Tips på bra kattfoder tack!
Tycker detta med kattfoder är en djungel! Förstår ju att man ska ha ett foder med hög kötthalt, men hur mycket är högt? Ska man undvika spannmål i fodret helt? Vad har ni för tips?
Tycker detta med kattfoder är en djungel! Förstår ju att man ska ha ett foder med hög kötthalt, men hur mycket är högt? Ska man undvika spannmål i fodret helt? Vad har ni för tips?
Tack igen för ditt svar :) Just nu är jag inte orolig då hon äter bra, ser fin ut i päls och ögonen. Och bättre i hullet såklart :) Hon leker och hittar på bus. Dom är så jäkla roliga dom små liven :D ursäkta om jag tjatar och repeterar. Men visst gav du också blöt foder? Hur mycket bör en honkatt väga vid 2 års ålder, hon blir 3 nu i april. Hon är en huskatt :)
Kanske är jätte svårt att svara på men jag blir glad bara du kör på en gissning :D
Acana :) acana.com/our-foods/cat-foods/
Haha ja dom är helt underbara dom små krabaterna! Speciellt med busen ;)
Jag är faktiskt en av dom som bara ger blötfoder lite som något extra gott ett par gånger i veckan, dom får även rått kött och fisk i samband med att jag lagar mat. Men det är många som rekommenderar blötfoder dagligen eftersom det finns katter som är lite dåliga på att få i sig tillräckligt med vätska. Mina hör däremot inte till den kategorin. Så här är det fri tillgång till torrfoder och sen något gott utöver det som funkar bäst. annars äter min pojk enbart blötfoder om det hade serverats dagligen och det hade inte hans tänder gillat =)
Oj vikt är jättesvårt! Speciellt på en huskatt eftersom det finns så många olika typer av kroppsform på dom =) men allt mellan 2,5 till 6 tänker jag rent spontant =) mina honor har legat på 2,5 till 4 (huskatt och tjejen jag har nu är norsk skogkatt på 3,6 kilo), min pojk jag har ligger på runt 4,5.
Som jag har förstått det så säger revbenen och en ev fettpåse på magen mycket om vad som är lagom för katten. Man ska kunna känna revbenen och när man tittar ovanifrån på en stående katt ska man kunna se midjan. Revben ska ju inte sticka ut men som sagt- man ska kunna känna dom utan problem =)
Applaws.
Tack för era svar!
Du verkar väldigt kunnig så jag fortsätter i samma spår ;) Vad är okej att ge sin katt i mat väg när det gäller kost för människor? Vi brukar ge pålägg, typ en kalkon skiva eller skinka. Lite tonfisk ibland. Pyttipanna osv :p
Jag har köpt applaws nu :D känns toppen tack vare er :)
Jag ger min katt Orijen för hon tycker det är godast av de jag provat. Men vad du än ger för nytt foder, byt foder långsamt! Annars blir det bajsproblem =)
Jag undviker i stort sett bara lök i alla former och starka kryddor till mina =) här är det lite som du skriver- det blir en skinkskiva då och ett par grytbitar här och lite rå torsk där. Smaskigt och bra motion för tänderna med rå mat =)
Hoppas pissen gillar och fungerar bra på det nya fodret nu!=)
Jag ger min katt Orijen för hon tycker det är godast av de jag provat. Men vad du än ger för nytt foder, byt foder långsamt! Annars blir det bajsproblem =)
Kan man ge rå köttfärss? Rå lever av kyckling?
Kom gärna med flera tips på vad man kan ge :)