• wings

    Förlossningsrädslan hindrar mig

    Hej! Brukar inte skriva här inne utan bara läsa trådar så får se hur det är går. Jag är en kvinna på 24 år och bor i en mindre stad.

    Jag har enda sen jag var 12-13 år varit förlossningsrädd, låter helt knäppt men har alltid haft tankar kring förlossningen när man pratar om barn osv och sa ofta när jag var mindre att jag ville ha många barn men inte föda ut dom och tänkte mycket på att adoptera när det var dags för barn.
    För mig är det helt sjukt att det ska komma ut en 3-4 kg bebis ur min vagina. Jag kan inte ens tänka mig smärtan. Dom här tankarna har följt mig i alla år och jag är väldigt rädd.
    Jag har som sagt alltid velat ha barn och har en sambo som jag varit ihop med i 7 år. Vi är båda barnkära och hade jag inte varit så rädd hade vi börjat med barn för flera år sen. Och nu känner jag att det verkligen fattas barn i mitt liv och är ledsen och nästan lite bitter att min rädsla har hindrat mig.
    Nu har jag och min sambo iaf sagt att vi ska försöka men när vi har oskyddat sex nu och han kommer i mig så blir jag rädd och tänker vad har jag gett mig in på. Till saken hör också att jag tycker att jag är trång. Har alltid tyckt att det inte är så skönt med vaginalt sex, kan inte komma så utan måste stimulera klitoris och min sambo har svårt att komma in i mig. Det har också lett till att vi ibland inte har så mycket sex. Och då far tankarna också runt, hur ska jag få ut en bebis när det gör ont att få in en penis. 
    Jag har varit hos gynekolog och jag är inte ovanligt trång, så det är inget problem där egentligen.
    Sen självklart läser jag och hör skräckhistorier, men även fina berättelser och nästan alla säger att all smärta osv är värt det när bebisen kommer ut, men tyvärr lindrar det inte min rädsla.

    Jag vet verkligen inte vad jag ska göra eller vända mig? Har ni några tips eller känner igen er?
    Kram

  • Svar på tråden Förlossningsrädslan hindrar mig
  • Anonym (Jenny)

    Haha, det skulle kunna varit jag som skrivit texten, är också 24, och tänker likadant!! Dock är jag inte speciellt barnkär för andras barn, men vill utan tvekan ha egna så småningom!

    För mig pendlar det, huruvida jag vill föda barn eller inte. Snitt är något jag definitivt kan tänka mig! Har mest hört positivt om dem!! (De planerade då, inte de akuta) såklart kan allt hända, men är du så rädd så forska lite i det! Sen såklart kan man gå till någon sån aurorabarnmorska, men nog inte alltid det hjälper.

    Tyvärr är det riskabelt att föda barn, eftersom jag har vart så jäkla rädd har jag ju läst på om allt jag kan hitta!

    Ca 50% av alla kvinnor som föder i Sverige får förlossningsskador, tragiskt!!

  • Påven Johanna

    Är det inte bättre att ta itu med förlossningsrädslan innan du blir gravid? Vad är poängen med att börja med försöken innan du bearbetat din fobi? Det är väl säkert samma faktorer som gör att du har svårt att genomföra samlag trots att du inte har någon fysisk avvikelse. 

    Barnmorska/MVC-psykolog för förlossningsrädslan, sexolog för sexet som inte fungerar är mitt råd. 

  • Anonym (A)

    Planerat kejsarsnitt kanske skulle vara något!ä? I såna fall kan jag rekommendera Vanja Wikströms blogg då hon inte ville föda vaginalt. Finns en kategori om kejsarsnitt på bloggen om du vill läsa

  • wings
    Påven Johanna skrev 2016-02-03 15:00:47 följande:

    Är det inte bättre att ta itu med förlossningsrädslan innan du blir gravid? Vad är poängen med att börja med försöken innan du bearbetat din fobi? Det är väl säkert samma faktorer som gör att du har svårt att genomföra samlag trots att du inte har någon fysisk avvikelse. 

    Barnmorska/MVC-psykolog för förlossningsrädslan, sexolog för sexet som inte fungerar är mitt råd. 


    Jo visst har du helt rätt i att jag borde tagit tag i det innan men jag vill verkligen ha barn och vill inte vänta mer, hade väl någon tanke att när jag väl blir gravid så kanske rädslan lägger sig men det är ju väldigt svårt att veta innan, och antagligen gör den väl inte det.

    Hur tar man kontakt med barnmorska? Ringer man till sjukhus eller vårdcentral?
  • wings

    Tack för svaren :)

    Har beställt en bok nu, föda utan rädsla. Får se om den ger något. Sen ska jag kontakta en barnmorska och se vart det leder.

    Jag har tidigare dragit mig lite för att läsa om förlossning och fakta om det, för att jag varit rädd att jag ska bli ännu räddare, men kunskap är väl makt så får ta tag i det!

  • Påven Johanna
    wings skrev 2016-02-03 17:56:25 följande:
    Jo visst har du helt rätt i att jag borde tagit tag i det innan men jag vill verkligen ha barn och vill inte vänta mer, hade väl någon tanke att när jag väl blir gravid så kanske rädslan lägger sig men det är ju väldigt svårt att veta innan, och antagligen gör den väl inte det.

    Hur tar man kontakt med barnmorska? Ringer man till sjukhus eller vårdcentral?
    Det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Att någon som är väldigt rädd skulle blivit mindre rädd efter att de blivit gravida, menar jag. Motsatsen har jag hört talas om - kvinnor som inte känt sig rädda men där rädslan dykt upp ju närmare förlossningen de kommit. 

    Ring till mödravården eller till VC, jag vet inte var du bor och hur det är organiserat på din ort. 
  • elin1989

    Planerat kejsarsnitt? Jag var inte rädd innan min förlossning, hade ingen tanke på snitt etc. Slutade med akut snitt, trots att bebisen hela tiden mådde bra så var det en av de värsta dagarna i mitt liv, mår fortfarande dåligt när jag tänker på det. Om det blir en tvåa så blir det planerat snitt, finns inte en chans att jag skulle gå igenom det igen. Ingen som verkligen inte vill föda vaginalt borde tvingas till det och om du står på dig så får du snitt..

  • Anonym (L)
    Påven Johanna skrev 2016-02-03 20:02:56 följande:

    Det har jag faktiskt aldrig hört talas om. Att någon som är väldigt rädd skulle blivit mindre rädd efter att de blivit gravida, menar jag. Motsatsen har jag hört talas om - kvinnor som inte känt sig rädda men där rädslan dykt upp ju närmare förlossningen de kommit. 

    Ring till mödravården eller till VC, jag vet inte var du bor och hur det är organiserat på din ort. 


    Jag var livrädd, vågade inte bli gravid förrän sent i livet när jag kände biologiska klockan börja ticka snabbare. Ju närmare jag kom förlossningen desto lugnare blev jag, längtan efter barnet tog över rädslan. Sen efter långt värkarbete blev det akut kejsarsnitt, inte alls så dramatiskt som det låter.

    När jag nu blev gravid igen så blir det ett planerat snitt, känns jättebra. Tyckte inte det var någon stor grej, räckte med alvedon efteråt o var uppe på benen efter 12 timmar. Så TS, ett planerat snitt skulle jag rekommendera dig! Lycka till.
  • Påven Johanna
    Anonym (L) skrev 2016-02-03 21:53:59 följande:
    Jag var livrädd, vågade inte bli gravid förrän sent i livet när jag kände biologiska klockan börja ticka snabbare. Ju närmare jag kom förlossningen desto lugnare blev jag, längtan efter barnet tog över rädslan. Sen efter långt värkarbete blev det akut kejsarsnitt, inte alls så dramatiskt som det låter.

    När jag nu blev gravid igen så blir det ett planerat snitt, känns jättebra. Tyckte inte det var någon stor grej, räckte med alvedon efteråt o var uppe på benen efter 12 timmar. Så TS, ett planerat snitt skulle jag rekommendera dig! Lycka till.
    Jaha. Ja, det tror jag är ovanligt. Desto vanligare tror jag din fortsättning med planerat snitt är. 

    Varför blev det planerat snitt vid barn nr 2 när nu längtan efter barnet tog över din rädsla när det gällde den första?
  • Anonym (L)
    Påven Johanna skrev 2016-02-03 22:08:50 följande:

    Jaha. Ja, det tror jag är ovanligt. Desto vanligare tror jag din fortsättning med planerat snitt är. 

    Varför blev det planerat snitt vid barn nr 2 när nu längtan efter barnet tog över din rädsla när det gällde den första?


    Eftersom jag inte öppnade mig trots egna starka värkar och sen värkstimulerande i 12h. Enligt läkaren är det stor risk att jag kommer få en likadan förlossning igen som då slutar med akut snitt. Läkaren tyckte då att det är bättre med planerat.
  • Påven Johanna
    Anonym (L) skrev 2016-02-04 06:46:18 följande:
    Eftersom jag inte öppnade mig trots egna starka värkar och sen värkstimulerande i 12h. Enligt läkaren är det stor risk att jag kommer få en likadan förlossning igen som då slutar med akut snitt. Läkaren tyckte då att det är bättre med planerat.
    Ja, det låter det verkligen som att det kommer att vara. Kul med en till bebis!
Svar på tråden Förlossningsrädslan hindrar mig