• Grönan

ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!

Hej!!

Skulle gärna vilja läsa till civilingenjör nästa år men funderar på hur det skulle fungera med familjepusslet då jag bor 1,5 timmar från närmsta universite.

Finns det några civilingenjör/ingenjör som vet hur schemat ser ut? Är det mycket egebstudier man kan göra hemma eller är det mån-fre 9-17 i skolbänken rakt av?

• Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!
  • Studentpappa
    BuoBä skrev 2016-02-13 16:30:59 följande:

Det där beror ju på vilken sorts ingenjör man är och vad man vill jobba med. Har svårt att tro att det finns så många jobb inom tex medicinteknik i Knohult...

Finns det mycket jobb inom medicinteknik någonstans i Sverige?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Annelie 76
    Flash Gordon skrev 2016-02-13 16:34:46 följande:
    Varför det?

1,5 timme dit och 1,5 timme hem.

Du åker hemifrån kl 7:15 om du börjar med föreläsning kl 9:00.

Du åker hem efter sista föreläsningen kl 16 och är hemma strax efter 17:30.

.
    Det är inte så att man går från 8-17 fem dagar i veckan när man läser till civilingenjör.
    Jo, oftast är det hela dagar när man läser till ingenjör. Det är väldigt mycket arbete i skolan till skillnad från andra utbildningar. De få timmar som inte är schemalagda går åt till grupparbeten och liknande.
  • Flash Gordon
    Annelie 76 skrev 2016-02-13 19:28:15 följande:
    Jo, oftast är det hela dagar när man läser till ingenjör. Det är väldigt mycket arbete i skolan till skillnad från andra utbildningar. De få timmar som inte är schemalagda går åt till grupparbeten och liknande.
    "Hela dagar" betydde ungefär 8-15 eller 9-16, vill jag minnas. Ibland var det helledigt mitt i veckan. Ibland var det halvdagar.

Sedan har du tentaperioderna när du inte hade någonting schemalagt.

Sedan alla dessa lov.
    .

Att bo 1,5 timmes resa från skolan kräver planering och disciplin, ja.

Men att för den sakens skull ge upp sin dröm om att skaffa sig en av de bästa möjliga utbildningar du kan skaffa dig i Sverige idag (både ekonomiskt och arbetsmässigt)?

Nä!
  • BuoBä
    Studentpappa skrev 2016-02-13 19:23:42 följande:

Nej, och definitivt inte i småstäder. Alltså föll ditt argument om att ingenjörer kan välja och vraka på mindre orter. Q.E.D.
  • Isabellisen

Hur mycket jobb som finns beror på inriktning. Jag känner arbetslösa ingenjörer också. Sen gäller det att man känner att inriktning och eget intresse går ihop så man inte tappar sugen. Sen ett visst matematiskt sinne och intresse är bra.

Många hoppar av utbildningarna, ibland så mycket som 1/3 - 2/3 så kanske ska man tänka på det.

Hur mycket tid man måste lägga ner kan variera beroende på inriktning, begåvning, förkunskaper bland annat men man måste vänta sig hårt jobb.

Kanske måste man studera extra mycket under tenta eller inlämningsperioderna och ibland grupparbeten på helger eller kvällar beroende på. Tiderna är inte huggna i sten direkt.

• Flash Gordon

Bara för sakens skull kollade jag om det gick att se faktiska scheman på nätet för faktiska civing-utbildningar och hittade detta:
    Länk

Om jag fått till den där länken korrekt så kan man se vad jag tror är Åk 1 på CivIng Mediateknik på KTH.

Om länken inte öppnar rätt så kopierar jag in schemat för ett par veckor här under. De har tydligen fokus på vågrörelselära nu, de små liven.

.

Mån 15 feb
    08:00-10:00
    Föreläsning
    Vågrörelselära (SK1120V161)

Mån 15 feb
    10:00-12:00
    Övning

Tis 16 feb
    14:00-15:00
    Föreläsning
    Programmeringsteknik och Matlab (DD1315H152)

Tis 16 feb
    15:00-17:00
    Övning

Ons 17 feb
    08:00-10:00
    Föreläsning

Tor 18 feb
    Laboration

Mån 22 feb
    10:00-11:00
    Föreläsning

Mån 22 feb
    13:00-17:00
    Laboration

Tis 23 feb
    13:00-17:00
    Laboration

Tor 25 feb
    Laboration

Tor 25 feb
    13:00-15:00
    Föreläsning

Fre 26 feb
    Övning

Fre 26 feb
    13:00-15:00
    Föreläsning

.
    Och så hoppas jag att det blir läsbart med FL:s script.

.
    Hur som helst så ser det ut som jag kommer ihåg det. Långa dagar ibland. Ibland helt lediga dagar. Oftast halvdagar där man kan planera att fylla ut med grupparbeten.
  • Flash Gordon

Jaha, så där såg det inte ut när jag skrev in det men det blev ju hyfsat läsbart ändå.

Hur som helst. Med lite planering och en massa disciplin är inte 1,5 timmes resa till högskolan ett oöverstigligt hinder.

TS, ge inte upp drömmen.

• sextiotalist
    Studentpappa skrev 2016-02-13 19:23:42 följande:

Jadå i Stockholm vet jag två företag som arbetar med detta förutom socialstyrelsen.
  • Studentpappa
    sextiotalist skrev 2016-02-13 20:09:36 följande:

Jadå i Stockholm vet jag två företag som arbetar med detta förutom socialstyrelsen.

Är det mycket? Syrran lämnade den branschen då biovitrum stängde och många varslade.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • BuoBä
    Flash Gordon skrev 2016-02-13 20:00:07 följande:

Jaha, så där såg det inte ut när jag skrev in det men det blev ju hyfsat läsbart ändå.

Hur som helst. Med lite planering och en massa disciplin är inte 1,5 timmes resa till högskolan ett oöverstigligt hinder.

TS, ge inte upp drömmen.

Vilket soft schema de verkade ha. Jag gjorde samma övning för Y åk1 vid LiU och de hade i princip schemalagt 8-17 varje dag den här terminen, plus kvällslabbar då och då.
Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!