• Superbus

    Vem ska ha ansvaret för barnen?

    Jag vill diskutera en fråga som rör HVB boenden och de barn som bor där.

    Så här är det hos oss och så tror jag att det är på alla boenden i Sverige.

    Barnet har en "God man". Denne är barnets förmyndare dvs att det är typ samma sak som att juridiskt vara förälder till en 15-åring.

    Problemet här är att "God man" oftast inte jobbar på boendet. Med andra ord har vi anställda rätt svårt att säga "Du ska vara hemma 22:00 och läsa dina läxor, gå i säng så du är utvilad till skolarbetet imorgon".

    Ser ett stort problem här eftersom att vara förälder innebär 24*7 och "God man" jobbar inte 24*7.

    Nu ska en person som varierar dag från dag vara en uddlös förälder istället. Hur ska vi kunna förhindra att dessa barn kommer i dåligt sällskap, skiter i skolan och till sist inte alls hamnar där vi har hoppas och tror.

    Vi har ett riktigt tufft jobb framför oss, men jag tycker inte att det fungerar som det ska.

    Är det någon som har en idé om hur vi skulle kunna göra detta bättre?

    Min idé: Jag skulle helst se att jag som anställd fick ansvaret för ett par barn och att den tjänsten innebär 24*7 och att det är jag som bestämmer när, var och hur.

    Problemet här är både arbetsmiljön som facket kommer att ha synpunkter på (jour motsvarande en förälder) samt att lönekostnaden kommer att sticka i taket. Det är lätt att säga att vi ska hjälpa, men vi måste både vara flexibla och betala för det om det ska bli bra.

  • Svar på tråden Vem ska ha ansvaret för barnen?
  • Superbus
    Superbus skrev 2016-02-06 21:38:52 följande:
    Jo, ursäkta om jag är agrresiv!

    Men omsätt det i vardagen, jag vet att det står så men som jag sa, det är hela tiden just denna diskussion och fördröjning i besluten och svaren gentemot barnen. De är ju inga saker utan vi måste betrakta dem som vilka andra svenska barn som helst med en taskiug uppväxt.
    aggresiv Skrattande
  • sportpappa
    Superbus skrev 2016-02-06 20:37:55 följande:
    Sånt skitsnack! Lyder inte dina barn dig när du vill tvinga iväg dem på träning, sportpappa som du är?

    Godtyckliga regler är väl för fan inte att du ska plugga, sova och sköta dig. Det är väl helt rimliga regler för ett uppväxande barn.

    Det här är barn som kissar ner sig på nätterna för att de drömmer mardrömmar om våld och krig. Inte om vilka löparskor eller vilken basketboll de inte ska få eller inte få.
    Det är rimliga regler för oss vuxna, men är det det för ett barn? Nästan varenda barn ifrågasätter väl varför man ska lära sig vissa saker i skolan eller varför man ska gå i skolan över huvud taget. Då är de fortfarande på grundskolenivå dvs. allmänbildning. Barn resonerar inte på samma sätt som vi vuxna. En del kan säkert göra det, men långt ifrån alla.

    Varför förstår inte de barn du arbetar med reglerna och kan följa dem? Varför gör de inte sina läxor eller ser till att vara på boendet vid 22 och sen lägga sig i tid för att orka skolan dagen efter?

    Det är ni som arbetar på hemmet som ansvarar för uppfostran av barnen som bor där. Ni bör ha relevant utbildning för att hantera det.
  • Superbus
    sportpappa skrev 2016-02-06 22:01:00 följande:
    Det är rimliga regler för oss vuxna, men är det det för ett barn? Nästan varenda barn ifrågasätter väl varför man ska lära sig vissa saker i skolan eller varför man ska gå i skolan över huvud taget. Då är de fortfarande på grundskolenivå dvs. allmänbildning. Barn resonerar inte på samma sätt som vi vuxna. En del kan säkert göra det, men långt ifrån alla.

    Varför förstår inte de barn du arbetar med reglerna och kan följa dem? Varför gör de inte sina läxor eller ser till att vara på boendet vid 22 och sen lägga sig i tid för att orka skolan dagen efter?

    Det är ni som arbetar på hemmet som ansvarar för uppfostran av barnen som bor där. Ni bör ha relevant utbildning för att hantera det.
    Till börja med är de inte födda på KK i Karlstad, De har fått stryk när de inte gör rätt, samt i vissa fall sett en av sina riktiga föräldrar skjutits i huvudet när de va 10 år gamla. Inte riktigt som vanliga svenska ungar!

    Tror du att det finns en uppsjö med välutbildade lärare med 20 poäng i extrem traumahantering som går arbetslösa?
  • Superbus
    Superbus skrev 2016-02-06 22:29:01 följande:
    Till börja med är de inte födda på KK i Karlstad, De har fått stryk när de inte gör rätt, samt i vissa fall sett en av sina riktiga föräldrar skjutits i huvudet när de va 10 år gamla. Inte riktigt som vanliga svenska ungar!

    Tror du att det finns en uppsjö med välutbildade lärare med 20 poäng i extrem traumahantering som går arbetslösa?
    Rösta då på Fridolin och gänget!!!
  • sportpappa
    Superbus skrev 2016-02-06 22:29:01 följande:
    Till börja med är de inte födda på KK i Karlstad, De har fått stryk när de inte gör rätt, samt i vissa fall sett en av sina riktiga föräldrar skjutits i huvudet när de va 10 år gamla. Inte riktigt som vanliga svenska ungar!

    Tror du att det finns en uppsjö med välutbildade lärare med 20 poäng i extrem traumahantering som går arbetslösa?
    Därför måste man utgå från barnet. Vad är det som gör att reglerna inte följs?

    Vid anställning bör ni få den utbildning som behövs för att utföra ert arbete om ni saknar det. Åtminstone grundläggande kurser och att ni sen har stöd av personer som har rätt utbildning och erfarenhet som ni kan vända er till. Tar de in vilka arbetslösa personer som helst som ska arbeta med traumatiserade barn? Det känns i så fall inte som ett helt lyckat koncept och bryter sannolikt mot Socialstyrelsens föreskrifter.
    Den person som förestår verksamheten ska i alla fall ha den utbildning och erfarenhet som krävs för att hantera det här.

    Vad är syftet med det boende du arbetar på?
  • Superbus
    sportpappa skrev 2016-02-06 23:01:36 följande:
    Därför måste man utgå från barnet. Vad är det som gör att reglerna inte följs?

    Vid anställning bör ni få den utbildning som behövs för att utföra ert arbete om ni saknar det. Åtminstone grundläggande kurser och att ni sen har stöd av personer som har rätt utbildning och erfarenhet som ni kan vända er till. Tar de in vilka arbetslösa personer som helst som ska arbeta med traumatiserade barn? Det känns i så fall inte som ett helt lyckat koncept och bryter sannolikt mot Socialstyrelsens föreskrifter.
    Den person som förestår verksamheten ska i alla fall ha den utbildning och erfarenhet som krävs för att hantera det här.

    Vad är syftet med det boende du arbetar på?
    Vi får nya barn varje vecka och då är vi ändå  i en sk glesbygd. Syftet är att skydda, rehabilitera och föra in dessa barn i samhället så de kan bli jämförbara med Pelle och Lisa. 

    Bor diu i Sverige men inte sett nyheterna på ett par år?
  • Superbus

    Saknar lite vänstermänniskor i denna diskussion. Det brukar finnas en med hela alfabetet och svenska flaggan som avatar som snackar en massa, men hen verkar tyst när diskussionerna gäller livet för de som de säger sig bry sig om och de verkliga situationerna.

  • Superbus
    Superbus skrev 2016-02-06 23:31:50 följande:

    Saknar lite vänstermänniskor i denna diskussion. Det brukar finnas en med hela alfabetet och svenska flaggan som avatar som snackar en massa, men hen verkar tyst när diskussionerna gäller livet för de som de säger sig bry sig om och de verkliga situationerna.


    Så du som kapat min flagga, vad gör jag på måndag?
  • Superbus
    Tuss 1 skrev 2016-02-06 23:52:38 följande:

    Hur arbetar ni idag? Vad gör ni för att skapa band?


    Vi har 12 boende och är 8 anställda. Man jobbar 40 timmar i veckan och då räknbs den natt som man i snitt varje sover på boendet som 24 timmar.

    Banden blir ju automatiskt så att säga eftersom detta är människor och inte saker....

    Jag tror inte på verklighetsflykt utan kall fakta och realism då det är detta som våra grabbar kommer att utsättas för när de möter verkligheten. Precis så som vi alla möter den!
  • Drottningen70

    Tonåringar är tonåringar.........och som TS är inne på så handlar det om att man via en relation med ungdomen får mandat att vägleda honom. Det åstadkommer man inte med löpandes personal där ingen tar på sig

    Föräldrarollen.

  • Superbus
    Drottningen70 skrev 2016-02-07 00:07:35 följande:

    Tonåringar är tonåringar.........och som TS är inne på så handlar det om att man via en relation med ungdomen får mandat att vägleda honom. Det åstadkommer man inte med löpandes personal där ingen tar på sig

    Föräldrarollen.


    Tack! Precis så ser jag det. Man använder sin erfarenhet som förälder till en tonåring och dessutom vet man vad man gjorde för fel med ens egna barn.

    Men som sagt, folk med högskolepoäng vet ju alltid bättre...
  • Superbus
    Superbus skrev 2016-02-07 00:20:10 följande:
    Tack! Precis så ser jag det. Man använder sin erfarenhet som förälder till en tonåring och dessutom vet man vad man gjorde för fel med ens egna barn.

    Men som sagt, folk med högskolepoäng vet ju alltid bättre...
    Nä, nu jävlar blir det en tur på skotern!

    Det har Amid från Kabul redan testat men inte ni, skitsvenskar!!!!

    Fan va gött!!!!
  • Superbus
    Superbus skrev 2016-02-06 23:31:50 följande:

    Saknar lite vänstermänniskor i denna diskussion. Det brukar finnas en med hela alfabetet och svenska flaggan som avatar som snackar en massa, men hen verkar tyst när diskussionerna gäller livet för de som de säger sig bry sig om och de verkliga situationerna.


    "But one child went away and one child stayed to play" Ronnie James Dio

    Gott eller ont?

    Betackar mig för rövare med svenska flaggan i sitt harem!
  • sportpappa
    Superbus skrev 2016-02-06 23:17:28 följande:
    Vi får nya barn varje vecka och då är vi ändå  i en sk glesbygd. Syftet är att skydda, rehabilitera och föra in dessa barn i samhället så de kan bli jämförbara med Pelle och Lisa. 

    Bor diu i Sverige men inte sett nyheterna på ett par år?
    Är du medveten om att HVB-hem inte enbart är för ensamkommande flyktingbarn?
  • asta66
    Superbus skrev 2016-02-06 20:33:16 följande:
    Vad du "tror" är inte intressant...

    I praktiken är det så att om tonåringen vill ta bussen in till stan och sova över hos en kompis är det bara "god man" som godkänner det. Dvs jag kan inte säga ett skit om det.

    Ja, adoptivföräldrarna står ju på kö för att ta hand om dessa barn. Speciellt miljöpartister, vänsteraktivister och Fredrik Reinfeldt som har öppnat sitt hjärta,
    en God man kan ha hur många barn som helst. Så som du skriver har ingen ansvar för dessa barn. Självklart ska barn inte driva vind för våg. Samhället bör vara striktare. En förmyndare kan bestämma och har en ansvar. Alla barn förtjänar en vårdnadshavare som är närvarande.
    Och om adoptivföräldrar eller fosterhem saknas kan man kanske försöka åtgärda det.
Svar på tråden Vem ska ha ansvaret för barnen?