jonsi skrev 2016-03-01 15:33:26 följande:
LCHF kan väl funka som en snabb genväg till att minska i kilon, men det ger ingen permanent lösning på övervikt. All form av övervikt måste lösas genom en förändring av livsstil, annars går det inte. Det som funkar bäst är att äta hälsosamt+träning+ev KBT om du mår dåligt över problemet med att skaffa barn + övervikt.
Hade jag varit du skulle jag göra följande.
1. Ladda ned ljudböcker eller tex prenumerera på appen storytel. Fixa några spännande böcker och sätt upp ett regelverk som säger att du endast får lyssna när du promenerar/motionerar. Sedan skaffar du en träningsklocka där du registrerar din träning. Regga gärna resultatet på en träningssajt. Viljan att få till fler minuters träning på ditt konto kommer bli större än att hoppa över motionen.
2. Börja med 1 timmes promenad om dagen och öka gradvis i tempo.
3. Jag skulle inte köra LCHF eller andra mirakeldieter. Nog för att man ska akta sig för socker som överviktig, men kött-intensiv diet kan medföra andra besvär. Det är dessutom inte speciellt lyckosamt att träna med en massa svårsmält kött i magen. Jag skulle börja köra en semi-vegetarisk diet. Skippa rött kött och fläsk. Ät kyckling, fisk, och varva med helt vegetariska rätter. Det finns få saker som får en att tappa vikt så effektiv som en växtbaserad diet.
4. Hitta andra som du kan motionera med och kanske laga mat tillsammans med? Alla har dåliga dagar men det gäller att komma ut och röra på sig även dom dagarna.
Lycka till!
Bra skrivet! Jag håller med om allt, förutom punkt 3. Och där endast delvis. Svarar här både till dig jonsi och till trådstartaren.
Såhär tänker jag: Olika "dieter" kommer att vara olika lätta att hålla för olika personer baserat på en rad olika faktorer, inte minst genetiska sådana (grovt förenklat finns gener som styr om man har lättare att gå ner av kolhydrater eller fett - typ) men också sociala och etiska, ekonomiska osv.
Ungefär såhär: Välj en metod som verkar funka, verkar den metod du valt INTE fungera så testa en annan. Bara för att "alla" äter LCHF (inkl jag, fast inte särskilt strikt) innebär det inte att det fungerar för alla, och då måste man liksom snappa upp det och kunna ändra inriktning.
Träning är bra för de flesta, men kan leda till att man äter mer än man har förbränt, det behöver man vara uppmärksam på (appar, typ lifesum osv är rätt bra hjälp här). Promenader däremot har nog inga biverkningar alls!
Lycka till! Det är bitvis skitjobbigt, men det går och det är så värt det!