• Amie77

Höstbebisar efter IVF 2016

Frmid skrev 2016-08-03 09:23:08 följande:

Nej vad tråkigt.. jag har fått lite olika reaktioner, några som kallar mig "tjockis" några som ser förvånade ut när jag säger oktober och några som säger att magen är jättefin och att det klär mig att vara gravid. Jag väljer att lyssna på de sistnämnda :D

Jag har mer problem med kollegor som pekar på magen och börjar berätta dåliga förlossningsupplevelser. Jag börjar bli lite nervös, är ju första barnet, och det hjälper mig inte på nåt sätt att få höra såna historier :( har börjat fråga innan de säger nåt om de ska säga nåt bra eller dåligt, för jag vill bara höra bra.

Alltså, dessa människor som absolut vill dela med sig av hemska förlossningshistorier till folk som väntar sitt första barn! Varför har man den önskan att skrämma upp folk?

Iofs har jag väl inte, i denna tråd, hymlat om att jag denna gång vill ha kejsarsnitt, men man behöver ju inte med (skade?)glädje berätta alla detaljer. Om det inte efterfrågas naturligtvis!
  • Amie77

Min tjej är fram och tillbaks. En dag uppmätte jag tio rörelser på mindre än en minut. Igår och idag har det tagit 30-90 minuter. Hoppas på en mer aktiv period igen strax, men har så mycket att göra att jag inte hinner reflektera över rörelser heller, tyvärr.

• Amie77

Haha, ja det är så härligt med all rörelse! Igår kom lillan igång igen efter lugnt dygn och tog tio rörelser på 5 minuter så det kändes bra.

Jag hinner egentligen bara kickcounta en gång per dag och det är vid midnatt då jag lägger mig, annars har jag en storebror klättrandes och klängandes över mig så fokus existerar inte. Men i förrgår då det varit lugnt hela dagen (brukar alltid känna en eller två sparkar här eller där spritt över hela dagen) så la jag mig som sagt och kickcountade ändå på soffan vid 20-tiden och det var då det tog 90 minuter för tio rörelser. Usch, inte kul. Men det var i förrgår det! :)

• Amie77

Ingen glukosbelastning här heller. Bara om ens blodsocker visar avvikande. Skönt att slippa om det inte behövs!

Angående sängkläder så tror jag inte täcke behövs. Känns oerhört varmt och hemskt om det skulle hamna ovanpå ansiktet (jag är dock en worrier by nature). Vi körde hemmagjorda "lapptäcken" som svärmor gjort i ganska tunt material och filtar. Bebisen har ju pyjamas också och vår sov i början med mössa så att det inte försvann värme där. :)

Kan säga att filtarna och kuddarna dock irriterat sparkats av från dag 1 och vår son som är på väg mot tre år vägrar fortfarande ha ens minsta filt på sig. Han sover i pyjamas rätt upp och ner och har alltid haft enbart det.

• Amie77

Jag tog 6 dagar förra gången och tappade 8000 kr rent i månaden på det (har skrivit om det på din blogg, Libra1). Vill verkligen försöka klara det på fem dagar denna gång och kanske dryga ut helgerna med storebrors lägstanivådagar. (Annars får man ju inte ta ut lägstanivå förrän man tagit ut 180 på fp-nivå.)

Sen antar jag att man också kan spara genom att ta ut fjärdedelsdagar, halvdagar etc? Nån som har koll på vad som gäller för barnets första år här? Alltså, klarar man sig inte på fem dagar fp-nivå kan man dessutom ta ut lördagen som en fjärdeldels fp-nivå och få 5,25 dagar per vecka utbetalt. Har jag fattat det rätt? Höll aldrig på med sånt första föräldraledigheten.

Bra att veta också att brytdagen för FP är 20:e varje månad, om inte något ändrats, så räkna inte ut för 1-30 november om du vill veta ersättningen. En period är 21/10-20/11, en annan period är 21/11-20/12. Om man har knaper ekonomi kanske man måste räkna exakt antal dagar man får ut och då kan ju brytdagen påverka hur man tänker.

• Amie77

Ja, och inte kostar det att ha storasyskonet på dagis 15 h/vecka (eller 25 eller 30 eller vad man nu har i sin kommun)?

Så, om man har syskon, sparas ju 1300 kronor eller vad det nu kan vara in där. Tror knappast vår pojk käkar lunch för 1300 kronor/månaden på 4 dagar i veckan. :)

Jag får cirka 2500kr extra i månaden första halvåret (första 180 fp-dagarna) iom föräldraförsäkringen. Jag sparade 1250 i månaden av det förra gången jag var föräldraledig och spred ut det hela så att jag i stället fick 1250 kronor extra i månaden i 12 månader i stället. Ska man vara föräldraledig i ett år skulle jag rekommendera det, i stället för att man tappar 2500 kronor som man vant sig vid redan efter ett halvår. Återigen beror det ju på ens ekonomi och hur knapert det blir.

• Amie77
    Pusheen skrev 2016-08-08 18:40:28 följande:
    Väldigt lugnande! Känns skönt och kul att vi kommer att få höra lillkotten nu varannan vecka

Jag är en sån där som har sett fram emot en förlossning hela livet och har en naiv föreställning om att allt kommer gå jättebra hehe Får se hur det blir med det!
    Det är ju helt rätt inställning att ha! De allra flesta upplever ju sin förlossning som positiv även om den var mycket smärtsam. De flesta vill ju ha en vaginal förlossing igen om de får mer än ett barn.

Inför min första förlossning var jag inte ett dugg nervös eller orolig. Det var väldigt skönt att inte ha ett uns av oro inför just den delen under nio månader.

Jag är i vecka 27 nu och var som sagt hos barnmorskan vecka 12 och sen v 26. Ett väldigt hopp tycker jag, samtidigt så finns det nog ingen anledning med oftare innan vecka 26 heller. Det är ju främst mamman man har koll på då och problem med blodtryck brukar ju komma sent i graviditeten.

Sen blir det vecka 30 nästa gång och sen vet jag faktiskt inte. Närmare förlossningen blir det ju minst varannan vecka. P.g.a. mitt blodtryck var jag minst en gång i veckan sista 5-6 veckorna, ibland två hos BM.
  • Amie77
    CB1982 skrev 2016-08-09 18:07:35 följande:
    Tänk dock på att du isåfall måste säga upp dagis platsen om man vill utnyttja allmän förskola.

Sedan får man söka om den när man behöver dagis vid arbete igen. Risken är då att det inte finns plats på den förskola barnet går på nu.
    Så kanske det är i storstäderna? Skrev faktiskt mail till kommunen i förrgår om olika frågor kring allmän förskola och svaret på frågan "riskerar man att förlora sin plats?" var ett kort nej. Skönt!

Men bra att du tar upp det för det kan ju gälla i andra kommuner än min!
  • Amie77

I mitt landsting sätter de planerat snitt så sent som möjligt om det inte finns medicinska orsaker. Så, om jag får snitt godkänt blir det troligtvis 3 dagar innan BF och storebror kom minst tio dagar innan BF förra gången.

• Amie77
    jewel skrev 2016-08-10 14:30:59 följande:
    Det är väl det bästa egentligen. Jag var lugn förra gången för jag trodde typ att alla förstagångsföderskor går över tiden men så blev det ju inte :) Var det ett snabbt förlopp med sonen?
    Mycket snabbt - så är livrädd för att förlossningen ska komma igång innan snittdatum om jag ens får det godkänt. Från att jag fick veta att jag höll på att föda tog det ca tre timmar innan sonen var född (vi hade åkt in för att jag inte känt barnet på nästan ett dygn och det var när jag fick asont som bm kollade om jag var öppen - då 5 cm, 25 minuter senare helt öppen, det var galet). Så jag skulle inte kunna vänta sju timmar på en läkare! Gah, blir livrädd när jag läser sånt.
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016