit mer rimligt? (det är 80% av min lön).StarTrust skrev 2016-01-28 20:25:08 följande:Hur mycket vill du ha ut då i månaden för att inte känna dig dåligt behandlad?
Till det hade jag haft sjukersättning på ca 5000 och kommit upp i ca 10 000 = en normal inkomst för en arbetslös som varit med i A-kassan länge och som varit heltidssysselsatt under ramtiden. -
Nej, jag har av någon anledning fått snäppet lägre. Kanske beror det på vab och lite annat som ibland kom emellan. Problemet är ju att jag nu bara får ut halva den summan eftersom jag bara stämplar deltid. Totalt i kronor och ören meddelade de att jag kommer att få ca 2500 efter skatt / mån.Akassa skrev 2016-01-28 20:53:22 följande:Ts, med en halvtidslön på 11 000 kr borde du ha en dagpenning på ca 400 kr före skatt (11 000/22 dagar = 500 kr i dagsförtjänst. Dagpenning: 500 kr x 80% = 400 kr). Stämmer det?
-
Hur mycket marginal som helst? En arbetsmånad brukar räknas som ca 173 timmar. Hälften av det är 86. En arbetsdag är 4 timmar.Bolaget skrev 2016-01-28 21:00:45 följande:Om du jobbade 505 under 12 månader så var det väl inte så att du precis nådde upp till ett arbetsvilkor, det är ju hur mycket marginal som helst till den gränsen
Det ser ju vem som helst att det inte krävs mycket vab, sjukdom eller för den delen storhelg för att missa de 80 timmarna. Eftersom det aldrig finns mer än 6 timmar att kompensera med från en tidigare månad är det inte så lätt att nå upp till arbetsvillkoret när man jobbar 50%. -
Jag har sjukersättning på 20 timmar och är arbetssökande 20 timmar.Akassa skrev 2016-01-28 21:06:45 följande:Fast vadå hälften? Har du NA 20 och utbud 20?
-
Jag har bara hunnit fylla i de första på två veckor, men då kryssade jag bara arbetslös.Akassa skrev 2016-01-28 21:12:25 följande:Fyller du i helt arbetslös på kassakorten? -
Är du helt säker? Jobbar du på en A-kassa? (förlåt att jag är misstänksam, men om du som jag har hängt här ett tag så vet du hur många självutnämnda förståsigpåare det finns här).Akassa skrev 2016-01-28 21:18:58 följande:Alltså, din "heltid" är ju 20 timmar i veckan. Du ska alltså ha din dagpenning x 5 dagar/vecka. Om du har en dagpenning på 400 kr blir det 2000 kr/vecka och 8000 kr för 20 ersättningsdagar (ca 1 månad).
När jag ringde sa att de att jag har en hindertid på 20 timmar och att jag därför bara kommer att få utbetalt för 20. Menar du att det kan ha varit en liten semestervikarie som satt där och jag får hela dagspenningen?
-
Na. . . na. . . ?Akassa skrev 2016-01-28 21:20:50 följande:Vad har du för NA?
Vet inte vad NA är? -
Jag har fyllt i att jag är helt arbetslös, men eftersom det är karens nu och jag tydligen får dubbel (och det kan jag acceptera, den procentuella smällen mot mig ska ju bli samma som för andra) så står det noll i utbetalning för de här två veckorna. Det är okej, men kan jag få ca 5000 efter skatt sedan är det helt okej!!!! Då blir jag glad!Akassa skrev 2016-01-28 21:26:52 följande:Ja, jag jobbar på en a-kassa och har gjort så länge.
Dagpenningen ska inte halveras för att du har ett utbud på 20 timmar per vecka. Du ska ha 5 x din dagpenning per vecka (under förutsättning att du inte har någon annan hindertid). Kolla dina kassakort igen, så att du inte har fyllt i 1/2 sjuk på dom. Då blir det fel!
Tack så hemskt mycket för att du hjälper mig!! -
Fast det där med dubbel karens var något jag gissade själv eftersom det stod "ersättningbara dagar 0". Kanske hade jag fel där? Ska ringa dem imorgon!Akassa skrev 2016-01-28 21:49:24 följande:Dubbel karens? Nej, det ska du inte ha. De första 7 ersättningsdagarna är karens, så för de första två veckorna borde du få 3 ersättningsdagar.
Jag tycker att det är nåt som låter lite konstigt ändå. Ring din a-kassa igen och kolla upp din NA, ditt utbud osv. -
Mjo, men att det finns tak i de sociala försäkringarna känns ändå ganska rimligt, som jag ser det. Det är inte riktigt samma sak som det här.Anonym (hej) skrev 2016-01-28 23:59:16 följande:Vad står det i beslutet exakt? Vad är din dagsersättning? Och hur många timmar räknar dom på?
Att du berättar vad du hade i lön i netto hjälper inte mycket här.
Jag jobbade heltid men får ändå bara a-kassa beräknat på 38 timmar. All min övertid och all sjuklön räknas bort.
Så trots att jag hade runt 19000 netto i lön får jag bara 10780kr i ersättning (för 4 veckor)
Det högsta som går att få är ju 80% av taket, det är det inte alla som får bara för att dom är heltidsarbetslösa.
Jag har fått en dagpenning runt 370 för mina 11 000. Det i sig skulle ge en inkomst på ca 5700 efter skatt. Helt rimligt i sig.
Det som stör mig är just att den summan halveras på grund av hindertid (sjukersättning) på 50%. -
Ja, jag hoppas verkligen att du har rätt. Ska ringa klockan 9 när de öppnar! Det här var den informationen jag fick igår, men förhoppningsvis har du rätt. I så fall är inget fel och då klagar jag naturligtvis inte.Akassa skrev 2016-01-29 07:43:00 följande:Din dagpenning ska inte halveras. Är den 370 kr, så är den. Och på dina kassakort ska det inte finnas någon hindertid, du är arbetslös 20 timmar, som är ditt heltidsmått. -
Allt har ordnat sig och jag måste ta tillbaka påståendet i rubriken!!
Det var faktiskt så att det var en ren datamiss som genererade siffrorna! Fallet var så ovanligt att datorn inte klarade att räkna rätt och spottade ur sig fel siffror. Nu har de räknat manuellt och jag kommer att få 5100 efter skatt, vilket är helt rimligt med en lön på 7500 (11 0000).
Nu kan jag andas ut! Datorer är bra till mycket, men ibland gör de fel.
(Det där med dubbel karens var också fel, precis som "akassa" här i tråden så riktigt påpekade).
-
Där har jag 5300 skattat och klart.StarTrust skrev 2016-01-29 14:04:07 följande:Hur mycket får du i sjukersättning varje månad efter skatt? -
Visst, så himla skönt! Jag fick hjärtat i halsgropen där ett tag.StarTrust skrev 2016-01-29 14:14:23 följande:Men då så!
Då stämmer det ju.
Ca 10 000 / mån känns som en rimlig summa när man är arbetslös. -
Fast bostadsbidrag, underhåll och barnbidrag tillfaller alla arbetslösa (och många ensamstående arbetade arbetare) så det är samma för alla.kioskvältare skrev 2016-01-29 18:53:39 följande:Nja, fast till den summan kommer ju också bostadstillägg om man har sjukersättning, barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag eftersom TS har barn. Så de 10.000 är ju inte allt TS ska leva på.
Det är ändå ingen höjdarinkomst såklart, men bättre i alla fall
Bostadstillägg kan du inte räkna eftersom det är inkomstbaserat på ungefär samma premisser som försörjningsstöd (du måste stå på noll, får inte ens äga bil etc).