Tips på bra kattfoder tack!
Tycker detta med kattfoder är en djungel! Förstår ju att man ska ha ett foder med hög kötthalt, men hur mycket är högt? Ska man undvika spannmål i fodret helt? Vad har ni för tips?
Tycker detta med kattfoder är en djungel! Förstår ju att man ska ha ett foder med hög kötthalt, men hur mycket är högt? Ska man undvika spannmål i fodret helt? Vad har ni för tips?
Säger som många andra redan- applaws och orijen är toppen! Du betalar för bra mat utan massa skit och utfyllnad i. Har två katter som är lite kräsna och den ena har även haft lite problem med magen men då har dessa sorter varit det bästa alternativet här hemma. Köper stor säck på nätet, det blir billigare och man får det levererat till dörren.
Säger som många andra redan- applaws och orijen är toppen! Du betalar för bra mat utan massa skit och utfyllnad i. Har två katter som är lite kräsna och den ena har även haft lite problem med magen men då har dessa sorter varit det bästa alternativet här hemma. Köper stor säck på nätet, det blir billigare och man får det levererat till dörren.
Vi kör med Applaws. Jättebra och ganska mycket billigare än Orijen :)
Vi kör med Applaws. Jättebra och ganska mycket billigare än Orijen :)
Om du måste välja en, vilken tar du? :) och tack för svaret :)
Jag började med Orijen när jag skulle testa och se om det var den tidigare maten som gjorde lilltjejen dålig i magen. Båda katterna tyckte om det och magproblemen upphörde. Sen en dag var det fodret slut så jag skulle testa en mindre påse Applaws, föll katterna ännu bättre i smaken och magar och päls mår jättebra. Så applaws är det jag hade valt. Hoppas du hittar ett foder som passar din pisse! =)
Jag tycker min katt har varit otroligt smal. Ett tag var jag riktigt orolig för henne men jag lämnade henne hos veterinären för kastrering och dom sa inget särskilt om vikten. Därför vill jag ha ett foder som är mättande och bra, och som gör att hon INTE går ner i vikt för risken är väl att det inte kommer finnas så mycket kvar av henne isåfall :/ Nu börjar hon bli finare i hullet tycker jag. Så jag vill inte att det förändras. Är applaws bra på det sättet att det bibehåller kattens nuvarande vikt? Sen får hon blöt foder en gång om dagen ungefär. Whiskas :) Sorry för alla frågor men jag är så sjuk tacksam för den här tråden och all hjälp jag får :D
När kastrerade du katten? Dom har ju en tendens att öka en aning i vikt efter kastraktion så tänkte om det extra hullet kom därpå? :) min tjej var också liten, kastrerades runt året, men då är dom ju inte färdigväxta, blivit alldeles lagom i storlek nu när hon fyller två. Killen här fyller elva i år, tjejen fyller som sagt två, båda funkar bra på fodret, äter med hälsosam aptit och är alldeles lagom viktmässigt. Så tjejen har växt som hon ska och killen har bibehållit formen.
Och fråga på! Tanken med det hela är väl att kunna hjälpas åt =)
Det är så himla olika från ras till ras så det är svårt att säga exakt när dom är färdigväxta. Men just till höjd och längd brukar en katt generellt vara färdig strax under året, men som jag upplevt hos mina katter så är dom fortfarande aningen tunna då och fortsätter sen att växa till sig på bredden ett tag till ;) men om vet inte påpekade något så är allt säkert i sin ordning :) skulle du däremot uppleva att hon tappar vikt och blir för tunn så är en hälsokoll på sin plats, ibland kan det ligga något bakom det hela som behöver medicineras, bytas foder eller komplettera fodret med något mer energirikt :)
Det är så himla olika från ras till ras så det är svårt att säga exakt när dom är färdigväxta. Men just till höjd och längd brukar en katt generellt vara färdig strax under året, men som jag upplevt hos mina katter så är dom fortfarande aningen tunna då och fortsätter sen att växa till sig på bredden ett tag till ;) men om vet inte påpekade något så är allt säkert i sin ordning :) skulle du däremot uppleva att hon tappar vikt och blir för tunn så är en hälsokoll på sin plats, ibland kan det ligga något bakom det hela som behöver medicineras, bytas foder eller komplettera fodret med något mer energirikt :)