• Anonym (Nyfiken)

Bonusmammor

Varför är ni så hatiska när det gäller bonusmammor? Är det svartsjuka som får er att vara så upprörda eller tycker ni alla bonusmammor är hemska?

Varenda tråd som har med bonusmammor att göra får så extremt mycket hatiska kommentarer och bonusmamman borde lämna sin partner..

Men när det gäller familjer med biologiska barn så bör man ta hjälp av sin parter, psykologer, familjeterapi, utredning av barnen om dom är jobbiga osv osv osv.

Jag undrar helt enkelt vad ni har emot bonusmammor?

• Svar på tråden Bonusmammor
  • Anonym (M)

[quote=76327513][quote-nick]Anonym (Självklart) skrev 2016-02-11 13:07:20 följande:[/quote-nick]

Vårdnad?

Vem har pratat om att stämma för vårdnad?

• Anonym (Mamma)

Finns det fall där styvpappa /mamma tagit över vårdnaden?Enda fallet som jag vet var när styvpappa adoptera barnet.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-11 13:28:09 följande:

Finns det fall där styvpappa /mamma tagit över vårdnaden?Enda fallet som jag vet var när styvpappa adoptera barnet.

Det är nog samma där, att det är ytterst ovanligt.
  • Anonym (Mamma)

Men om man vill då som styvmamma få vårdnaden ,fast barnet har har vårdnadshavare ?Kan jag ansöka

• LFF
    Anonym (M) skrev 2016-02-11 11:16:14 följande:
    Ha ha!

Du fattar uppenbarligen inte att "du gräver efter halmstrån" genom att tolka skribenters inlägg i tråden ordagrant.
    Inte konstigt att du hittar på saker och ting om vad folk skrivit om du "läser mellan raderna" istället för att läsa vad som faktiskt står. Det enda man kan tolka i en text är de faktiska rd som de facto står där, inte nåt hittepå i nån obskyr andemening som inte finns där. Det är liksom det som är det bra med text, det som står är det som står och inget annat. Det finns inte nyanser i uttal och kroppsspråk som när man pratar med någon ansikte mot ansikte. Det enda man kan utgå ifrån är vad folk faktiskt skriver.
  • Brumma
    Anonym (Mamma) skrev 2016-02-11 14:37:28 följande:

Men om man vill då som styvmamma få vårdnaden ,fast barnet har har vårdnadshavare ?Kan jag ansöka

Nej.

Så länge en av föräldrarna bedöms vara i stånd att vara barnets vårdnadshavare är det så.

För att ngn annan än föräldrarna skall få vårdnaden om barnet krävs att båda föräldrarna döms som olämpliga vårdnadshavare. Då skall det gå extremt långt.

Detta regleras av föräldrabalken.

7 § Om en förälder vid utövandet av vårdnaden om ett barn gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, skall rätten besluta om ändring i vårdnaden.

Står barnet under båda föräldrarnas vårdnad och gäller vad som sägs i första stycket en av dem, skall rätten anförtro vårdnaden åt den andra föräldern ensam. Brister också den föräldern i omsorgen om barnet på det sätt som sägs i första stycket, skall rätten flytta över vårdnaden till en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare.
  • Anonym (M)

Du kan ansöka om att bli vårdnadshavare men om föräldrarna motsätter sig det kan det bli både kostsamt och utdraget för dig.
  • Anonym (M)

Ansöker du om att få vårdnaden om barnet kommer det att göras en prövning av lämplighet både hos dig och barnets föräldrar.

Väljer föräldrarna att sätta sig emot kan det bli både kostsamt och långdraget så att du vet.
  • Anonym (M)
    LFF skrev 2016-02-11 14:47:30 följande:

Inte konstigt att du hittar på saker och ting om vad folk skrivit om du "läser mellan raderna" istället för att läsa vad som faktiskt står. Det enda man kan tolka i en text är de faktiska rd som de facto står där, inte nåt hittepå i nån obskyr andemening som inte finns där. Det är liksom det som är det bra med text, det som står är det som står och inget annat. Det finns inte nyanser i uttal och kroppsspråk som när man pratar med någon ansikte mot ansikte. Det enda man kan utgå ifrån är vad folk faktiskt skriver.

• Anonym (Totto)
    LFF skrev 2016-02-11 10:51:01 följande:

Men fortfarande, det är INGEN som sagt att barnet ska få kalla någon något mot dennes vilja. Men, även om man kallar sin bonusförälder vid förnamn så kan man DEFINIERA denne som en förälder, att den har en föräldraroll för barnet. Och DET kan ingen ta ifrån barnet.

Person A blir tillsammans med person B som har barn C. C vill kalla A för mamma, A säger att barnet ska säga A men att det inte betyder att C inte får tycka att A är som en mamma (eller pappa om det nu är så). 

Ta och läs vad jag skriver istället så kanske du förstår.

Men jag tar det igen:

Flera personer i tråden anser att barn måste få kalla sina bonusföräldrar för "mamma" eller "pappa" för annars ödelägger man relationen mellan barn och bonusförälder.

Drar man ut konsekvensen av det resonemanget skulle alltså en bonusförälder som sa till sin partners barn att barnet fick kalla henne/honom för *förnamn* och inte mamma/pappa försämra relationen med bonusbarnet.

Personen jag citerade i det inlägg du citerar mig ansåg att det i så fall måste ha varit en rätt dålig relation om DET skulle sabba relationen, vilket jag höll med om.

Jag tror inte att relationen skadas för att man säger Krister istället för pappa till mammas nya, lika lite som det sabbar relationen att man kallar kompisens mamma för hennes förnamn (för att återkoppla till den jag citerade).

Jag tror däremot att en del osäkra eller maktlystna personer använder argumentet om försämrad relation för att legitimera något som de själva av någon anledning mår gott av.
Svar på tråden Bonusmammor