• Amie77

Höstbebisar efter IVF 2016

CB1982 skrev 2016-08-16 21:53:38 följande:
    Jo de på tv och läsa får jag göra men tyvärr orkar man inte det längre stunder. Medicinen för att stoppa och hindra ny blödning har biverkningar och då jag har fått illamående och huvudvärk.

Detta gör att jag inte klarar av att läsa, sitta inne här på familjeliv eller är på tv så mycket som jag önskade. Men man får tänka att detta är under en kort och begränsad tid.
    Usch, så jobbigt! Men det är ju en begränsad tid som du säger även om veckorna blir lååånga i sådana fall. Jag drabbades av en sjukdom för över tio år sedan som gjorde att jag inte kunde läsa eller se på TV eller någonting alls i princip. Sovandet blev liksom det största fritidsintresset och veckorna blev otroligt långa. Men man klarar det ju! Och belöningen då det är en bebis med i bilden är ju den bästa som finns!

Angående namn så har vi redan bestämt, men är öppna för att det kanske kommer ut nån som namnet inte passar till. :)
  • Amie77

Våra båda namn (storebror och lillasyster) ligger på nedre halvan av namnstatistiken för 2015 (topp 100). Så inte ovanliga per se, men inte så att det kommer att finnas tre i samma klass som heter det. Det tycker jag känns "lagom". :)

• Amie77

Idag fick jag veta att jag kommer att få planerat kejsarsnitt!! Okej, inte läkargodkänt än, men barnmorskan på aurora insåg snart att jag var påläst och bestämd och de sista tio minuterna pratade vi om hur rutinerna kring planerat kejsarsnitt ser ut och hur hon tycker att jag nu ska peppa mig själv och känna att jag får en bra andra "förlossning" efter min jobbiga första. Så stödjande!

Hon sa att hon inte kan ta beslut, men att hon vet hur det funkar i sådana här lägen. Så nästa vecka blir det läkarbersök för att få kejsarsnitt godkänt formellt och sedan i vecka 35 så blir det ett besök för att boka in själva snittet. (Jag får dessutom träffa samma läkare som förra gången och hon tyckte jag också var stödjande och bra i sin information så detta känns helbra just nu. Men vill naturligtvis få det formellt bestämt också innan jag slappnar av helt.)

Mycket glad och lättad och nöjd är jag nu!

• Amie77
    jewel skrev 2016-08-22 11:09:41 följande:
    Vad skönt! Jag vet hur det känns, en väldig lättnad samtidigt som man inte riktigt vågar tro på det förrän man har fått ett riktigt beslut. När ungefär tror du att snittet blir? Jag fick tid 5 dagar innan BF men tror att det kommer bli tidigare än så. Är så himla redo nu, vecka 33 idag!
    Ja, så skönt! Som sagt, läkaren imorgon för ett formellt okej. Så som jag förstod aurora-BM så är det tre dagar före BF man försöker få in det. Storebror kom som sagt 10 dagar tidigare så det är verkligen en källa till oro iom att han kom så snabbt dessutom. Då försökte aurora-BM peppa mig med att om förlossningen sätter igång av sig själv så ökar inte riskerna för diabetes typ 1 etc, så som de gör om snittet görs utan att förlossningen påbörjats. Så... får försöka trösta mig med det. :)

irrbloss: Jag var också hos BM idag. Hade 109 i blodvärde. Hjärtslag 140 och blodtryck 149/80. Så för mig har det inte ökat, men det är högre än normalt då jag brukar ligga på 70 i undertryck. Men så länge det inte börjar bli 85 är jag nöjd! Minns att det var då de började oro sig på MVC förra gången...
  • Amie77

Apropå magar så tycker jag att det inte behöver kommenteras alls om inte med ett "Vad fin!" eller nåt. Jag fick idag tvärtomupplevelse, berättar för eleverna att de kommer att få en vikarie om ett par månader. Fråga från elev: "Varför då?" :D Tycker själv att min mage är uppenbar, men en tonårsgrabb kanske bara antar att man gått upp i vikt?

Jag har ett extremt stressigt jobb där allt under 100% innebär en mindre bra/dålig arbetsdag. Jag sitter någon timme per dag, men står och går 4-6 timmar också. Ganska betungande tycker jag nog att mitt jobb är.

Planerar att ha sista arbetsdag 36+5. Kommer bli asjobbigt. Förra gången gick jag 37+3 och det var inte kul på slutet. Men vill inte slösa för många FP innan barnet kommer heller. Om jag mår asdåligt sista veckan på jobbet får jag väl sjukanmäla sig en dag eller så för att klara av det.

• Amie77

Skönt att få komma hem!

Om de tycker att det är okej med v 36/37 så skulle jag inte oroa mig alls för det! Men det är ju lätt för mig att säga som i nuläget (och förhoppningsvis inte alls) behöver tänka på sådana saker.

• Amie77

Vecka 30 imorgon så ställde mig på vågen i morse. Bara gått upp +0,5 kg sen senaste gången för tre veckor sen! Jag är jättenöjd för jag har inte bantat (verkligen inte!), men inte heller ätit mycket godsaker (älskar godsaker så de senaste tre åren har regeln varit att inte köpa hem nåt för annars tar det slut på en sekund).

Nu tycker jag inte att "man" ska fokusera på vikten under graviditeten, utan jag är personligen nöjd för att jag gick upp 20+ kilo förra graviditeten (slutade väga vid +20), men fortfarande då jag blev gravid igen nu i februari låg jag på +5 kg efter förra graviditeten.

Iofs antar jag att det är nu man ökar som mest i vikt kanske... Bebisen i sig är ju +2kg till eller så. Men likväl.

• Amie77

Säkert det de beror på. Hade det inte varit för bebisen och moderkakan och sånt som ökar vikten så hade du säkert tappat vikt i stället. :)

• Amie77

Jag har upplevt stadigt ökad styrka i sparkar de senaste veckorna (som sagt v 30 imorgon) så för mig är det tydligare, oftare och starkare sedan v 25 t.ex. Det de säger på kickscount.org.uk är att man ska känna sig bebis mer och mer fram till v 32 och sedan samma resten av graviditeten. De säger dock inget om styrka.

Min bebis hade en väldigt aktiv dag igår och då visste jag att jag skulle behöva oroa mig idag. Dock tog det längre tid en vanligt efter en extra aktiv dag för henne att röra sig. Vi var fem minuter från att ringa förlossningen då hon satte igång. Men självklart blir det extra koll resten av kvällen för att se att hon kommer in i sin vanliga rutin. Annars blir det förlossningen. Var som sagt inne tre gången fram till v 32 eller så med storebror och de var inget annat än uppmuntrande till att man hör av sig om man är orolig!

• Amie77
    irrbloss_83 skrev 2016-08-28 11:19:11 följande:

Bara för att jag skrev om det igår så var han alldeles vild resten av gårdagen, ålade runt och sparkade och bökade. Det är som om de kan läsa tankar ibland alltså :D

Haha, ja... Vår gjorde oss riktigt oroade igår som sagt, men sen vid 16 så började hon litegrann. Nog för att inte ringa förlossningen riktigt än. Sen en längre paus då vi var ute och gjorde massa saker (tycker det är svårt att komma ihåg om och vad jag känt under tider där jag haft annat att tänka på) och sen på kvällen lite mer oro och sen satte hon igång rejält vid 23 och 1 och nu imorse vid 6. Så känner jag tre-fyra omgångar till idag är jag nöjd och helt lugnad.

Men som de kan skrämma en! Och nej, det är ju inte så att man automatiskt slutar oroa sig då barnet är ute, men det där med att kunna lägga en lätt hand på magen och känna andetag är så jäkla skönt efter 9 månader av att knappt ha kunnat påverka alls.

(Eller lätt hand... inte alltid det. I panik har jag några gånger petat så hårt på stackars storebror, då han var bebis, att han vaknat och gråtit. :D )
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016