• Oroligmammaa

    Blod i avföring

    Hej!

    Min dotter är nu 6 månader, hon har sen hon va 2 månader haft blod i bajset. Färskt blod i strimmor och slem. Det har hållit på konstant i 4 månader nu, inte speciellt mycket blod men ofta. Ibland har det varit uppehåll nån vecka för att sen komma tillbaka igen.

    Vi har läkarkontakt och provat mjölkfritt vilket inte gav resultat. Läkaren tror det är sår i slemhinnan eller någon polyp. Någon som varit med om detta? Vad berodde det på?

  • Svar på tråden Blod i avföring
  • Oroligmammaa

    Ska tillägga att när det hela började så bajsade hon jätteofta, i varje blöja vart det alltid lite bajs. Men nu bajsar hon ungefär varannan dag och det kommer ändå blod :(

  • Rinkan
    Oroligmammaa skrev 2016-02-06 18:07:40 följande:

    Ska tillägga att när det hela började så bajsade hon jätteofta, i varje blöja vart det alltid lite bajs. Men nu bajsar hon ungefär varannan dag och det kommer ändå blod :(


    Hej orolig mamma!

    För ca ett år sen skapade jag en tråd om exakt samma sak. Min dotter då två månader hade diareer och blodstrimmor i avföringen.

    Min dotter var mjölkproteinallergiker och är det fortfarande (nu 15 mån). Sjukvården hävdade vid den initiala kontakten att om jag höll upp med mjölkprodukter i två veckor skulle blodet försvinna med en gång om det var allergi. Därför trodde de inte att det var det. Detta stämde verkligen inte.

    BVC och VC har väldigt dålig kunskap kring allergier. Det kan ta betydligt längre tid för en liten sårig tarm att läka. Be om remiss till allergicentrum där du bor och be dem i sin tur göra både pricktest och blodprovstagning. Vi fick olika resultat på dessa (tagna samma tillfälle) där det ena bekräftade mjölkproteinallergi och det andra äggallergi.

    Det tog fem månader för min dotters tarm att läka och att blodet skulle upphöra. Det avtog dock successivt. Hon var 7 månader när hon blev blodfri och läkt.

    Om din dotter haft blodig avföring i 6 månader kan du nog räkna med att läkprocessen tar tid. Men se till att bli testad. Det gör ont att ha blod i avföringen. Stackars liten!

    Lycka till!
  • Oroligmammaa

    Jag har hållt upp med mjölk i 6 veckor, och det blev inte bättre under den tiden, vi har tagit massor med blodprov och gör så fortfarande. Hon har jättefina värden, mår inte dåligt och verkar inte ha ont

  • Oroligmammaa

    Jag har också gett henne gröt utan nån reaktion, borde det inte märkas på något annat sätt också om hon va allergisk? Och borde det inte bli bättre på 6 veckor?

  • Rinkan

    Vet inte om du läste hela mitt inlägg. Tog 5 mån för min dotter att bli bra och minst 3 mån för at märka nån skillnad alls.

    Har ni gjort pricktest? Har ni tagit blodprov för mjölkproteinallergi?

    Med mjölkproteinallergi måste man vara petnoga när man vill fortsätta amma. D v s alla mjölkproteiner måste uteslutas för både mamma och baby. Lusläsa innehållsförteckningar etc blev vardag. Skummjölkspulver smyger de in precis överallt.

  • Oroligmammaa

    Blodprov har vi tagit och det visade inget. Får kolla det med läkaren igen då, tycker man borde kunna lita på dom. Jag har varit hos dietist och varit supernoga med maten

  • Rinkan
    Oroligmammaa skrev 2016-02-06 19:39:12 följande:

    Blodprov har vi tagit och det visade inget. Får kolla det med läkaren igen då, tycker man borde kunna lita på dom. Jag har varit hos dietist och varit supernoga med maten


    I vårt fall syntes ägg på pricktest och mjölken på blodprovet. De sa att om man får positivt på nåt av testen gäller det även om det inte syns i båda testerna om du förstår vad jag menar.

    Läkarna på BVC och VC framstod som väldigt okunniga jmf med allergicentrum. Mest fel var att på BVC sa det att vid uteslutning av mjölk skulle hon vara bra på 14 dgr. Och de erbjöd inget blodprov eller allergitest. Jag höll mjölkfri kost ändå fastän de rådde mig att det inte kunde vara mjölken då hon inte blivit bra på 14 dgr. På allergicentrum sa de att det kunde ta betydligt längre tid för tarmen att läka.

    Ta en vända till med doktorn. Och nej, tyvärr är belastningarna i vården så stora idag att man inte kan lita på dem. Deppigt men sant. Ha en fin kväll och lycka till med lilla magen.??
  • Oroligmammaa
    Rinkan skrev 2016-02-06 21:23:40 följande:

    (Frågetecknen var ett emoji-hjärta.:) )


    Tack för svar :) en fråga till, märktes det tydlig skillnad på din dotters allmäntillstånd när du började med mjölkfritt, eller va hon som vanligt?
  • Rinkan

    Det jag tyckte var konstigt var att hon var en glad bebis fastän det var blod i avföringen. Hon bajsade jätteofta innan jag började med mjölkfritt dock. Upp till nio ggr per dag. Frekvensen minskade betydligt efter någon vecka med mjölkfritt, men var ändå ca 3-5 ggr per dag. Sen hade hon mycket gaser som avtog successivt också. I övrigt en glad och mysig bebis. Aldrig ont när doktorerna klämde på magen heller. Inga eksem på kroppen. Enda symtomet var gasig och blod i bajset.

    Hur är det med ditt barns allmäntillstånd?

  • Oroligmammaa
    Rinkan skrev 2016-02-07 05:47:59 följande:

    Det jag tyckte var konstigt var att hon var en glad bebis fastän det var blod i avföringen. Hon bajsade jätteofta innan jag började med mjölkfritt dock. Upp till nio ggr per dag. Frekvensen minskade betydligt efter någon vecka med mjölkfritt, men var ändå ca 3-5 ggr per dag. Sen hade hon mycket gaser som avtog successivt också. I övrigt en glad och mysig bebis. Aldrig ont när doktorerna klämde på magen heller. Inga eksem på kroppen. Enda symtomet var gasig och blod i bajset.

    Hur är det med ditt barns allmäntillstånd?


    Innan jag började med mjölkfritt bajsade hon hela tiden, det va nästan alltid lite bajs i blöjan, små fisränder typ. Min dotter är också glad, hon har inte ont när hon bajsar eller när doktorerna klämmer på magen. Inget annat som tyder på mjölkallergi, ända är att under tiden jag började med mjölkfritt så började hon bajsa mer sällan, precis som din. Men nu när jag äter mjölk så bajsar hon ändå ca varannan dag. Oftast har det varit så lite blod så om man inte visste om det skulle man inte se det, igår kom det lite mer dock. Hon är ganska gasig, men det har jag trott beror på att hon sväljer luft. Hmm
  • Rinkan

    Låter otroligt likt. Jag trodde också gaserna var svald luft. Och vissa dagar var det lite blod så man fick leta men andra betydligt mer.

    Jag hade inte ätit mjölk om jag var du. Men om du slutar ännu en gång så är det från nu som du kan vänta dig bättring och det kan ta månader. Alt sluta amma och ge mjölkfri kost så kortar du ned tiden med kanske några veckor. (Det tar några veckor för komjölken att försvinna ur mammans system.)

    Alla barn följer inte exakt samma mönster. Vanligaste orsaken till blod i avföringen är mjölkproteinallergi.

    Annars får ni kanske dra igång en jobbigare utredning, utesluta tarmsjukdomar o s v. Väldigt ovanligt på små dock.

    Oavsett hur du gör hoppas jag ni blir kvitt det och slipper oro mer. All lycka till er!

Svar på tråden Blod i avföring