Flash Gordon skrev 2016-02-14 10:24:08 följande:
Det handlar om att TS undrar om det går att kombinera studier med familjelivet.
TS undrar hur mycket schemalagt arbete det är.
"Finns det några civilingenjör/ingenjör som vet hur schemat ser ut? Är det mycket egebstudier man kan göra hemma eller är det mån-fre 9-17 i skolbänken rakt av?"
.
TS frågar INTE efter den totala arbetsbördan, som är större än bara det schemalagda, för TS är beredd att göra en hel del arbete hemmavid. TS är också förmodligen medveten om att en viss mängd grupparbeten behöver planeras in ihop med andra studenter.
.
TS har en dröm om att börja på en av de bästa utbildningar du kan läsa i Sverige. Då får TS svar om att "Nä, det är 8-17 och arbete i labbet på kvällstid som gäller" och TS svarar då "Suck då får jag ge upp drömmen".
Svar till TS som uppenbarligen är helt felaktiga eftersom jag nu kunnat visa på hur det faktiskt ser ut på en civing-utbildning. Vilket dessutom råkar stämma med hur jag kommer ihåg hur det var, om jag får säga det.
.
Om TS kommer tillbaka och läser i tråden igen så kan han/hon titta på hur schemat faktiskt ser ut och testa hur det passar ihop med familjelivet. Vad nu familjelivet kräver.
Vissa dagar är "heldagar", Sedan kan du ha helledigt en torsdag och bara två timmars föreläsningar en tisdag. En sådan tisdag kan TS då exempelvis boka in för att skriva klart den där labb-rapporten med gruppen.
Och så vidare.
.
Istället för att skrämma bort TS från tankarna på att läsa till civing vill jag peka på hur det faktiskt ser ut. Vilka möjligheter som faktiskt finns.
och det går att läsa en sådan utbildning, även om man tar hänsyn till familjeliv. Men det kräver planering och disciplin. Plus stöd hemifrån.
Om inte ts har väldigt lätt för matematik, ser snabbt logiska sammanhang, så hade jag avrått personen att läsa till civilingenjör om han/hon har barn och långa resvägar.
Jag hade föreslagit högskoleingenjör och om det visar sig att det fungerar då komplettera med ett år för att sedan tar masterexamen (dvs civilingenjör). Just för att civilingenjörsutbildningen kräver så mycket i både tid och engagemang.
Idag finns högskoleingenjörsutbildningen, som är ett mycket bra alternativ.
Vill man gå vidare och forska, så är det en annan sak.