-
-
Svar på tråden Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp?
-
Hur rimmar det med att antagningskraven till läkarlinjen innan provet gjordes om låg på 2.0 och nu ligger på 1.7-1.8.? Det borde ju tyda på att färre får de riktigt höga poängen.Farfallos skrev 2016-04-12 12:48:32 följande:
Eftersom resultatet på högskoleprovet är relativt alla andras resultat så spelar det ingen roll om det i någon faktisk bemärkelse har blivit svårare. Lika stora andelar får samma betyg idag som förut.
Att provet gjordes om gjorde det hela lite annorlunda bara. Vissa gynnades och andra missgynnades naturligtvis av det, men som sagt - även om det blivit svårare i en faktiskt bemärkelse så utdelas ändå samma betyg idag som förr (om resultaten fördelar sig efter en normalkurva, vilket vi får anta) eftersom poängen är relativa. Medelbetyget är ändå omkring 1.0
-
När jag gjorde HP för drygt 20 år sedan var resultaten fördelade över en ganska snygg normalkurva , och jag antar att man fördelar poängen på samma sätt idag, eftersom syftet med provet är att göra det möjligt att skilja individerna från varandra. Därav borde det vara ungefär samma fördelning idag som då oavsett hur lätt eller svårt provet är (utom möjligen i den absoluta toppen och botten, fast jag tror inte att det skiljer nämnvärt där heller).Anonym (2.3 förr 2.0 nu) skrev 2016-04-12 23:52:35 följande:Hur rimmar det med att antagningskraven till läkarlinjen innan provet gjordes om låg på 2.0 och nu ligger på 1.7-1.8.? Det borde ju tyda på att färre får de riktigt höga poängen.
Att antagningspoängen skiljer så mycket på läkarlinjen kan ju ha andra orsaker än svårare prov, eller hur? Och jag VET att andelen individer som hade 2.0 förut inte motsvarar andelen som idag får 1,7 eller högre. I den mån det har blivit lättare eller svårare att komma in med en viss högskolepoäng så kan det ju faktiskt bero på:
- antal utbildningsplatser
- popularitet
- andel personer som får söka in på HP-resultat
Svårigheten på provet kan endast ha marginell effekt just eftersom syftet med provet är att särskilja individer efter en något som liknar en normalkurva och ge betyg mellan 0 och 2,0 oavsett det faktiska antalet poäng som individerna skrapar ihop. -
Antalet platser på läkarlinjen har ökat och söktrycket minskat lite då andra alternativ finns. Märks också då betygspoängen minskat lite.Anonym (2.3 förr 2.0 nu) skrev 2016-04-12 23:52:35 följande:Hur rimmar det med att antagningskraven till läkarlinjen innan provet gjordes om låg på 2.0 och nu ligger på 1.7-1.8.? Det borde ju tyda på att färre får de riktigt höga poängen.
Sen kan antalet, till skillnad från andel, som får 2,0 minska eller öka beroende på hur många som gör provet.
-
Nej man behöver inte vara smart för att få bra på hp. Ge dig själv mycket tid, ta det steg för steg, köp en eller flera högskoleprovsböcker (jag använde "den stora fenomenala boken till högskoleprovet" av andreas rahim, verkligen superbra), ta hjälp av vänner som skrivit bra på provet... och viktigast av allt, tro på dig själv!
-
Som sagt, idag räknas två normerade poäng ut och resultatet blir medelvärdet av dem. Det innebär att det är BETYDLIGT färre som får 2,0 idag eftersom du måste ha 2,0 på både delarna. Jag kollade på ett av proven 2010, då var det 4,3 procent som fick 1,7 eller mer. För ett av proven 2015 var motsvarande siffra 2,6 procent. Rätt stor skillnad faktiskt. Vet att det var ett extremt sent svar men när någon annan lyfte tråden kunde jag inte låta bli att svara.Farfallos skrev 2016-04-13 14:20:33 följande:
När jag gjorde HP för drygt 20 år sedan var resultaten fördelade över en ganska snygg normalkurva , och jag antar att man fördelar poängen på samma sätt idag, eftersom syftet med provet är att göra det möjligt att skilja individerna från varandra. Därav borde det vara ungefär samma fördelning idag som då oavsett hur lätt eller svårt provet är (utom möjligen i den absoluta toppen och botten, fast jag tror inte att det skiljer nämnvärt där heller).
Att antagningspoängen skiljer så mycket på läkarlinjen kan ju ha andra orsaker än svårare prov, eller hur? Och jag VET att andelen individer som hade 2.0 förut inte motsvarar andelen som idag får 1,7 eller högre. I den mån det har blivit lättare eller svårare att komma in med en viss högskolepoäng så kan det ju faktiskt bero på:
- antal utbildningsplatser
- popularitet
- andel personer som får söka in på HP-resultat
Svårigheten på provet kan endast ha marginell effekt just eftersom syftet med provet är att särskilja individer efter en något som liknar en normalkurva och ge betyg mellan 0 och 2,0 oavsett det faktiska antalet poäng som individerna skrapar ihop.
-
Jag känner mig inte särskilt smart. Hade under genomsnittet i betyg från gymnasiets naturlige. Jag har 108 i IQ på två olika tester som gjorts av rekryteringsföretag i samband med rekryteringar. När jag skrev högskoleprovet fick jag 1,8. Blev förvånad själv. Särskilt avseende engelsk läsförståelse. Tycker själv jag är kass på engelska.
Jag skrev provet bara för att se vad jag skulle få för poäng. Upplever mig själv ha mognat väldigt mycket sen gymnasietiden. Kanske det är orsaken till min relativt höga poäng. Man behöver alltså inte vara smart för att svara på TS fråga. Bred kunskap och allmänbildning gynnar resultatet mer än djupare kunskaper inom nåt särskilt område. Det får man med tiden om man är nyfiken av sig och inte begränsar sig själv. -
Vet inte om jag tycker att skillnaden är jättestor direkt. I faktiska antal individer (som fått 1,7 eller mer) så har nog skillnaderna varit större beroende på deltagare vissa år. Fast skillnaden mellan 2,6 och 4,3 är ju rätt stor, men skillnaden mellan resterande blir 95,7 och 97,4, vilket inte är så stor skillnad.Anonym (ttt) skrev 2017-01-13 10:34:43 följande:Som sagt, idag räknas två normerade poäng ut och resultatet blir medelvärdet av dem. Det innebär att det är BETYDLIGT färre som får 2,0 idag eftersom du måste ha 2,0 på både delarna. Jag kollade på ett av proven 2010, då var det 4,3 procent som fick 1,7 eller mer. För ett av proven 2015 var motsvarande siffra 2,6 procent. Rätt stor skillnad faktiskt. Vet att det var ett extremt sent svar men när någon annan lyfte tråden kunde jag inte låta bli att svara.
Det är många faktorer som spelar in och har ändrats, men alla skillnader är ganska små, och resultatet på HP är inte det mest avgörande. -
Jag skrev 1.8 när jag gick på gymnasiet. Har väldigt god allmänbildning och förstår vad jag läser, förstår logiska resonemang osv.Anonym (IQ) skrev 2017-01-13 11:04:31 följande:
Jag känner mig inte särskilt smart. Hade under genomsnittet i betyg från gymnasiets naturlige. Jag har 108 i IQ på två olika tester som gjorts av rekryteringsföretag i samband med rekryteringar. När jag skrev högskoleprovet fick jag 1,8. Blev förvånad själv. Särskilt avseende engelsk läsförståelse. Tycker själv jag är kass på engelska.
Jag skrev provet bara för att se vad jag skulle få för poäng. Upplever mig själv ha mognat väldigt mycket sen gymnasietiden. Kanske det är orsaken till min relativt höga poäng. Man behöver alltså inte vara smart för att svara på TS fråga. Bred kunskap och allmänbildning gynnar resultatet mer än djupare kunskaper inom nåt särskilt område. Det får man med tiden om man är nyfiken av sig och inte begränsar sig själv.
Ni som klagar på "matte". Det är inga matematiska uppgifter på HP. Det är logiska problem. Stor skillnad.
Annars är väl grejen med HP att det ska mäta studiebegåvning och inte hur mycket man redan kan. (ja, vissa saker ska man ju ha basala kunskaper i, t ex engelska.) Visst kan man säkert "plugga" upp sina poäng genom att göra äldre prov och lära sig sättet man ska tänka på men det hjälper ju bara en bit på vägen. -
Jag fick 0,0 när jag skrev HP första gången. Kom dock inte på mina gymnasiebetyg på ekonomiprogrammet och fixade utbildningen galant.nnnnnnnn skrev 2016-01-31 21:16:46 följande:Jo, men hur finansierar man det?
Och hur går det med läkarstudierna om man inte klarar HP tidigare än 10 år, för jag antar att man ändå skriver det varje termin för att få mer träning och se hur man utvecklas?
Och hur sugen är man på att plugga i så många år efter man redan pluggat 70 timmar/vecka i 10 år?
Det finns så många frågetecken att räta ut!
Antog att du startat tråden bara för att få en massa svar om ett hypotetiskt scenario, men valde ändå att svara seriöst.
Och mitt seriösa svar är fortfarande:
Plugga minst 1 timme/dag fram till HP denna termin och se vad du får.
Får du jättelågt så har du lång väg att gå och dessutom är det svårt att klara studierna när man väl kommer in...
Är dock ints stolt över min prestation, har aldrig gjort HP igen... -
Så uppgifter som:TiltOnMe skrev 2017-01-18 11:40:02 följande:Jag skrev 1.8 när jag gick på gymnasiet. Har väldigt god allmänbildning och förstår vad jag läser, förstår logiska resonemang osv.
Ni som klagar på "matte". Det är inga matematiska uppgifter på HP. Det är logiska problem. Stor skillnad.
Annars är väl grejen med HP att det ska mäta studiebegåvning och inte hur mycket man redan kan. (ja, vissa saker ska man ju ha basala kunskaper i, t ex engelska.) Visst kan man säkert "plugga" upp sina poäng genom att göra äldre prov och lära sig sättet man ska tänka på men det hjälper ju bara en bit på vägen.
"Hur många procent är 7,50 kr av 25 kr?"
"Vad är koordinaterna för mittpunkten på sträckan som har (-3, 1) och (7, -3) som ändpunkter?"
"Linjerna L1 och L2 är parallella. Två cirklar tangerar varandra och båda linjerna. Cirklarnas radier är 3 cm. Punkten D och punkten B är medelpunkter i respektive cirkel. Vad är arean av fyrhörningen ABCD? (Bild)"
är inte matematiska uppgifter? Antar att du pratar om det gamla högskoleprovet som var innan 2011. -
Jag gjorde mitt 1995. Så ja. Antagligen.Anonym (ttt) skrev 2017-01-18 12:52:58 följande:Så uppgifter som:
"Hur många procent är 7,50 kr av 25 kr?"
"Vad är koordinaterna för mittpunkten på sträckan som har (-3, 1) och (7, -3) som ändpunkter?"
"Linjerna L1 och L2 är parallella. Två cirklar tangerar varandra och båda linjerna. Cirklarnas radier är 3 cm. Punkten D och punkten B är medelpunkter i respektive cirkel. Vad är arean av fyrhörningen ABCD? (Bild)"
är inte matematiska uppgifter? Antar att du pratar om det gamla högskoleprovet som var innan 2011.
De där "matematiska" uppgifterna är så lätta att de är att betrakta som allmänbildning. Det har ingenting med matematik på högskolenivå, eller ens gymnasienivå, att göra. Det är väl mellan/högstadie-nivå max? Skulle snarare säga att det är små logiska uppgifter som vem som helst som inte är tappad bakom en vagn klarar av. -
Att var tredje kommentar innehåller ett påstående om att de själva skrivit 1.4 och över, första gången, utan att ha studerat något innan - är sorgligt och säger en hel del om er som kommenterar.
Någon av desssa kommentarer stämmer säkert men resten är rena lögner och berättar en hel del om hur osäkra ni är som personer att ni i en tråd med just denna fråga vill höja er själva genom lögner.
Exempelvis personen som påstod sig ha skrivit 1.8 helt utan någon som helst förberedelse, på ren "allmänbildning" - detta stämmer med största sannolikhet inte alls. Högskoleprovet testar inget som har med allmänbildning att göra förutom svenska och engelska ord. Resten är inte någont som snuddar vid "normal" allmänbildning.
- Jag är väldigt insatt i ämnet och ville bara kommentera detta i denna gamla tråd för att "avslöja" de negativa röster som kommenterar i trådar där aspirerande universitetstudenter söker information, motivation och hopp om att nå sina drömutbildningar. 1. Analysera dina svagheter på högskoleprovet. 2. Förbättra dessa. 3. Testa att skriva ett igen. 4. Nått ditt resultat? Grattis! 5. Om inte: gör om 1 och 2. 6. Testa skriva igen (etc). -
Jag har inte läst alla inlägg men jag har två kompisar som skrev 1,8 och 2,0 första gången utan att ha pluggat inför högskoleprovet innan. Det handlar om vad man har för förutsättningar och vad man har gjort innan. Hon som skrev 2,0 var halv Amerikan (de pratade engelska hemma) och hon hade en kandidatexamen i statistik. Min andra kompis var bara smart, hon gjorde det direkt efter gymnasiet, han gick natur och hade läst upp till matte E och engelska steg C (kurserna hete så då)Revelare skrev 2019-10-20 14:04:36 följande:
Att var tredje kommentar innehåller ett påstående om att de själva skrivit 1.4 och över, första gången, utan att ha studerat något innan - är sorgligt och säger en hel del om er som kommenterar.
Någon av desssa kommentarer stämmer säkert men resten är rena lögner och berättar en hel del om hur osäkra ni är som personer att ni i en tråd med just denna fråga vill höja er själva genom lögner.
Exempelvis personen som påstod sig ha skrivit 1.8 helt utan någon som helst förberedelse, på ren "allmänbildning" - detta stämmer med största sannolikhet inte alls. Högskoleprovet testar inget som har med allmänbildning att göra förutom svenska och engelska ord. Resten är inte någont som snuddar vid "normal" allmänbildning.
- Jag är väldigt insatt i ämnet och ville bara kommentera detta i denna gamla tråd för att "avslöja" de negativa röster som kommenterar i trådar där aspirerande universitetstudenter söker information, motivation och hopp om att nå sina drömutbildningar. 1. Analysera dina svagheter på högskoleprovet. 2. Förbättra dessa. 3. Testa att skriva ett igen. 4. Nått ditt resultat? Grattis! 5. Om inte: gör om 1 och 2. 6. Testa skriva igen (etc).
-
Hon gick natur ska det stå. Man ska inte prata i telefon och skriva samtidigt =D
-
Öh, jag skrev 1.9 utan förberedelse när jag var 40+, men så är jag rätt smartRevelare skrev 2019-10-20 14:04:36 följande:
Exempelvis personen som påstod sig ha skrivit 1.8 helt utan någon som helst förberedelse, på ren "allmänbildning" - detta stämmer med största sannolikhet inte alls.
Jag är bra på svenska och engelska och snabb i huvudet, men matten var lite svår...
Läser man mycket böcker är det svårt att inte ha 20/20 på orddelen t ex.