LFF skrev 2016-02-11 10:51:01 följande:
Men fortfarande, det är INGEN som sagt att barnet ska få kalla någon något mot dennes vilja. Men, även om man kallar sin bonusförälder vid förnamn så kan man DEFINIERA denne som en förälder, att den har en föräldraroll för barnet. Och DET kan ingen ta ifrån barnet.
Person A blir tillsammans med person B som har barn C. C vill kalla A för mamma, A säger att barnet ska säga A men att det inte betyder att C inte får tycka att A är som en mamma (eller pappa om det nu är så).
Ta och läs vad jag skriver istället så kanske du förstår.
Men jag tar det igen:
Flera personer i tråden anser att barn måste få kalla sina bonusföräldrar för "mamma" eller "pappa" för annars ödelägger man relationen mellan barn och bonusförälder.
Drar man ut konsekvensen av det resonemanget skulle alltså en bonusförälder som sa till sin partners barn att barnet fick kalla henne/honom för *förnamn* och inte mamma/pappa försämra relationen med bonusbarnet.
Personen jag citerade i det inlägg du citerar mig ansåg att det i så fall måste ha varit en rätt dålig relation om DET skulle sabba relationen, vilket jag höll med om.
Jag tror inte att relationen skadas för att man säger Krister istället för pappa till mammas nya, lika lite som det sabbar relationen att man kallar kompisens mamma för hennes förnamn (för att återkoppla till den jag citerade).
Jag tror däremot att en del osäkra eller maktlystna personer använder argumentet om försämrad relation för att legitimera något som de själva av någon anledning mår gott av.