• Anonym (Smart?)

Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp?

Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp eller går det att plugga 10 timmar per dag i 10 år för att uppnå det som en genomsnittligt smart person? Min dröm är att få 1.7 så man kan komma in på läkarprogrammet.
  • Svar på tråden Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp?
  • Anonym (anonym)

Nu har jag gjort ett övningsprov och det gick betydligt sämre än då jag gjorde det på riktigt endast 109 rätt och de mesta felen låg på den matematiska biten.

• nnnnnnnn

TS - du har inte besvarat mina undringar.
    Varför vill du läsa en så svår linje, under så många år, när du inte har förutsättningarna nu?
    Om du är beredd att lägga 70 timmar i veckan (obetalt) i 10 år, för att komma in på läkarlinjen - hur lång tid tror du att du behöver för att slutföra de studierna?
    För jag tror att ifall man är normalbegåvad och lägger 1 timme om dagen i 2,5 månad, så klarar man 1,7. Om du anser att du behöver 10 år och 10 timmar per dag - så behöver du ju mycket mer tid än normalt.
    Ska läkarlinjen ta 10 år med? Eller 20 år? Hinner du ens jobba innan det är dags för pension?

För att komma in på läkarlinjen har du redan läst matematik på avancerad nivå, hur klarade du de studierna? (Med tanke på att du behövde tänka i 30 minuter på en matteuppgift som ligger på högstadienivå).
    Du har även läst fysik och kemi med massor av beräkningar. Hjälper inte det?
    Vilka betyg fick du på NA-linjen eller när du läste in ämnena på komvux?
    För har du inte full behörighet att söka utbildningen, så kommer du inte in även om du skulle sätta 2.0 på HP.

Eller startar du tråden för att få igång en diskussion om huruvida HP visar hur smart man är?

• Anonym (inte smarthet utan erfarenhet...)

Övning och en kunskapsbank som byggts upp genom tex tidigare studier, att man läser mkt, tittar i tabeller. Nedan länk till intressant artikel om att äldre och de med högskolepoäng generellt presterar bättre på högskoleprovet.

www.svd.se/aldre-far-battre-pa-hogskoleprovet

Jag gjorde om mitt högskoleprov som äldre (när jag var 28), och fick då 1,8 från att jag i gymnasiet fått 1,4 (då gick jag Natur och hade betyg över medel). Det jag presterade bättre på var just Ord- och läsförståelsen när jag gjorde den som vuxen. Däremot mkt sämre på matten än på gymnasietiden, eftersom jag under tiden efter gymnasiet inte räknat matte alls (utom enkla saker i vardagen). Så med andra ord, övning av rätt slag ger resultat på provet.

• TokigaTure

Håller med ovan om att HP testar erfarenhet. Det testar hur lämpad man är att plugga på högskola, så att folk som redan gjort det får bra resultat känns helt logiskt. Det man övar på blir man ofta bra på. Man lär sig ju hela livet och ju mer man kan desto lättare är det att lära sig ännu mer.

• Anonym (Nej)
    Anonym (...) skrev 2016-02-01 09:34:32 följande:
    Jag antar att det provskrivarna förväntar sig är rätt svar på frågorna? För det lär ju inte vara frågor som kräver någon slags kreativitet, utan för att ett sånt här prov ska gå att rätta måste det finnas rätt och fel svar. Ingen riktig gissningslek med andra ord.
    Alla prov handlar egentligen om att förstå vad provskrivarna tänkt, det är ju flervalsfrågor så ett svar är ju det tänkta rätta.

Ex kan jag tycka ibland att inget av alternativen på orddelen är exakt vad jag skulle ha svarat, om jag svarat fritt (utan att mitt tänkta svar är fel, det finns många sätt/synonymer till ord och begrepp) men jag förstår vad de tänkt att man ska svara och låser mig inte i att jag vet vad svaret är.
  • ulfsas

Min dotter,21 fick 1.75 på tredje försöket. Hon kom in via intervju på läkarlinjen på Karolinska. Tredje terminen nu.

Sonen,18 fick 1.70 nu senast. Lite irriterad att inte få samma, eller bättre, än syrran. När han tidigare fick 1.65 så låg mattedelen på 2.0.
    Hade han fått det nu så hade resultatet blivit 1.8. Lite retsamt tyckte han i kampen mot systern.

Du behöver nog inte vara supersmart men du måste vara lite allmänbildad redan i vardagen. Allt går inte att snabbt läsa sig till utan man får hänga med.

Jag har ofta ställt frågor till dem om ditt och datt. lite väl tjatigt kan jag tänka men inte en gång har de blivit sura utan gärna velat ha fler och detta från unga år.

De säger att Chuck Norris är tuff. Jag vet inte ens vem hon är?!
  • Anonym (2.0)
    Anonym (ttt) skrev 2016-02-01 10:00:46 följande:
    Mm, statistik och tabeller är kvar nu också. Jag har skrivit både gamla och nya, och det nya är svårare rent matematiskt. Det avspeglas ju i poängen också, mycket färre som får 2,0 idag och intagningspoängen på hp sjunker.
    Fast fördelningen av resultatet på högskoleprovet är ju dock normalfördelat och det är alltid en lika sot procentsats av de som skriver provet som får 2.0. Hur många som får 2.0 beror alltså endast av hur många som skriver provet och inte av hur svårt det är.
  • Anonym (2.0)
    Anonym (Smart?) skrev 2016-01-31 23:12:09 följande:
    Jag tror jag ska ta självmord, funderar du också på det? Jag kommer aldrig vilja jobba hela livet på Konsum, frisör eller liknande så det är lika bra att ge upp, kommer aldrig bli bra på högskoleprovet, svarar fel på allt.
    Som andra sagt, så är inte enda alternativet till att sitta på Konsum att vara läkare. Att få tillräckligt bra på HP för att komma in på SSK är betydligt mer överkomligt. Hur är dina betyg, kommer du in med dem?

Alternativt kan man ju jobba som läkarsekreterare tex.

Jag tror själva läkarutbildningen kan bli riktigt svår om du har problem med att förstå frågorna på HP. Det är tillräckligt många som söker dit för att kunna lägga ribban rätt högt.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Jenny) skrev 2016-02-01 13:02:06 följande:

Jag kanske är riktigt korkad jämfört med alla som svarat tidigare, men jag har gjort hp 2 gånger de 2 senaste åren, och fått högst 1,15.

Jag har ändå läst Matte D och Engelska C med bra betyg och alltid haft lätt för svenskan i gymnasiet.

Eng samt svenska har gått bra alla gånger jag gjort proven, men matten går av någon anledning åt skogen.

Jag anser man måste vara ganska duktig (eller ha tur) när man gör proven, men som sagt, kan vara jag som är korkad! :P

Nej men vissa är bättre på prov än andra :) t ex finns det ju många som lyckas få ett högt resultat på högskoleprovet men sen ändå inte klarar av utbildningen de kommer in på medan andra är tvärtom, dålig på prov men bra på kursen. Du är nog inte korkad ;)
  • mammalovis
    Anonym (Smart?) skrev 2016-02-01 12:46:03 följande:
    Ja precis, det är exakt det jag har problem med.
    För det första handlar det ju om att vara allmänbildad och en van läsare av både svensk och engelsk text. Dessutom krävs att man friskar upp gymnasiematten, anser jag. Jag tror jag skrev typ 1,3 eller så för ett år sedan, jag kollade bara preliminärt tror jag. Om jag hade varit bättre på engelska hade jag kunnat höja mig lite till.

Lättast tycker jag att ordförståelsen är. Jag repeterade matten innan (20 år sedan gymnasiet) plus lite gamla prov.

Öva på gamla prov så lär du dig formatet, sedan märker du ju inom vilka områden du har dina svagheter. Om det handlar om svenskan så är det ju bara att läsa mer, likaså med engelskan. Läs och slå upp ord du inte kan. Öva på begreppen i matten. Diagram, kartor och tabeller kan ju vara svårare att hitta övningar på tänker jag.

Svar på tråden Måste man vara super smart för att få 1.7 på hp?