• Anonym (L)

Hur sjuk ska man vara för att stanna hemma från jobbet?

Vad är din gräns för att du ska känna att det är befogat att du stannar hemma från jobbet? Räcker det t.ex. med att du är lite snuvig och måste snyta dig varje timme eller måste du ha spytt/ha feber? Vad är dina kriterier?

• Svar på tråden Hur sjuk ska man vara för att stanna hemma från jobbet?
  • Archandra

Jag är också en sådan som sällan är hemma från jobbet. Har under den senaste 15 åren två sjukdagar, båda gångerna pga matförgiftning. Förkylning blir jag inte särskilt sjuk av och stannar därför inte hemma. Feber får jag i princip aldrig. För tre år sedan fick jag influensa, men det var på sportlovet, så då var jag ändå ledig (arbetar som lärare). Vinterkräksjuka oroar mig inte så mycket. Jag har aldrig fått det. Barnen har visserligen drabbats någon gång, men då är det bara att vara hemma med dem tills de blir friska igen.

• Flygfotogen

Hemma idag. Genomförkyld, feber, hosta, ont i leder och muskler och onda bihålor. En förskollärares liv i februari...

• Åsa

Om du inte klarar att utföra ditt jobb är det läge att vara hemma. Har du feber/är genomförkyld/har influensa/magsjuka bör du hålla dig hemma för andras skull oavsett arbetskapacitet.

• Fru Ve

Stannar absolut hemma vid feber eftersom jag mår jättedåligt då. Också absolut om jag är magsjuk, då är det 48 timmar som gäller. Vid vanlig förkylning utan feber t.ex. om jag är lite hostig och snorig samt lite hängig så brukar jag ändå jobba om jag klarar av det genom att ta någon värktablett. Vid migrän måste jag gå hem om inte min medicin hjälper men det gör den oftast. Jag brukar sjukskriva mig i snitt en till två gånger per år.

• Fru Ve
    Anonym (L) skrev 2016-02-14 20:39:33 följande:

Hur många skulle stanna hemma om det enda symptomet var snuva (och eventuellt hosta), och i så fall vilken grad av snuva skulle krävas för att du skulle stanna hemma?