• Snorkfrokens

Längtar efter barn, men är för tjock!

Hej!

Jag måste få skriva av mig.

Jag och min man har försökt att få barn i snart tre år, jag har använt mig av ägglossning tester, äter olika rekomenderade reseptfria tabletter, tagit min temperatur och är mer besatt av min ägglossnings app än av sociala medier. Det känns som att jag har försökt med det mesta.

För ett år sedan ringde jag till barnmorskan. Hon var ärlig och berättade att de kunnde inte börja någon utredning förrän jag gått ner 30 kg.

Jag förstår dem, det finns massor med risker om jag skulle bli gravid som överviktig. Men jag tycker det är så svårt att gå ner.

Har ni haft någon erfarenhet av att gått ner i vikt och blivit gravida?

• Svar på tråden Längtar efter barn, men är för tjock!
  • Oktober23

Vad klass som 'överviktig' för att ha svårt att bli gravid eller inte får den hjälp som man är i behov av?

• Anonym (5:2)

Rekommenderar verkligen 5:2 har lyckats gå ner 23 kilo på ca 6 mån super enkelt

• Snorkfrokens
    Oktober23 skrev 2016-02-12 22:46:41 följande:

Vad klass som 'överviktig' för att ha svårt att bli gravid eller inte får den hjälp som man är i behov av?

Hej Oktober23.

I mitt län behöver jag komma ner till bmi 25.
  • Anonym (östgöte)

I mitt landsting räcker det med att komma under 30..

• Cinder85

Här är en tjockis också! 

Jag är diagnotiserad med PCOS och äter båda Metformin och Provera och har provat Letrozole samt Gonal-F utan resultat. Nästa steg, efter -27 kg, kommer det vara att få remiss till IVF, alternativt prova en Gonal-F/Letrozole kur under tiden. 

Hemma hos oss är det matfilosofin såhär: absolut nolltolerans mot gluten, och ganska strikt kolhydratredusering (kolhydraterna jag får kommer från frukt, grönsaker, bär och vissa mejerier..) och väldigt begränsad med mejerier (endast ostar i viss mån, en skvätt creme fraiche/matl.grädde till mat).

Hur går det då - inte bra alls! Känner att jag kan inte göra så mycket mera i köket, för att ändå leva någorlunda normal (bland annat Metformin kräver att det finns bra mat i magen, annars blir det kaos), så nu är det träningen som saknas! 

Jag har hundar, så lite vardagsträning i form av promenader blir det automatiskt, men det har inte gjort någon skillnad. Jag skaffade ett nytt gymkort till ett gym jag kan se från vardagsrumsfönstret, så nu hoppas jag att jag får igång rutinen med att träna på riktigt. 

Just nu är viktmedgång +/- några hundragram i veckan, utan att det blir någon riktig nedgång. 

Fustrerande!! Framförallt när jag ser kommentarer som "det är väl bara att ta några powerwalks", "ät inte godis", "skippa chipsen" etc...

• Pluttan

Hej! Hur går det? Här går det bra. Precis kommit in efter en långpromenad i det sköna soliga vädret :)

Välkommen nya.

~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Anonym (Ava)

Hejsan

Vi hade turen och fick göra utredning trots högt BMI.
    För att bli berättigad IVF behövde jag dock gå ned lite över 20 kg.

LCHF is the shit, kört sen nov och gått ned 10 kg

• Anonym (Gick ner 15 kg på 3 månader)
    Cinder85 skrev 2016-02-16 10:35:43 följande:

Här är en tjockis också! 

Jag är diagnotiserad med PCOS och äter båda Metformin och Provera och har provat Letrozole samt Gonal-F utan resultat. Nästa steg, efter -27 kg, kommer det vara att få remiss till IVF, alternativt prova en Gonal-F/Letrozole kur under tiden. 

Hemma hos oss är det matfilosofin såhär: absolut nolltolerans mot gluten, och ganska strikt kolhydratredusering (kolhydraterna jag får kommer från frukt, grönsaker, bär och vissa mejerier..) och väldigt begränsad med mejerier (endast ostar i viss mån, en skvätt creme fraiche/matl.grädde till mat).

Hur går det då - inte bra alls! Känner att jag kan inte göra så mycket mera i köket, för att ändå leva någorlunda normal (bland annat Metformin kräver att det finns bra mat i magen, annars blir det kaos), så nu är det träningen som saknas! 

Jag har hundar, så lite vardagsträning i form av promenader blir det automatiskt, men det har inte gjort någon skillnad. Jag skaffade ett nytt gymkort till ett gym jag kan se från vardagsrumsfönstret, så nu hoppas jag att jag får igång rutinen med att träna på riktigt. 

Just nu är viktmedgång +/- några hundragram i veckan, utan att det blir någon riktig nedgång. 

Fustrerande!! Framförallt när jag ser kommentarer som "det är väl bara att ta några powerwalks", "ät inte godis", "skippa chipsen" etc...

Jag skrev tidigare om min lyckade viktnedgång och att jag lyckats bli gravid utan hjälp. Har också diagnostiserats med pcos vilket i alla fall medför att du har många fina ägg (som kroppen inte släpper;)). Fick mitt tredje barn som 41-åring. Min man hjälpte till vid viktnedgången genom att laga nyttig mat medan jag promenerade som en galning. Kan också rekommendera appen lifesum som hjälper till att räkna kalorier. Galen mage av metformin är ingenting emot vad den blir sedan av graviditet! Lycka till!
  • Pluttan

Hej!

Snart klarat av tre veckor utan sötsaker och sen har jag gått promenader VARJE dag i ur och skur. Så nu måtte väl kilona ramla av

~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Anonym (Hey)

Jag kan rekommendera appen Pauluns GI-månad och följa den och ha tålamod, kilona kommer garanterat trilla av. Mat 80% och träning 20% när det kommer tillvintminskning. Man kan träna hur mycket som helst men man ser typ likadan ut om man inte sköter maten. Pratar av erfarenhet.

Svar på tråden Längtar efter barn, men är för tjock!