• Grönan

ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!

Hej!!

Skulle gärna vilja läsa till civilingenjör nästa år men funderar på hur det skulle fungera med familjepusslet då jag bor 1,5 timmar från närmsta universite.

Finns det några civilingenjör/ingenjör som vet hur schemat ser ut? Är det mycket egebstudier man kan göra hemma eller är det mån-fre 9-17 i skolbänken rakt av?

• Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!
  • Studentpappa
    BuoBä skrev 2016-02-13 19:43:49 följande:
    Nej, och definitivt inte i småstäder. Alltså föll ditt argument om att ingenjörer kan välja och vraka på mindre orter. Q.E.D.
    Ja undantag finns alltid, även kvart i tre. 

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Flash Gordon
    BuoBä skrev 2016-02-13 20:50:36 följande:
    Vilket soft schema de verkade ha. Jag gjorde samma övning för Y åk1 vid LiU och de hade i princip schemalagt 8-17 varje dag den här terminen, plus kvällslabbar då och då.
    Soft och soft.

Den schemalagda tiden är kanske runt 40-50% av en arbetsvecka men sedan måste du ju studera själv den tid som behövs för att nå målen.

Nu undrade ju TS om han/hon kunde planera in studierna i vardagslivet och det går, men det kräver disciplin och planering.
  • Flash Gordon

Och bara för sakens skull kollade jag teknisk fysik på KTH också, för att jämföra med påstående om Linköping då.

.

Mån 15 feb
    10:00-12:00
    Föreläsning
    Mekanik I (SG1130V163)

Mån 15 feb
    13:00-15:00
    Föreläsning
    Klassisk fysik (SK1102H151)Klassisk fysik för CL (SK1103V161)

Tis 16 feb
    08:00-10:00
    Föreläsning
    Differential- och integralkalkyl II, del 2 (SF1603V161)

Tis 16 feb
    Föreläsning
    Grundläggande programmering och datalogi (DD1345H151)

Ons 17 feb
    Föreläsning

Ons 17 feb
    Övning

Ons 17 feb
    Föreläsning
    Mekanik I (SG1130V163)

Tor 18 feb
    Föreläsning

Tor 18 feb
    Datorlaboration

Fre 19 feb
    Datorlaboration

Fre 19 feb
    Övning

Fre 19 feb
    Övning

Mån 22 feb
    Övning
    Mekanik I (SG1130V163)

Mån 22 feb
    Föreläsning

Tis 23 feb
    Föreläsning

Tis 23 feb
    Datorlaboration

Tis 23 feb
    Datorlaboration

Ons 24 feb
    Föreläsning

Ons 24 feb
    Föreläsning
    Mekanik I (SG1130V163)

Ons 24 feb
    Datorlaboration

Tor 25 feb
    Föreläsning

Tor 25 feb
    Datorlaboration

Fre 26 feb
    Kontrollskrivning
    Mekanik I (SG1130V163)

Fre 26 feb
    Övning

Fre 26 feb
    Övning

.
    Det är mer schemalagd tid men fortfarande inga 8-17 fem dagar i veckan.
  • Tow2Mater
    Flash Gordon skrev 2016-02-13 23:09:34 följande:

Och bara för sakens skull kollade jag teknisk fysik på KTH också, för att jämföra med påstående om Linköping då.

Har kan du se hur det ser ut i verkligheten; de schemana du hittade visar inte  rätt, man läser inte fysik + mekanik + mattekurser mm samtidigt, utan på heltid läser man normalt två kurser parallellt i block, och varje  kurs visar sitt schema separat t ex här. Lägg ihop båda schema så får du en full dag:

www.tfe.umu.se/student/program/maskinteknik/blockschema/

• sextiotalist
    Tow2Mater skrev 2016-02-14 05:38:44 följande:

Har kan du se hur det ser ut i verkligheten; de schemana du hittade visar inte  rätt, man läser inte fysik + mekanik + mattekurser mm samtidigt, utan på heltid läser man normalt två kurser parallellt i block, och varje  kurs visar sitt schema separat t ex här. Lägg ihop båda schema så får du en full dag:

www.tfe.umu.se/student/program/maskinteknik/blockschema/

Tre kurser läser de teknologer jag känner, parallellt under en sk läsperiod precis som vi gjorde.

Det var så även i julas.

Laborationerna är inte schemalagda men väl obligatoriska. Själv hade jag periodvis 12 timmar laborationer i veckan utöver föreläsningar och övningar. Inte helt ovanligt idag heller vad jag förstått från de tre teknologer som jag känner.
  • Flash Gordon
    Tow2Mater skrev 2016-02-14 05:38:44 följande:

www.tfe.umu.se/student/program/maskinteknik/b.../

Skojar du?!

Tänker du ifrågasätta de officiella scheman som KTH lägger ut på sin hemsida?

Verkligen?!

Vill du ha en länk till schemat på deras hemsida?
    Länk

.
    Alltså, är det verkligen så svårt att förstå att man INTE har schemalagt 8-17 fem dagar i veckan på en civilingenjörsutbildning? Inte ens på Teknisk Fysik.
  • Annelie 76

När jag pluggade hade vi oftast lektion alt föreläsning på förmiddagen (9-12) med en kurs och sen grupparbete eller liknande på eftermiddagen. Eller en annan kurs. Hade vi matte behöves ju flera timmars pluggande per dag också. Lite mindre med vissa ämnen men vi hade alltid minst två kurser parallellt.
    Jag har läst språk och pedagogik innan och då var det mycket hemarbete. Ingenjörskurserna däremot var mest arbete på skolan.

• sextiotalist
    Flash Gordon skrev 2016-02-14 09:26:26 följande:

Skojar du?!

Tänker du ifrågasätta de officiella scheman som KTH lägger ut på sin hemsida?

Verkligen?!

Vill du ha en länk till schemat på deras hemsida?

Länk

.

Alltså, är det verkligen så svårt att förstå att man INTE har schemalagt 8-17 fem dagar i veckan på en civilingenjörsutbildning? Inte ens på Teknisk Fysik.

Frågade sambons äldsta som gått teknisk fysik och, det hände rätt ofta att de hade föreläsningar och laborationer så det var schemalagt mellan 8-17.

Eftersom liknande trådar kommit upp med jämna mellanrum så har jag frågat de som studerar NU och bara för att det inte syns på det schema som man kan läsa på nätet så innebär inte det att det inte är schemalagt.

Sedan kan det skilja mycket från läsperiod till läsperiod.

Men du menar att det är betydligt lättare att ta sig igenom en civilingenjörsutbildning idag?

Fram till halva trean så hade vi ungefär i snitt 40 timmar förlagda i vecka om man räknar med laborationer och inlämningsuppgifter, periodvis kunde vi ha 8-12 timmar labbar i veckan, 20 timmar föreläsningar och 10 timmar övningar (som inte alltid var officiellt schemalagt). Till detta egenstudier och förberedelser till laborationer.
  • snedtak
    sextiotalist skrev 2016-02-14 09:53:27 följande:
    Men du menar att det är betydligt lättare att ta sig igenom en civilingenjörsutbildning idag?
    Det menar förvisso många att det är.

När man klipper in och tittar på scheman ska man inte glömma bort att det kan skilja sig mellan skolor hur mycket som är schemalagd tid och hur mycket som är självstudier. En del kanske lägger in alla möjliga labbtillfällen på online-schemat medan andra har gruppövningar schemalagda separat så att det inte syns på det gemensamma schemat. Det finns dessutom perioder när man har mindre schemalagt och perioder där man har mer När jag läste hade vi faktiskt en hel läsperiod där fredagarna inte hade schemalagda moment
  • Flash Gordon
    sextiotalist skrev 2016-02-14 09:53:27 följande:
    Frågade sambons äldsta som gått teknisk fysik och, det hände rätt ofta att de hade föreläsningar och laborationer så det var schemalagt mellan 8-17.
    Eftersom liknande trådar kommit upp med jämna mellanrum så har jag frågat de som studerar NU och bara för att det inte syns på det schema som man kan läsa på nätet så innebär inte det att det inte är schemalagt.
    Sedan kan det skilja mycket från läsperiod till läsperiod.
    Fram till halva trean så hade vi ungefär i snitt 40 timmar förlagda i vecka om man räknar med laborationer och inlämningsuppgifter, periodvis kunde vi ha 8-12 timmar labbar i veckan, 20 timmar föreläsningar och 10 timmar övningar (som inte alltid var officiellt schemalagt). Till detta egenstudier och förberedelser till laborationer.
    Det handlar om att TS undrar om det går att kombinera studier med familjelivet.

TS undrar hur mycket schemalagt arbete det är.

"Finns det några civilingenjör/ingenjör som vet hur schemat ser ut? Är det mycket egebstudier man kan göra hemma eller är det mån-fre 9-17 i skolbänken rakt av?"

.
    TS frågar INTE efter den totala arbetsbördan, som är större än bara det schemalagda, för TS är beredd att göra en hel del arbete hemmavid. TS är också förmodligen medveten om att en viss mängd grupparbeten behöver planeras in ihop med andra studenter.

.
    TS har en dröm om att börja på en av de bästa utbildningar du kan läsa i Sverige. Då får TS svar om att "Nä, det är 8-17 och arbete i labbet på kvällstid som gäller" och TS svarar då "Suck då får jag ge upp drömmen".

Svar till TS som uppenbarligen är helt felaktiga eftersom jag nu kunnat visa på hur det faktiskt ser ut på en civing-utbildning. Vilket dessutom råkar stämma med hur jag kommer ihåg hur det var, om jag får säga det.
    .

Om TS kommer tillbaka och läser i tråden igen så kan han/hon titta på hur schemat faktiskt ser ut och testa hur det passar ihop med familjelivet. Vad nu familjelivet kräver.

Vissa dagar är "heldagar", Sedan kan du ha helledigt en torsdag och bara två timmars föreläsningar en tisdag. En sådan tisdag kan TS då exempelvis boka in för att skriva klart den där labb-rapporten med gruppen.

Och så vidare.

.
    Istället för att skrämma bort TS från tankarna på att läsa till civing vill jag peka på hur det faktiskt ser ut. Vilka möjligheter som faktiskt finns.

och det går att läsa en sådan utbildning, även om man tar hänsyn till familjeliv. Men det kräver planering och disciplin. Plus stöd hemifrån.
Svar på tråden ni som studerar/studerat till ingenjör/civilingenjör!