• Anonym (Ts)

Bröllop - Byxor till klädkod kavaj

Hej!

Ska på bröllop i dagarna. Klädkod är kavaj och själva vigseln är utomhus (kan vara allt mellan 2+ grader till -15). Den enda ytterligare info vi fått är att "klä sig varmt".

Jag har en sjukdom som gör att jag får kärlkramp i kapillärerna i händer och fötter när de utsätts för kyla. Eftersom jag är gravid så kan jag inte medicinera mot detta just nu. Därför är det uteslutet att ha några finare skor. Jag måste ha ett par diskreta svarta vinterboots.

Skorna passar inte särskilt väl till klänning. Så jag spånar lite på om jag kan ha svarta stretchjeans (i finare material), ett ljusrosa propert linne (matt slätt material med knytband i sidan), samt en vit (inte kritvit utan mer beigevit) kofta över. Är det för oklätt för klädkoden? Bör jag ändra någon del i outfiten?

• Svar på tråden Bröllop - Byxor till klädkod kavaj
  • Anonym (Oj)

Är det fest också efteråt, inomhus?

Isåfall är väl klädkoden mest för festen? För -15 skulle jag klä mig varmt hellre. Underställ och byxor måste ju gå absolut. Eller nån långklänning med underställ under.

Och sen byta om för festen inne?

• KaeJ

Har samma problem. Ska på ett bröllop somsks va ute och sen festen inne. Kavaj som klädkod.

Jag ammar och alla klänningar jag tittat på går det inte att amma smidigt i. Får antingen kränga av mig hela eller halva klänningen.

Funderade också på att ha "finbyxor" och någon sorts amningströja.

Jag tänker lite att det är ju inte jag som ska gifta mig så ingen kommer väl direkt kolla på mig. Samma för dig ts.

Så tycker byxor kan va okej.

• AnnaZL

Byxor är helt ok! Men ingen kan väl se vad dom finns under termobyxorna och vinterjackan? Byt om till festen om du vill.

• Whitehorse1979

Kan du inte byta om sen?

Inne kan du väl ha ett par snyggare skor t.ex. ballerinor?

Jag tycker inte att man ska strunta i klädkoder, det är nonchalant.

• Anonym (Ts)

Tack för era svar :)

Det är middag och fest inomhus. Men jag kan inte svara på om det finns möjlighet att byta om. Vi har bil och åker 6 mil. Så det känns lite osäkert att chansa på att det finns möjlighet att byta om eller hur långt det är från parkering till vigsel och middag/fest. Kan ju inte gå och konka på en bag precis ;)

Benen är inget större problem för mig. Utan det är framförallt skorna. Vilket indirekt gör resten av outfiten problematisk.

Vad innebär exakt klädkod kavaj?

• Whitehorse1979
    Anonym (Ts) skrev 2016-02-02 11:08:04 följande:

Tack för era svar :)

Det är middag och fest inomhus. Men jag kan inte svara på om det finns möjlighet att byta om. Vi har bil och åker 6 mil. Så det känns lite osäkert att chansa på att det finns möjlighet att byta om eller hur långt det är från parkering till vigsel och middag/fest. Kan ju inte gå och konka på en bag precis ;)

Benen är inget större problem för mig. Utan det är framförallt skorna. Vilket indirekt gör resten av outfiten problematisk.

Vad innebär exakt klädkod kavaj?

Toalett lär ju finnas :)

Ang koden så står det olika beroende på var man kollar.

www.kladkoder.nu/kavaj/

Kostym
    Ibland anges kostym som klädkod, vilket inte är korrekt.
    Vanligtvis avses då Kavaj i tolkningen valfri färg.
    De föreslår helt enkelt "bär en kostym eller motsvarande klänning"
    Begreppet kostym tillsammans med tema innebär egentligen maskerad.
    Tvekar du över klädvalet vid en sådan klädkod kan du ringa värdparet och fråga vad de avser.

Klädkod: Kavaj

Kavaj är den sista officiella klädkoden och den som ofta kan vara lite marigare att välja klädsel till. Vad är för uppklätt och vad är för enkelt?

Hon: Klänning, kjol eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel. Detta alternativ är inte lika uppklätt som vid klädkod mörk kostym. Kjolen eller klänningen ska inte vara golvlång.

• Anonym (1)

Det du beskriver är vardag! Absolut inte ha jeans! Klädkoden gäller ju inomhus, tänk om det är 10 minus ute.

• Anonym (Mjo)
    Whitehorse1979 skrev 2016-02-02 10:56:20 följande:

Kan du inte byta om sen?

Inne kan du väl ha ett par snyggare skor t.ex. ballerinor?

Jag tycker inte att man ska strunta i klädkoder, det är nonchalant.

Fast jag tycker inte att det är nonchalant om tex höggravida eller folk med sjukdom eller handikapp inte klarar av att hålla klädkoden. De flesta har nog förståelse, speciellt om man kanske hör av sig och frågar..
  • Whitehorse1979
    Anonym (Mjo) skrev 2016-02-02 11:32:07 följande:
    Fast jag tycker inte att det är nonchalant om tex höggravida eller folk med sjukdom eller handikapp inte klarar av att hålla klädkoden. De flesta har nog förståelse, speciellt om man kanske hör av sig och frågar..
    Det finns kläder för alla sorters människor.

Klänningar finns till gravida och ammande.

Jag har själv använt det :)

Men visst ringer ts och får ett OK då är det OK, inte annars.
Svar på tråden Bröllop - Byxor till klädkod kavaj