Höstbebisar efter IVF 2016
Görs inte det efter att barnet är fött? Jag är gift så jag vet inte hur det funkar för er, men har hört från kompisar att de gjort det efter födseln. Kanske är olika i olika kommuner?
Sjukt eg!
Görs inte det efter att barnet är fött? Jag är gift så jag vet inte hur det funkar för er, men har hört från kompisar att de gjort det efter födseln. Kanske är olika i olika kommuner?
Jag tar en Duroferon om dagen. Gjort i en vecka snart, funkar fint.
Igår tapetserade jag lillebrors rum o idag har jag börjat med inredningen så smått. Så mysigt! Nån mer som boar där hemma?
www.ebbesbutik.se/irislights-belysning/zzzoolight-elefant-elefantlampa-led/
Jag hittade lampan i Ebbes butik i Malmö. Men jag tror du kan köpa den på nätet också. Superfin!! Längtar tills man jan piffa och göra det riktigt mysigt i rummet!
När började ni få sammandragningar? Jag har inte haft en enda. Är det ovanligt att inte ha några? Jag går in i v. 25 imorgon.
Jag blev skitorolig innan idag. Tyckte inte att jag hade känt kotten på länge. Började stirra och googla om minskade fosterrörelser.
Läste att man borde känna upp emot 30 sparkar/rörelser på en timme. Det gör jag inte alltid. Ibland kanske typ vid 4-5 tillfällen/dag. Men visst.. Beror väl på hur aktiv jag själv är. Efter jag hade nojat så kände jag efter hela dagen och då har jag känt den lilla en hel del.
Ska det vara så här så lär jag behöva åka in typ varje dag för att kolla så liten är ok.
Känner ni bebisen hela dagen? Jag har moderkakan i framvägg så det dämpar väl lite kanske och svårt att känna om den sparkar inåt ryggen.
I skrivande stund är det full action där inne. Underbart
(Googlat lite till nu och 30 ggr/h verkar ju galet. Synd att man skulle komma över sån info just när man är så orolig)
www.sahlgrenska.se/w/f/fosterrorelser/
Här står det.
30 rörelser i timmen dygnet runt?! Låter sjukt. Det har jag aldrig känt varken denna graviditet eller förra.
På den kickcounter jag har på en app så ska man känna tio rörelser och då har man två timmar på sig. Använde den för första gången igår och då tog tio rörelser en kvart från att jag kände första rörelsen alltså inte vilken random timme som helst på dygnet eftersom jag ofast känner bebisen enbart vid 3-5 tillfällen per dag (då kan det ibland handla om att hon rör sig i en timme eller ibland att jag känner 3-4 sparkar och sen är det lugnt igen).
Det enda råd jag fått är att från cirka vecka 27-28 lära känna sitt eget barns rörelsemönster då det skiljer sig åt från barn till barn och sedan vara uppmärksam på om han/hon rör sig mindre än förväntat. Vilken källa har angivit 30 rörelser i timmen?
Ah, det där skulle jag tolka som att mammor som ligger ner på sidan och verkligen fokuserar under en timme (vilket jag haft tid att göra 0 gånger denna graviditet) kan känna 30 rörelser i timmen under graviditetens sista månader. Och detta under "vakenperioder" och inte dygnet runt. Tror absolut inte man behöver känna att man ska kunna räkna 30 på en timme dock utan det är ett genomsnitt.
Längre ner skriver de:
"Efter graviditetsvecka 28 kan man ha som ett riktmärke: mindre än 10 rörelser på 2 timmar." Vilket tycks vara vad min amerikanska kickcounter också går efter. Men jag är bara i vecka 25 än - trots det går jag ändå efter det där för att jag är en worrier by nature. :D
Jag har samma som Amie77.