• Anonym (Smart?)

Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp?

Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp eller går det att plugga 10 timmar per dag i 10 år för att uppnå det som en genomsnittligt smart person? Min dröm är att få 1.7 så man kan komma in på läkarprogrammet.
  • Svar på tråden Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp?
  • nnnnnnnn
    Anonym (Smart?) skrev 2016-01-31 20:23:09 följande:
    Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp eller går det att plugga 10 timmar per dag i 10 år för att uppnå det som en genomsnittligt smart person? Min dröm är att få 1.7 så man kan komma in på läkarprogrammet.
    Vad har du fått på det?
    Om du inte gjort det, så plugga 1-2 timmar per dag, varje dag före du gör det.
    Anmäl dej och gör det den 9/4 redan nu denna vår.

Sen är det lättare att ge råd!

Ponera att du pluggat 1 timme per dag under 2 månader, fram till provet nu i vår alltså, och skriver 0,6. Då tror jag det är svårt att komma till 1,7.
    Skriver du 1,5 så är du nära.
    Är du normalbegåvad och pluggar hårt inför provet, så kanske du når över det redan första gången?

Jag skrev 1,4 första gången, utan att plugga, sen gav jag mig den på att höja mig och lade några helger på det = höjde mig ganska mycket. Och jag är inte särskilt smart...

Lycka till!
  • Anonym (Smart?)
    nnnnnnnn skrev 2016-01-31 20:30:17 följande:
    Vad har du fått på det?
    Om du inte gjort det, så plugga 1-2 timmar per dag, varje dag före du gör det.
    Anmäl dej och gör det den 9/4 redan nu denna vår.

Sen är det lättare att ge råd!

Ponera att du pluggat 1 timme per dag under 2 månader, fram till provet nu i vår alltså, och skriver 0,6. Då tror jag det är svårt att komma till 1,7.
    Skriver du 1,5 så är du nära.
    Är du normalbegåvad och pluggar hårt inför provet, så kanske du når över det redan första gången?

Jag skrev 1,4 första gången, utan att plugga, sen gav jag mig den på att höja mig och lade några helger på det = höjde mig ganska mycket. Och jag är inte särskilt smart...

Lycka till!
    Nog bör det väl vara möjligt att höja sig från 0.6 till 1.7 om man pluggar 10 timmar per dag i 10 år?
  • Margaux

Jag är helt normalklipsk och skrev 1,6 första gången utan att plugga innan. Så jag säger ja.
    Hade normala betyg på gymnasiet. För min del var det lättare att plugga upp högskoleprovet än betygen.

• nnnnnnnn
    Anonym (Smart?) skrev 2016-01-31 20:39:23 följande:
    Nog bör det väl vara möjligt att höja sig från 0.6 till 1.7 om man pluggar 10 timmar per dag i 10 år?
    Jo, men hur finansierar man det?
    Och hur går det med läkarstudierna om man inte klarar HP tidigare än 10 år, för jag antar att man ändå skriver det varje termin för att få mer träning och se hur man utvecklas?
    Och hur sugen är man på att plugga i så många år efter man redan pluggat 70 timmar/vecka i 10 år?
    Det finns så många frågetecken att räta ut!
    Antog att du startat tråden bara för att få en massa svar om ett hypotetiskt scenario, men valde ändå att svara seriöst.
    Och mitt seriösa svar är fortfarande:
    Plugga minst 1 timme/dag fram till HP denna termin och se vad du får.
    Får du jättelågt så har du lång väg att gå och dessutom är det svårt att klara studierna när man väl kommer in...
  • Margaux

Sen handlar det inte så mycket om smarthet, för vissa passar högskoleprovet, för andra inte. Men är man normalt allmänbildad och logisk så är det inte omöjligt. Men stressa inte!

• nnnnnnnn
    Margaux skrev 2016-01-31 20:50:10 följande:

Jag är helt normalklipsk och skrev 1,6 första gången utan att plugga innan. Så jag säger ja.
    Hade normala betyg på gymnasiet. För min del var det lättare att plugga upp högskoleprovet än betygen.

Samma som mig då. Fast jag skrev "bara" 1,4 första gången. Utan att plugga 1 sekund på HP-frågor.
    Så är TS normalt smart borde denne inte behöva lägga 70 timmar/vecka i 10 år.
    Helt överdrivet.
  • BCH52

Var lite smart, öva på gamla prov, du hittar dem på www.studera.nu. Då upptäcker du var du har dina svaga områden, öva sen på dessa. 

Jag fick 1,8 första gången jag gjorde provet och då har jag inte gått gymnasiet men jag är lite äldre och är rätt allmänbildad och läser mycket.
    Lycka till!

• Anonym (Smart?)
    Margaux skrev 2016-01-31 20:50:10 följande:

Hur vet du vad som är rätt och fel bortsett från facit? Man måste väl ha någon typ av lärare som kan förklara varför det blev fel så man blir bättre på hp senare? Betala för hpguiden?
  • BCH52
    Anonym (Smart?) skrev 2016-01-31 20:57:15 följande:
    Hur vet du vad som är rätt och fel bortsett från facit? Man måste väl ha någon typ av lärare som kan förklara varför det blev fel så man blir bättre på hp senare? Betala för hpguiden?
    Nej, betala inte för det som är gratis, öva på gamla prov istället.
  • Anonym (Smart?)
    BCH52 skrev 2016-01-31 21:05:21 följande:
    Nej, betala inte för det som är gratis, öva på gamla prov istället.
    Ja men hur kan man veta vad som är fel och rätt om man inte har facit eller har lärt sig om hur HP fungerar?
Svar på tråden Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp?