• Snorkfrokens

Längtar efter barn, men är för tjock!

Hej!

Jag måste få skriva av mig.

Jag och min man har försökt att få barn i snart tre år, jag har använt mig av ägglossning tester, äter olika rekomenderade reseptfria tabletter, tagit min temperatur och är mer besatt av min ägglossnings app än av sociala medier. Det känns som att jag har försökt med det mesta.

För ett år sedan ringde jag till barnmorskan. Hon var ärlig och berättade att de kunnde inte börja någon utredning förrän jag gått ner 30 kg.

Jag förstår dem, det finns massor med risker om jag skulle bli gravid som överviktig. Men jag tycker det är så svårt att gå ner.

Har ni haft någon erfarenhet av att gått ner i vikt och blivit gravida?

• Svar på tråden Längtar efter barn, men är för tjock!
  • Anonym (Hey)
    Pluttan skrev 2016-02-21 12:07:33 följande:

Hej!

Snart klarat av tre veckor utan sötsaker och sen har jag gått promenader VARJE dag i ur och skur. Så nu måtte väl kilona ramla av

Bra gjort!!! Keep up the good work, Hejja dig!! Åtta veckor tar det för att märka en förändring, så fortsätt så.
  • Pluttan
    Anonym (Hey) skrev 2016-02-21 12:15:51 följande:

Bra gjort!!! Keep up the good work, Hejja dig!! Åtta veckor tar det för att märka en förändring, så fortsätt så.

Tack :) Då har jag bara ca fem veckor kvar. Men jag mår så mycket bättre redan och visar vågen neråt så är det bara bonus ju.
    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Anonym (Ava)

10 kg ner med hjälp av LCHF
    Och i lördags plussade vi:)

• Snorkfrokens

Hej på er!

Jag har tyvärr inte varit inne på ett tag har haft en del för mig.

Jag har själv gått ner 5 kg med hjälp av lchf. Samt att vi varit på en fertilitetsutredning idag. Min mans "soldater" var perfekta! Över medel på allt. (nu har jag en mallig man;) ) vi väntar nu på mina resultat.

Ska även ringa till en privat läkare i våra hemtrakter för att se om vårat landsting står för vår ivf. Jag har som jag skrev innan haft dåliga erfarenheter av barnmorskor som bestämt sagt att vi INTE får någon utredning om inte min vikt går ner.

Men idag gick vi som sagt positiva besked att vi, med hjälp av en läkare från våran hemstad och fertilitets läkaren kommer att få genomföra en ivf om så behövs. Vi är jätteglada.

Hur går det för er??

• Cinder85
    Anonym (Ava) skrev 2016-02-22 09:25:50 följande:

10 kg ner med hjälp av LCHF
    Och i lördags plussade vi:)

Grattis!!
  • Cinder85
    Anonym (Gick ner 15 kg på 3 månader) skrev 2016-02-20 23:33:59 följande:
    Jag skrev tidigare om min lyckade viktnedgång och att jag lyckats bli gravid utan hjälp. Har också diagnostiserats med pcos vilket i alla fall medför att du har många fina ägg (som kroppen inte släpper;)). Fick mitt tredje barn som 41-åring. Min man hjälpte till vid viktnedgången genom att laga nyttig mat medan jag promenerade som en galning. Kan också rekommendera appen lifesum som hjälper till att räkna kalorier. Galen mage av metformin är ingenting emot vad den blir sedan av graviditet! Lycka till!
    Jag har också turen att ha en sambo som numera är "matansvarig" hemma, och fixar båda med middagsplaneringen och matlådor till lunch. Egentligen tycker jag inte att någon annan borde "drabbats" av den ganska strikta dieten jag har, men samtidigt skulle det inte fungera att bo med en kolhydratsätande person då jag bevisligen har väldigt dålig kontroll över mig själv ifall jag vet att vi har bröd hemma :) 

Jag jobbar ju som en koordinator, och gillar just projekt även hemma så att vi har ett gemensamt babyprojekt känns ganska kul. (ok, inte kul kul, men om man nu ska se något positivt i eländet, så är det just att vi jobbar som ett team mot bebismålet). 

Som delmål är då IVF start 2017 om inget oväntat händer på vägen!
  • Pluttan
    Snorkfrokens skrev 2016-02-29 17:11:33 följande:

Hej på er!

Jag har tyvärr inte varit inne på ett tag har haft en del för mig.

Jag har själv gått ner 5 kg med hjälp av lchf. Samt att vi varit på en fertilitetsutredning idag. Min mans "soldater" var perfekta! Över medel på allt. (nu har jag en mallig man;) ) vi väntar nu på mina resultat.

Ska även ringa till en privat läkare i våra hemtrakter för att se om vårat landsting står för vår ivf. Jag har som jag skrev innan haft dåliga erfarenheter av barnmorskor som bestämt sagt att vi INTE får någon utredning om inte min vikt går ner.

Men idag gick vi som sagt positiva besked att vi, med hjälp av en läkare från våran hemstad och fertilitets läkaren kommer att få genomföra en ivf om så behövs. Vi är jätteglada.

Hur går det för er??

Vad härligt med sådana goda nyheter!!!

Här går det rätt bra har hittills gått ner 5 kg.
    ~pojke 2000 flicka 2012 flicka 2014~
  • Anonym (burt)

Jag gick ner 15 kg på 2 månader med lchf, utan att röra på mig. Sen när jag gått ner alla kilon orkade jag börja röra på mig :)

• jonsi

LCHF kan väl funka som en snabb genväg till att minska i kilon, men det ger ingen permanent lösning på övervikt. All form av övervikt måste lösas genom en förändring av livsstil, annars går det inte. Det som funkar bäst är att äta hälsosamt+träning+ev KBT om du mår dåligt över problemet med att skaffa barn + övervikt.

Hade jag varit du skulle jag göra följande.

1. Ladda ned ljudböcker eller tex prenumerera på appen storytel. Fixa några spännande böcker och sätt upp ett regelverk som säger att du endast får lyssna när du promenerar/motionerar. Sedan skaffar du en träningsklocka där du registrerar din träning. Regga gärna resultatet på en träningssajt. Viljan att få till fler minuters träning på ditt konto kommer bli större än att hoppa över motionen.

2. Börja med 1 timmes promenad om dagen och öka gradvis i tempo.

3. Jag skulle inte köra LCHF eller andra mirakeldieter. Nog för att man ska akta sig för socker som överviktig, men kött-intensiv diet kan medföra andra besvär. Det är dessutom inte speciellt lyckosamt att träna med en massa svårsmält kött i magen. Jag skulle börja köra en semi-vegetarisk diet. Skippa rött kött och fläsk. Ät kyckling, fisk, och varva med helt vegetariska rätter. Det finns få saker som får en  att tappa vikt så effektiv som en växtbaserad diet. 

4. Hitta andra som du kan motionera med och kanske laga mat tillsammans med? Alla har dåliga dagar men det gäller att komma ut och röra på sig även dom dagarna. 

Lycka till!

• irrbloss_83
    jonsi skrev 2016-03-01 15:33:26 följande:

LCHF kan väl funka som en snabb genväg till att minska i kilon, men det ger ingen permanent lösning på övervikt. All form av övervikt måste lösas genom en förändring av livsstil, annars går det inte. Det som funkar bäst är att äta hälsosamt+träning+ev KBT om du mår dåligt över problemet med att skaffa barn + övervikt.

Hade jag varit du skulle jag göra följande.

1. Ladda ned ljudböcker eller tex prenumerera på appen storytel. Fixa några spännande böcker och sätt upp ett regelverk som säger att du endast får lyssna när du promenerar/motionerar. Sedan skaffar du en träningsklocka där du registrerar din träning. Regga gärna resultatet på en träningssajt. Viljan att få till fler minuters träning på ditt konto kommer bli större än att hoppa över motionen.

2. Börja med 1 timmes promenad om dagen och öka gradvis i tempo.

3. Jag skulle inte köra LCHF eller andra mirakeldieter. Nog för att man ska akta sig för socker som överviktig, men kött-intensiv diet kan medföra andra besvär. Det är dessutom inte speciellt lyckosamt att träna med en massa svårsmält kött i magen. Jag skulle börja köra en semi-vegetarisk diet. Skippa rött kött och fläsk. Ät kyckling, fisk, och varva med helt vegetariska rätter. Det finns få saker som får en  att tappa vikt så effektiv som en växtbaserad diet. 

4. Hitta andra som du kan motionera med och kanske laga mat tillsammans med? Alla har dåliga dagar men det gäller att komma ut och röra på sig även dom dagarna. 

Lycka till!

Bra skrivet! Jag håller med om allt, förutom punkt 3. Och där endast delvis. Svarar här både till dig jonsi och till trådstartaren.

Såhär tänker jag: Olika "dieter" kommer att vara olika lätta att hålla för olika personer baserat på en rad olika faktorer, inte minst genetiska sådana (grovt förenklat finns gener som styr om man har lättare att gå ner av kolhydrater eller fett - typ)  men också sociala och etiska, ekonomiska osv. 
    Ungefär såhär: Välj en metod som verkar funka, verkar den metod du valt INTE fungera så testa en annan. Bara för att "alla" äter LCHF (inkl jag, fast inte särskilt strikt) innebär det inte att det fungerar för alla, och då måste man liksom snappa upp det och kunna ändra inriktning. 

Träning är bra för de flesta, men kan leda till att man äter mer än man har förbränt, det behöver man vara uppmärksam på (appar, typ lifesum osv är rätt bra hjälp här). Promenader däremot har nog inga biverkningar alls!

Lycka till! Det är bitvis skitjobbigt, men det går och det är så värt det!
Svar på tråden Längtar efter barn, men är för tjock!