• Anonym (Ts)

Bröllop - Byxor till klädkod kavaj

Hej!

Ska på bröllop i dagarna. Klädkod är kavaj och själva vigseln är utomhus (kan vara allt mellan 2+ grader till -15). Den enda ytterligare info vi fått är att "klä sig varmt".

Jag har en sjukdom som gör att jag får kärlkramp i kapillärerna i händer och fötter när de utsätts för kyla. Eftersom jag är gravid så kan jag inte medicinera mot detta just nu. Därför är det uteslutet att ha några finare skor. Jag måste ha ett par diskreta svarta vinterboots.

Skorna passar inte särskilt väl till klänning. Så jag spånar lite på om jag kan ha svarta stretchjeans (i finare material), ett ljusrosa propert linne (matt slätt material med knytband i sidan), samt en vit (inte kritvit utan mer beigevit) kofta över. Är det för oklätt för klädkoden? Bör jag ändra någon del i outfiten?

• Svar på tråden Bröllop - Byxor till klädkod kavaj
  • Fjäril kär

Alltså jag tror ju inte att övriga gäster står i finklänning och en tunn yllekappa när det är -15 grader ute. Självklart kommer du att få se täckbyxor, skoteroveraller,  kanske pjäxor och annat lämpligt för vädret. 

eller hur? 

Så klädkoden gäller ju för inomhus givetvis och självklart finns det toalett du kan byta om på och det kommer nog flera gäster att göra också, tror du inte? 

Även om du är gravid skulle jag inte välja jeans utan försök satsa på att klä dig så fint du kan utan att behöva göra avkall på din gravida mage. Ballerinaskor innomhus är väl en bra sak eller ett par fina rena sneakers? 

• Anonym (Ts)

Jag är nygravid så jag har ingen mage att ta hänsyn till. Men börjar luta åt klänning ändå. Har en grå finare knälång klänning. Men då är problemet vad jag ska ha över arnarna och på benen.

Svarta eller hudfärgade strumpbyxor?

Och vilken typ av skor?

Över armarna? Bolero?

Detta är svårt. Bröllopet hålls på en skidort föresten.

• Anonym (Mjo)
    Whitehorse1979 skrev 2016-02-02 11:41:08 följande:

Det finns kläder för alla sorters människor.

Klänningar finns till gravida och ammande.

Jag har själv använt det :)

Men visst ringer ts och får ett OK då är det OK, inte annars.

Jag hade jättesvårt att hitta fina gravidkläder, alla ser vi olika ut.. (För stora bröst och svullna anklar, hade aldrig velat gå i knälång klänning)Jag skulle aldrig kräva sådant av mina vänner och bekanta ifall de har något "problem" som gör det svårt att hitta kläder/känna sig bekväm. Kanske har jag lite för många vänner som tex saknar ben eller har olika svårigheter, inte vet jag.. :D
  • Anonym (Loppan)

Jag hade bog kört på ett tunnare ull-underställ med någon fin (mörk) byxdress över. Raggsockor ner i ett par svarta uggs (alt. ett par snygga svarta, varmare boots med lite klack). En snygg kappa till detta.

• cupcakemom

Jag skulle lätt att täckbyxor på en utevistelse NO way att jag skulle stå ute och frysa...

Är klänningen kortarm eller armlös? Ärmlös snygg kofta eller bolero över.. Svarta strumpbyxor tycker jag är snyggast den här årstiden... Ballerina fungerar ju eller kängor om du är lite tuffare.... Annars förutsätter jag att det är varmt nog för kortärmat inomhus... Men kanske en sjal för säkerhetsskull....

• Anonym (Ts)

Här är klänningen jag spånade på. Insåg tyvärr att den är kortare än jag trodde. Kanske inte blir så markant med svarta strumpbyxor dock? Tog även på mig skorna jag vill ha på mig under utevistelsen. Men det ser ju knäppt ut till klänningen. Undviker gärna klackar då jag 1. Inte kan gå i dem och 2. Blir längre än min pojkvän.
  • Anonym (Jopp)

Man kan ju också ha fina knähöga stövlar. Då kanske det funkar med klänning och tunna strumpor.

• Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-02 11:48:55 följande:

Jag är nygravid så jag har ingen mage att ta hänsyn till. Men börjar luta åt klänning ändå. Har en grå finare knälång klänning. Men då är problemet vad jag ska ha över arnarna och på benen.

Svarta eller hudfärgade strumpbyxor?

Och vilken typ av skor?

Över armarna? Bolero?

Detta är svårt. Bröllopet hålls på en skidort föresten.

Vet du om att det finns täckkjolar (kjol av täckbyxetyg, med dragkedja efter hela ena sidan).  Används av många här i Skellefteå på väg till och från danser och jobb. Suveräna. Sedan byter man ju skor när man går in, är ju inget man behöver ett omklädningsrum för.
  • cupcakemom
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-02 12:01:51 följande:

Här är klänningen jag spånade på. Insåg tyvärr att den är kortare än jag trodde. Kanske inte blir så markant med svarta strumpbyxor dock? Tog även på mig skorna jag vill ha på mig under utevistelsen. Men det ser ju knäppt ut till klänningen. Undviker gärna klackar då jag 1. Inte kan gå i dem och 2. Blir längre än min pojkvän.

Tror det blir jättebra med mörkare strumpbyxor till och då kommer skorna passa bättre också om du vill slippa byta...
Svar på tråden Bröllop - Byxor till klädkod kavaj