• Anonym (försöker vara hälsosam)

    Vänninorna trivs med att jag är tjockast?

    Jag väger ungefär 13-14 kg mer än vad jag vill (har ett bmi på 25). Detta vill jag ta tag i för att inte gå upp mer men framför allt för att komma tillbaka till min ursprungsvikt. Jag upplever att när jag tar mindre portioner, tar bara en liten bit efterrätt etc så får jag negativa reaktioner från mina väninnor. Det verkar nästan som de, framförallt en, gillar att jag är rundare än henne. Hur tusan bemöter man sånt? Eller ska man bara köra på sitt egna race trots att det blir frågor och uppmaningar varenda gång om att det är viktigt att äta etc. Varför får man så många (rätt otrevliga men inlindade) uppmaningar om att det är viktigt att äta när man försöker vara hälsosam men ingen säger någonting om man vräker i sig och går upp i vikt för varje gång man ses? Någon som känner igen sig?

    Vi är ett tjejgäng som brukar äta middag då och då ihop så det är lite svårt att ändra aktivitet till att vi ska promenera eller göra något annat som inte involverar mat.

  • Svar på tråden Vänninorna trivs med att jag är tjockast?
  • taquine

    Vad innebär  ett BMI på 25 (sorry men jag är skitdålig på sånt där)

    Tycker inte det låter som några värst vidare bra vänner , vänner har man ju för att må bra , inte bli nedtryckt .
    Sedan kan du ju gå på egna promenader om du vill, behöver inte ha euntoraget  med dig .


    Goodness me
  • Zarch

    Tror du inte att du är lite överkänslig just nu bara? Ibland när man är skör och kämpar med sitt egna självförakt så är det lätt hänt att man läser in andras helt vanliga kommentarer till en som något negativt menat.

  • Anonym (försöker vara hälsosam)
    taquine skrev 2016-02-11 16:12:25 följande:

    Vad innebär  ett BMI på 25 (sorry men jag är skitdålig på sånt där)

    Tycker inte det låter som några värst vidare bra vänner , vänner har man ju för att må bra , inte bli nedtryckt .
    Sedan kan du ju gå på egna promenader om du vill, behöver inte ha euntoraget  med dig .


    Att jag är rund, precis på gränsen till övervikt tror jag.
    Egna promenader osv går jag självklart på, det handlar mer om att man ofta "måste" umgås runt mat och att då få kommentarer om att man måste äta mer osv om man tar en mindre portion än andra.
  • Anonym (försöker vara hälsosam)
    Zarch skrev 2016-02-11 16:16:27 följande:

    Tror du inte att du är lite överkänslig just nu bara? Ibland när man är skör och kämpar med sitt egna självförakt så är det lätt hänt att man läser in andras helt vanliga kommentarer till en som något negativt menat.


    Jo så kan det ju så klart också vara. De kanske menar väl men jag uppfattar det i alla fall som att de tycker det är bättre om jag äter mer än vad jag själv har lust med.
  • Zarch
    Anonym (försöker vara hälsosam) skrev 2016-02-11 16:22:14 följande:

    Jo så kan det ju så klart också vara. De kanske menar väl men jag uppfattar det i alla fall som att de tycker det är bättre om jag äter mer än vad jag själv har lust med.


    Lite långsökt är det faktiskt, eller förhoppningsvis så är det så för annars så verkar ju polarna dina inte vara riktigt kloka? Men sedan så kan jag förstå din reaktion också, vissa uttrycker sig plumpt och sådana typer kan få en att bli illa till mods. Nåja, oavsett vad så lär man sig att hantera energier utifrån när man själv är stabil.
  • Anonym (Madde)
    Zarch skrev 2016-02-11 16:16:27 följande:

    Tror du inte att du är lite överkänslig just nu bara? Ibland när man är skör och kämpar med sitt egna självförakt så är det lätt hänt att man läser in andras helt vanliga kommentarer till en som något negativt menat.


    Men om hon nu är lite större än de andra, att då få höra när hon tar en mindre portion att det är "viktigt att äta", det är väl skrattretande? Som om inte alla vet att man måste äta. Jag tycker inte det är en vanlig kommentar att säga att det är viktigt att äta, när någon försöker bli av med några extrakilon genom att ta lite mindre portioner.

    TS bästa svar på tal är nog att helt enkelt säga "jag ska gå ner i vikt".
  • Anonym (G)

    Det är Alltid så uppfattar iaf jag det som, att så fort du avviker så väcker det obehag och reaktioner. Det beror på att folk inte kan hantera sina egna svagheter inför sina brister och därför självklart mår bättre av att ha sina nära på samma eller en värre nivå.

    När jag tex festade som mest så ville jag självklart ha likasinnade på min sida, skulle någon plötsligt ta vit månad så var ju den personen inte lika intressant.

    Efter att jag fött mitt barn så börja jag och sambon på en nice hälsosam diet, så fort man skulle fika med andra och man inte ville ha hamburgare, kakor kaffe osv så fick man höra hur Dem borde äta bättre eller hur löjlig man var som inte släppte loss lite..,

    Köra sitt egna race helt klart!

  • Anonym (Fd fetto)

    D e helt normalt. Jag har oxå gått ner 18 kilo vilket stör mina vänninor.

    Jag kan säga så att det inte bara handlar om att de vill vara mindre. Även om de gör d till en viss del. Man ändras ju sj på olika plan. Oavsett till d bättre eller d sämre är det en förändring för dem. Och d tar tid att lära sig förändringen. Ett ex: när jag alltid tackade jag till en till öl. Nu kanske tackar jag nej. D e störande något nytt. Men när de tackade nej förut var d bara normalt för de blir nöjda tidigare :)

  • Zarch
    Anonym (Madde) skrev 2016-02-11 16:45:34 följande:

    Men om hon nu är lite större än de andra, att då få höra när hon tar en mindre portion att det är "viktigt att äta", det är väl skrattretande? Som om inte alla vet att man måste äta. Jag tycker inte det är en vanlig kommentar att säga att det är viktigt att äta, när någon försöker bli av med några extrakilon genom att ta lite mindre portioner.

    TS bästa svar på tal är nog att helt enkelt säga "jag ska gå ner i vikt".


    Absolut, kommentaren "nej jag ska gå ner i vikt" hade räckt. Men man behöver inte sönderanalysera allt folk säger och göra det till egna sanningar hela tiden!
  • Mrs Moneybags

    Folk blir ofta oroade av förändringar. För det första kan det leda till att de ifrågasätter sig själva - kanske även de behöver/vill förändras på något plan, men orkar inte just nu. Din förändring signalerar till dem att förändring är möjligt. Det är lättare och enklare att bara vara som man är, men du har tagit steget mot en förändring. 

    För det andra kan rollerna i ett tjejgäng förändras om du går ner i vikt och plötsligt blir mer attraktiv än några av de andra. Det kan kännas som ett hot och då reagerar man med att uppmuntra personen att inte förändras...

    Just viktnedgång verkar vara provocerande för många. 

  • choklad

    Med ett BMI på 25 så ligger du på gränsen mellan normalvikt och övervikt. Men att vilja gå ner 13-14 kg då känns lite väl mycket, du hamnar då nära undervikt. Kanske är dina vänninor bara oroliga att du ska hamna i en ätstörning? Har du hetsbantat eller haft ett problematiskt förhållande till mat förut som gör att deras varningsklockor ringer?

Svar på tråden Vänninorna trivs med att jag är tjockast?