• Grönan

ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!

Hej!!

Skulle gärna vilja läsa till civilingenjör nästa år men funderar på hur det skulle fungera med familjepusslet då jag bor 1,5 timmar från närmsta universite.

Finns det några civilingenjör/ingenjör som vet hur schemat ser ut? Är det mycket egebstudier man kan göra hemma eller är det mån-fre 9-17 i skolbänken rakt av?

• Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!
  • Flash Gordon
    snedtak skrev 2016-02-14 10:23:28 följande:
    Det menar förvisso många att det är.

När man klipper in och tittar på scheman ska man inte glömma bort att det kan skilja sig mellan skolor hur mycket som är schemalagd tid och hur mycket som är självstudier. En del kanske lägger in alla möjliga labbtillfällen på online-schemat medan andra har gruppövningar schemalagda separat så att det inte syns på det gemensamma schemat. Det finns dessutom perioder när man har mindre schemalagt och perioder där man har mer När jag läste hade vi faktiskt en hel läsperiod där fredagarna inte hade schemalagda moment smile1.gif
    Två scheman från en skola är givetvis enbart exempel på hur det kan se ut. Men det visar på precis det som du också bekräftar.

Det är inte schemalagt 8-17, fem dagar i veckan.

• Flash Gordon

Det här var ju rätt kul så jag länkar schemat för civilingenjör i datateknik åk1 på Chalmers också:
    https://se.timeedit.net/web/chalmers/db1/public/ri157XQQ041Z50Qv77034gZ6y5Y7901Q5Y81Y1.html

Industriell ekonomi, åk1:
    https://se.timeedit.net/web/chalmers/db1/public/ri157XQQ041Z50Qv87034gZ6y5Y7908Q5Y81Y1.html

Elektroteknik, åk 1:
    https://se.timeedit.net/web/chalmers/db1/public/ri157XQQ041Z50Qv17034gZ6y5Y7905Q5Y81Y1.html

Inte 8-17, fem dagar i veckan.

.
    Och jag hoppas länkarna fungerar.

• Flash Gordon

Mittuniversitetet

Civilingenjör Teknisk kemi, Sundsvall :
    https://se.timeedit.net/web/miun/db1/student/ri1X50gQ2560YvQQ85Z7370Y0Zy9007331Y58Q787.html

Må 15/2: 13-17
    Ti 16/2: 8-15
    On 17/2: 13-17
    To 18/2: 10-12
    Fr 19/2: 10-12

Civilingenjör Datateknik, Sundsvall:
    https://se.timeedit.net/web/miun/db1/student/ri1X50gQ2560YvQQ85Z7070Y0Zy9007311Y57Q780.html

Må 15/2: 10-15
    Ti 16/2: 8-18
    On 17/2: 8-17
    To 18/2: 17-18
    Fr 19/2: 8-12

Nu kan du TS titta på dessa tider och fundera på om det skulle fungera för dig att få ihop ditt familjeliv med dessa exempel på schemalagd tid för CivIng-studier.

Funkar det med att hämta/lämna på dagis? Funkar det med att skjutsa ungarna till dans eller fotbollsträning? Funkar det med ... vad det nu är det behöver fungera med?

• sportpappa

Både jag och min sambo är civilingenjörer från Chalmers och minns det som att det var schemalagt 8-17 nästan jämt. Schemalagd tid när vi pluggade var 35 timmar i veckan. Sen skulle man utöver det lägga mängder med timmar på hemstudier. Dock fanns det ändå mycket tid till att festa, nollning, cortegebygge och mycket annat.

Det kan ju vara så att civilingenjörsutbildningarna är betydligt slappare än vad de var förr. Precis samma sak som händer med övriga skolor i Sverige. Eller så har det visat sig att så mycket schemalagd tid inte var så effektivt. Ärligt talat så sov vi på många föreläsningar, hoppade ofta över 1-2 timmar varje morgon eller gjorde annat.

Det som de länkade schemana visar på är att tiderna varierar kraftigt. Ibland är det heldag och ibland är det bara några få timmar. Det verkar vara en hel del laborationer som ofta är obligatoriska. 
    Det är nog största problemet om man har barn. Oregelbundenhet. För att det ska funka så får man nog ändå räkna med att man pluggar 8-17 varje dag och lämna på förskolan de tiderna. Det kan också vara bra att ha som vana att plugga så mycket i början för att inte komma efter vilket är otroligt lätt när man inte har någon piska över sig som i grundskolan och gymnasiet.

• sextiotalist

Pp

sportpappa skrev 2016-02-14 16:20:45 följande:

Både jag och min sambo är civilingenjörer från Chalmers och minns det som att det var schemalagt 8-17 nästan jämt. Schemalagd tid när vi pluggade var 35 timmar i veckan. Sen skulle man utöver det lägga mängder med timmar på hemstudier. Dock fanns det ändå mycket tid till att festa, nollning, cortegebygge och mycket annat.

Det kan ju vara så att civilingenjörsutbildningarna är betydligt slappare än vad de var förr. Precis samma sak som händer med övriga skolor i Sverige. Eller så har det visat sig att så mycket schemalagd tid inte var så effektivt. Ärligt talat så sov vi på många föreläsningar, hoppade ofta över 1-2 timmar varje morgon eller gjorde annat.

Det som de länkade schemana visar på är att tiderna varierar kraftigt. Ibland är det heldag och ibland är det bara några få timmar. Det verkar vara en hel del laborationer som ofta är obligatoriska. 

Det är nog största problemet om man har barn. Oregelbundenhet. För att det ska funka så får man nog ändå räkna med att man pluggar 8-17 varje dag och lämna på förskolan de tiderna. Det kan också vara bra att ha som vana att plugga så mycket i början för att inte komma efter vilket är otroligt lätt när man inte har någon piska över sig som i grundskolan och gymnasiet.

Också gammal chalmerist och samma erfarenhet.

Nu kan det blivit annorlunda då man gjorde utbildningen till fem år och en mer formell master.
  • Flash Gordon

Jag skulle säga att det är med gamla studentminnen som med lumparberättelser och fiskehistorier.

Den gamla skolgången blir bara värre och värre och tuffare och hårdare ju längre bak i tiden den ligger.

.
    "Jaså, du tyckte att NI hade det tufft när ni växte upp? VI, vi var tvungna att bo i ett hål i en väg och vi fick äta grus till frukost varje morgon innan vi tvingades städa botten av en sjö innan vi gick till skolan!"

• sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2016-02-14 17:53:35 följande:

Jag skulle säga att det är med gamla studentminnen som med lumparberättelser och fiskehistorier.

Den gamla skolgången blir bara värre och värre och tuffare och hårdare ju längre bak i tiden den ligger.

.

"Jaså, du tyckte att NI hade det tufft när ni växte upp? VI, vi var tvungna att bo i ett hål i en väg och vi fick äta grus till frukost varje morgon innan vi tvingades städa botten av en sjö innan vi gick till skolan!"

Nja, jag kom ihåg att det kändes som semester att börja arbeta. Men jag kom mig ihåg hur tufft det var emellanåt. Sedan har jag vänners barn som läser nu och det är många timmar och långa dagar. Som deras föräldrar säger, "nog för att jag minns att det var tufft men inte så tufft".
  • sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2016-02-14 10:24:08 följande:
    Det handlar om att TS undrar om det går att kombinera studier med familjelivet.

TS undrar hur mycket schemalagt arbete det är.

"Finns det några civilingenjör/ingenjör som vet hur schemat ser ut? Är det mycket egebstudier man kan göra hemma eller är det mån-fre 9-17 i skolbänken rakt av?"

.
    TS frågar INTE efter den totala arbetsbördan, som är större än bara det schemalagda, för TS är beredd att göra en hel del arbete hemmavid. TS är också förmodligen medveten om att en viss mängd grupparbeten behöver planeras in ihop med andra studenter.

.
    TS har en dröm om att börja på en av de bästa utbildningar du kan läsa i Sverige. Då får TS svar om att "Nä, det är 8-17 och arbete i labbet på kvällstid som gäller" och TS svarar då "Suck då får jag ge upp drömmen".

Svar till TS som uppenbarligen är helt felaktiga eftersom jag nu kunnat visa på hur det faktiskt ser ut på en civing-utbildning. Vilket dessutom råkar stämma med hur jag kommer ihåg hur det var, om jag får säga det.
    .

Om TS kommer tillbaka och läser i tråden igen så kan han/hon titta på hur schemat faktiskt ser ut och testa hur det passar ihop med familjelivet. Vad nu familjelivet kräver.

Vissa dagar är "heldagar", Sedan kan du ha helledigt en torsdag och bara två timmars föreläsningar en tisdag. En sådan tisdag kan TS då exempelvis boka in för att skriva klart den där labb-rapporten med gruppen.

Och så vidare.

.
    Istället för att skrämma bort TS från tankarna på att läsa till civing vill jag peka på hur det faktiskt ser ut. Vilka möjligheter som faktiskt finns.

och det går att läsa en sådan utbildning, även om man tar hänsyn till familjeliv. Men det kräver planering och disciplin. Plus stöd hemifrån.
    Om inte ts har väldigt lätt för matematik, ser snabbt logiska sammanhang, så hade jag avrått personen att läsa till civilingenjör om han/hon har barn och långa resvägar.
    Jag hade föreslagit högskoleingenjör och om det visar sig att det fungerar då komplettera med ett år för att sedan tar masterexamen (dvs civilingenjör). Just för att civilingenjörsutbildningen kräver så mycket i både tid och engagemang.
    Idag finns högskoleingenjörsutbildningen, som är ett mycket bra alternativ.
    Vill man gå vidare och forska, så är det en annan sak.
  • Vinterankan

Nu är inte jag ingenjör men har många vänner som är det och umgicks med många ingenjörer när jag pluggade. Och de hade inte schemalagt 8-17 varje dag men däremot så la de ned 30-50 timmar i veckan på studierna.

Om ts åker kollektivt till universitetet så finns det ju möjlighet att plugga på resan och vara klar när man är hemma så det är mycket möjligt att det går att få ihop pusslet alldeles utmärkt under förutsättning att partnern tar ansvar vid långa dagar för labb och grupparbete (utgår från att ts har familj). När jag läste matte så läste jag inte en enda minut hemma eller efter schemalagd tid, jag pluggade på 15-minutersrasterna mellan föreläsningarna och luncherna.

• Lowika

Förutom det schemalagda tillkommer ju GRUPPuppgifter. Inte bara egenstudier.

Nu lästa jag iofs för .... eh... 17 år sen.... (what!?) men jag minns att det var svårt för de som bodde lite off att hänga med i gruppuppgifterna.

Däremot finns det ju hål i schemat dagtid, ibland, som gör att man kan klämma in gruppuppgifter där. Men det räcker inte alltid.

• ippilippi

Hur blev det? Började du? Fungerar det med familjepusslet? Ska läsa högskoleingenjör med ca 1 timme pendling och är lite orolig över familjepusslet jag med.

• Studentpappa
    ippilippi skrev 2019-08-25 15:01:26 följande:

Hur blev det? Började du? Fungerar det med familjepusslet? Ska läsa högskoleingenjör med ca 1 timme pendling och är lite orolig över familjepusslet jag med.

Jag pluggade högskoleingenjör på lite äldre dagar, fick barn under tiden och var klar vid 31 års ålder. Det funkade fint även om det var långa dagar pga pendling, vi hade oftast schemalagt 08-15 och för enkelhetens skull såg jag till att se det som ett jobb. Jag åkte till skolan och pluggade oftast även om vi hade lite kortare dagar, vi hade oftast mycket inlämningsuppgifter som var rätt svåra, så jag gjorde ofta dessa tillsammans med ett par st jag kom bra överens med.

Många i klassen var äldre och hade barn det var inga problem, det var de yngre som inte klarade tentorna eller hoppade av (även om det gick fint för de flesta).

Dock innebar 08-15 i praktiken 0545-1800 för mig dörr till dörr. Men det var värt det, jag har ett bra jobb idag som jag inte fått utan min utbildning.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!