Hur köpte du din första bostad? (Endast kvinnor!)
Observera att frågan endast riktar sig till kvinnor, tack.
Observera att frågan endast riktar sig till kvinnor, tack.
Svarade annat. Min hyresrätt (och 24 andra lägenheter) ombildades till bostadsrätt. Banken gick då ut med ett erbjudande om att slippa kontantinsatsen, då de fick så många nya låntagare på samma gång. Jag hade tur!
Sparade själv. Jag jobbade extra, tog csn och bodde hos föräldrarna och sparade ca hälften av bostadens kostnad och andra hälften lånade jag.
Annat. Min hyresrätt ombildades till bostadsrätt och det behövdes ingen kontantinsats.
Min första egenägda bostad sparade jag ihop till själv. Den kostade nämligen bara 25 000 kr.
Jag köpte min själv och fick låna hela beloppet, dvs 320 tkr, av banken. På den tiden (runt år 2000) ställdes inte alltid krav på kontantinsats.
Jag och min sambo köpte den tillsammans. Vi var studenter då och fick låna pengar genom hans föräldrar.
Men jag blir nyfiken. Av vilken anledning är tråden bara för kvinnor?
Jag jobbade och pluggade samtidigt.
Sparade ihop kontantinsatsen och lånade resten på banken.
Min mamma stod som borgenär men betalade allt själv.
Mamma hade sparat pengar till mig som jag fick på min 18-årsdag. Köpte min första bostad när jag var 25 år.
Köpte en liten etta i Uppsala, mina föräldrar lånade på sitt hus till hela köpet.
Med dåvarande partner.
Jag hade harvat runt på andrahandsmarknaden under hela min studietid så första bostaden var det ju inte men första köpet. Köpte tillsammans med dåvarande partner. Min del av kontantinsatsen hade mina föräldrar bosparat ihop åt mig. Lån var inga problem på en civilingenjörslön på den tiden. (2000).
Ja köpte min första lägenhet kontant med egna pengar, betalad 5 000 kronor för den.
Jag köpte den tillsammans med min (ex-)sambo.
Jag och min blivande man "fick" 50 000kr av min pappa i handpenning.
Jag och min sambo köpte den tillsammans. Vi var studenter då och fick låna pengar genom hans föräldrar.
Men jag blir nyfiken. Av vilken anledning är tråden bara för kvinnor?
Startade den efter en diskussion med en kille som hävdar att det är vanligt att kvinnor idag har råd att betala hela sin första köpta bostad på egen hand eftersom de jobbar. Jag tror ju inte på det själv eftersom jag sett att mga kvinnor snarare köper tillsammans med en partner eller fått till insatsen av sina föräldrar. Frågan gäller alltså kvinnor eftersom det var kvinnorna vi diskuterade.
Tillsammans med min partner, men jag hade kunnat köpa den själv för sparade pengar för den kostade bara 65000 kr. En 4:a var det dessutom.
Jag och min blivande man "fick" 50 000kr av min pappa i handpenning.
Köpte första lägenheten tsm med min man. På den tiden var SBAB statligt och en kunde låna 95% av dem, som rent bottenlån.
Värdeökning på lägenheten, hög amorteringstakt och ett litet arv gjorde att vi sen kunde köpa hus, på en mindre ort, utan att ta lån.
Nu flyttade vi dock igen, till en större stad pga mina studie,r och då räckte gamla huset till kontantinsatsen. Jag som student är "värdelös" i bankens ögon så min pappa står som låntagare istället för mig.
Jag fick låna kontantinsatsen (5% av köpesumman räckte på den tiden) av mina föräldrar, resten av banken.