• Pusheen

Höstbebisar efter IVF 2016

Sally Cinnamon skrev 2016-07-30 12:00:38 följande:

Hej! Är det nån mer som haft problem med migrän under grav? Jag hade migrän i tonåren och någon gång under förra (fullgångna) graviditeten. Ringde 1177 eftersom jag fick synbortfall och huvudvärk imorse och de tyckte att jag skulle ringa förlossningen för rådgivning. Förlossningen tyckte att jag själv skulle avgöra om jag behövde komma in! Konstigt!

Förstår inte varför de tyckte jag skulle ringa om det är jag själv som ska stå för bedömningen. Antar att det är havandeskapsförgiftning man oroar sig för med synbortfall? De kunde inte säga vilka ytterligare symtom jag skulle vara uppmärksam på bara "om det blir värre med något". Blir orolig att jag ska missa något samtidigt som jag TROR att det bara är migrän.

Har just nu ca 4 h restid till sjukhuset och vill inte direkt köra själv. Ligger i ett mörkt rum och vilar medan resten av semestersällskapet är på stranden :/

Jag har kronisk migrän. Den höll i sig till strax innan halva graviditeten men nu har den lättat.

Om den kommer på mig så hade jag bara tänkt "typiskt" men som det är på dig att den bara ploppar upp så hade jag blivit lite misstänksam.

Migränen kan ju te sig på olika sätt och på olika personer.

Har du upplevt synbortfall vid dina tidigare attacker?

Det är ju väldigt svårt att bedöma själv hur man ska göra.

Men som sagt, lite lustigt att den bara kommer så där, eller? Men jag är ju van vid att ha det ett par ggr i veckan så jag vet inte..

Åk in om du är orolig men kör inte själv!

Annars kanske en kall blöt handduk på huvudet eller i nacken kanske kan lindra lite eller en varm dusch.. Coca Cola kan lindra ibland.

Krya på dig!
  • Pusheen

Jag ska inte ha täcke förrän senare när hen blivit äldre. Har köpt kudde och några olika små filtar.

• Pusheen
    irrbloss_83 skrev 2016-08-05 13:55:51 följande:

Åh, även jag som inte är särskilt handikappad (än?) har märkt av det där med kollektivtrafik och när man väntar på bussen osv. Även fast jag inte är särskilt stor så lämnar folk plats åt mig. I början blev jag lite trotsig "de ska minsann inte tro att jag inte kan stå" osv, men ju längre tiden går desto skönare märker jag att det är att få sitta ner... Så nu blir jag lite rörd istället, människor är bra fina ibland :)

Härligt att höra att det finns fina människor där ute!
  • Pusheen

Fått lyssna på hjärtat första gången idag hos bm!

Hen förde ett himla liv och sparkade mest mot den där mackapären hehe

Alla besök inbokade fram till vecka 41 om det behövs.

Även ultraljud i vecka 32 och glukosgrejen.

Känns jättekul att det händer ngt och att det känns liite som att det drar ihop sig så smått

Fick även det där moderskapsintyget.

Har ju inte varit hos bm sen jag var i v 12.

Hoppas ni har en fin dag alla!

• Pusheen
    Libra1 skrev 2016-08-08 16:11:24 följande:

Oj! Det var ett långt glapp. Visst är det lugnade att få lyssna.

Börjar också känna att det närmar sig. Spännande och läskigt på samma gång. :)

Väldigt lugnande! Känns skönt och kul att vi kommer att få höra lillkotten nu varannan vecka

Jag är en sån där som har sett fram emot en förlossning hela livet och har en naiv föreställning om att allt kommer gå jättebra hehe Får se hur det blir med det!
  • Pusheen
    Amie77 skrev 2016-08-08 21:41:16 följande:

Det är ju helt rätt inställning att ha! De allra flesta upplever ju sin förlossning som positiv även om den var mycket smärtsam. De flesta vill ju ha en vaginal förlossing igen om de får mer än ett barn.

Inför min första förlossning var jag inte ett dugg nervös eller orolig. Det var väldigt skönt att inte ha ett uns av oro inför just den delen under nio månader.

Jag är i vecka 27 nu och var som sagt hos barnmorskan vecka 12 och sen v 26. Ett väldigt hopp tycker jag, samtidigt så finns det nog ingen anledning med oftare innan vecka 26 heller. Det är ju främst mamman man har koll på då och problem med blodtryck brukar ju komma sent i graviditeten.

Sen blir det vecka 30 nästa gång och sen vet jag faktiskt inte. Närmare förlossningen blir det ju minst varannan vecka. P.g.a. mitt blodtryck var jag minst en gång i veckan sista 5-6 veckorna, ibland två hos BM.

Då är jag precis som du var inför din första förlossning

Har också haft samma glapp hos bm som du.

Skulle jag inte gjort den där glukosbelastningen så hade min nästa tid även varit som din. Väldigt lika mao

Jag har nog snart kollat på alla avsnitt som finns på youtube om förlossningar.

Kollat två säsonger av "one borne every minute" eller vad det heter samt de avsnitten som gick att få tag på i den svenska varianten.

Väldigt intressant och spännande. Lipar varje gång barnet kommer ut. Fullt normalt? Haha
  • Pusheen
    Libra1 skrev 2016-08-09 14:04:31 följande:

Vi har både en säng och soffa att ligga i så jag låg där och slappade med en filt och läste tidningar. Mådde också väldigt illa i slutet. Fick halsbränna.

Precis vad jag hade med mig och åt efteråt. :)

Tyvärr såg det inte så bra ut. Deras referensvärde är 8,9 och jag låg på 9,8. Så måste utesluta socker och snabba kolhydrater under två veckor och sen göra om det. Trist!!! Jag som är värsta gottegrisen. :-/

Usch, fy vad segt för dig!

Jag är också en gottegris.. Gör mitt test om två veckor.

Skönt att höra att drycken i sig inte var det värsta iaf.
    jewel skrev 2016-08-09 14:46:38 följande:

Jag blir faktiskt lite avundsjuk på er som ser fram emot era vaginala förlossningar, det hade jag också velat. Men jag har varit förlossningsrädd så länge jag kan minnas. Så fort någon börjar prata om förlossningar blir jag yr o mår illa. Svimmade när jag en gång såg en förlossningsfilm. Men jag ser väldigt mycket fram emot mitt kejsarsnitt, är så glad över att det finns det alternativet. Längtar!!

Tänk så olika det kan vara.

Det är ju jättebra att du känner dig trygg med kejsarsnitt trots din rädsla.

Jag kommer bli besviken om det blir kejsarsnitt men om det är det som krävs så är jag ju också supertacksam för att det alternativet finns i ett krisläge. Huvudsaken är att liten kommer ut och mår bra, och jag med!
  • Pusheen
    CB1982 skrev 2016-08-11 22:09:54 följande:

Beror helt och håller på hur allt går här. Vet inget om det alls så de inte kan säga.

Det kan bli snitt när som beroende på hur allt är.

Men förhoppningen är att det går bra i 3 veckor till men viktigast till kl 4:00 på lördag morgon då medicinen har full effekt.

Livrädd för att bli hemskickad om allt lägger sig samtidigt som jag vill att det ska lägga sig

Dubbelmoral!

Men känner mig trygg här, hemma kommer jag bara vara sjukt orolig över att det ska inträffa hemma igen. Tar ju ändå litet tag att komma in till sjukhuset.

Stackare! Vilken hemsk upplevelse!

Håller tummar och tår för att allt går så bra det bara kan för er <3

Bra att du delar med dig tycker jag.

Stor kram!
  • Pusheen

CB1982, jag håller med alla övriga här. Finns här för stöttning oavsett vad det gäller.

Tänker också att det är olika för alla och man kan inte veta vad som händer en själv så jag tycker det är bra att du delar med dig. Gör det hur mycket du vill!

Tänker på dig och hoppas att bebis stannar i magen så länge som möjligt!

Ang det här med jacka, har också tänkt på det!

Inte så sugen på att lägga ut hur mycket som helst. Jag har hittat en bra sida med begagnade barnprylar på fb där det säljs allt möjligt. Tror att jag ska höra mig för där om ngn har en jacka.

Det enda jag kan ha nu är en tunn regnjacka

• Pusheen
    Iskristall skrev 2016-08-14 13:21:25 följande:

Vi har börjat funderar på BB-väska, tänkte göra en lista på vad jag vill packa ner. Men vi kan inte packa den då vi inte har nåt att packa ner. Vi har typ inte handlat kläder eller nåt till bebis än! Är väl dax att börja göra det snart tänker jag. Men det känns så avlägset, bf alltså. Är på 28+6 idag. Är vi de enda som är sent ute? Allt känns fortfarande såååå overkligt!

Tack för tips på saker att packa ner i BB-väskan jewel!

27+4 här så du ligger i lä

Har inte börjat förbereda BB-väskan än.

Monterade ihop spjälsängen igår och satte den på plats. Känns som att det nästan är väl tidigt för det med men jag vill att mina katter (som också är mina bebisar) ska få chans att vänja sig stegvis med allt nytt så inte allt kommer på en och samma gång.
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016