• Mariana79

Höstbebisar efter IVF 2016

Pusheen skrev 2016-03-14 11:26:10 följande:

Ja, låt den här veckan passera fort som tusan! Ultraljud på måndag nästa vecka. Vill bara veta hur det står till där inne. Känner mig stundtals jätteorolig när jag tänker på allt som kan vara fel.

Har haft utomkveds en gång.

Visste inte ens att jag var gravid då.. Var i v.10 och åkte in akut för svåra smärtor och blev omedelbart opererad då min äggledare höll på att spricka :(

Är rädd att detta lilla livet har fastnat i ärret från den bortopererade äggledaren.

Vill ändå hoppas och tro att allt ska gå bra nu tre och ett halvt år senare!

Ja jag förstår inte varför jag ska hålla på med hjärnspöken för hela tiden.. visst det har ju inte blivit bättre av mina rosa /bruna små flytningar jag haft, men ändå. Vad jag vet än så länge så är jag ju faktiskt gravid, måste försöka landa i det och ta en dag i taget. Det känns som om man håller andan till vulet och ber så innerligt mycket för att man kan börja andas efter det besöket. Kram på dig! Vi SKA fixa det här!
  • Mariana79

Gällande snitt.. jag födde min son vaginalt och fick svår förlossningsskada SR grad 4 fick opereras efteråt. Jag hoppas verkligen att jag inte kommer att behöva kämpa för snitt denna gång... Vill inte gå sönder så totalt igen. Vissa läkare jag träffat säger att de rekommenderar snitt för mig vissa säger att man kan göra saker för att undvika det vid vaginalt förlossning som att sätta igång det tidigare för att minska risken till att föda ett stort barn... oavsett så hoppas jag att de lyssnar på mig och bemöter min önskan om hur jag vill göra... Man ska bli lyssnad på oavsett vilken orsak man än har tycker jag. Själv hade jag önskat göra en vaginalt förlossning igen för trots den omfattande skadan så var det så otroligt coolt. Men vågar ändå inte riskera att gå sönder så igen...

• Mariana79
    Pusheen skrev 2016-03-15 08:56:40 följande:

Jag är i vecka 7(6+2) och jag har inte berättat för någon på jobbet. Hur har ni gjort?

Igår skulle vi tömma tre stora förråd och jag var tvungen att bära en massa och en hel del tunga grejer ungefär halva arbetsdagen. Fick ont i magen som mensvärk efter ett tag och var nära att börja gråta. Ville bara skrika rakt ut att "jag är faktiskt gravid och jag vill inte göra detta för nu har jag ont i magen och om jag får missfall nu så är det ert fel!!!"(det är ju bara mitt eget fel)

Hade velat vänta att säga något tills jag har varit på ultraljudet på måndag. I värsta fall får jag väl säga ifrån, annars ska jag nog försöka mygla lite och om jag måste hjälpa till att bära igen så kan jag kanske leta efter saker som inte väger så mkt.

Har svårt att anpassa mig när jag knappt själv ens fattat att jag är gravid.

Hur mycket kan man göra och hur försiktig ska man vara?

Du kanske kan skylla på ryggen eller ischias? Jag jobbar i vården så det är väldigt svårt att förhindra lyft, jag har ju inte heller berättat för mina kollegor, men försöker ta mig ur vissa arbetsuppgifter genom att byta uppgifter med kollegor. Vet inte heller hur försiktig man ska vara, men märker redan hur slut jag blir efter en arbetsdag med mycket spring upp och ner i trappor och lyft...

Man får försöka ducka så länge, det blir ju lättare sen att få hjälp av kollegor när det är officiellt.
  • Mariana79
    Pusheen skrev 2016-03-15 10:37:41 följande:

Ja, får dra till med en liten lurare ;)

Jag var också helt slut efter gårdagen. Alla kommer ju förstå sen när de vet.

Några av mina kollegor vet även hur kämpigt jag har haft det med att bli gravid, då måste de ju förstå att man vill vara rädd om sig när det väl fungerat.

Har du haft något mer färgat eller har det lugnat sig?

Natten till måndag var det på pappret en gång, sen har det varit lugnt. Har ju kommit och gått lite sedan i onsdags. Fått ökade flytningar nu, så det är lite läskigt när det rinner till :/

Mått rätt så mycket illa idag och var nära till kräks i morse och till det säger jag Yippi! Mer illamående Tack, galet att önska kanske men då blir jag lite lugnare ialf :)
  • Mariana79
    Pusheen skrev 2016-03-15 15:38:47 följande:

Nää fan vad surt. Kliniken ringde och sa att de hade fått en massa akuta saker som de behövde ta på måndag nästa vecka när jag skulle dit på ultraljud. De frågade mig om jag kunde byta tid och komma på tisdagen istället. Jag gick med på det för man vet ju själv hur det är med behandlingen och att man kan behöva kollas extra.

Bara surt att behöva vänta ytterligare en dag! Dock glad att det bara var en dag och inte en vecka..

Så nu har jag gnällt färdigt

Men blääää :/
  • Mariana79
    jewel skrev 2016-03-16 16:09:59 följande:

Jag har också tänkt på det här med att ha en 3-åring efter snitt men min rädsla för en vaginal förlossning är mycket större. Det får bli som det blir. Får hjälp av pappan o av min mamma. Jag tror att det blir mycket svårare att få snitt om man säger att man är osäker.

Jag är lite orolig just nu eftersom det har kommit blod i några dagar, mer än tidigare. Fast ändå inte mycket, men både rött o brunt. Jag har inte haft någon värk alls. Jag bokade in ett privat ultraljud på fredag för att se om allt står rätt till. Har dålig erfarenhet av gynakuten så jag betalar hellre lite för att få det gjort smidigt utan väntan. Jag vet ju att det är vanligt men det är svårt att inte oroa sig.

Förstår din oro, allt är säkert som det ska. Skönt ändå att kolla upp det, vilken vecka är du i nu? Lycka till! Kram!
  • Mariana79
    CvL2015 skrev 2016-03-16 20:29:10 följande:

Hej vänner!

Nu var det längesen jag hängde med. Stort grattis till alla nya grattis - så roligt att vi växer i gruppen och fler drömmar faller in

Med mig har det hänt saker...

I fredags fick jag åka in akut till sjukhuset pga smärtor i höger sida. De fick operera mig pga misstänkt äggstockstorsion (vridning). Det gjorde sjukt ont! Nu är jag sjukskriven denna vecka för återhämtning. Visar sig att jag ät kraftigt överstimulerad.

Mitt i allt kaos fick vi andra nyheter. Vi väntar tvillingar!

Idag har vi varit på uppföljning på kliniken och sett två starka hjärtan slå. Känns helt overkligt och fantastiskt. Nu väntar KUB test och inskrivning på MVC om ca en månad.

Men åhhhhhhhhh! Grattis! Det tar ju lixom udden av det onda och din op :D Jätte grattis och krya på dig!!
  • Mariana79

Ska man ha kissat eller inte innan vul? Tänker om det är som vid UL då man inte ska ha tömt blåsan innan... en liten fundering så här på morgon kvisten :) ngn som vet? Kram på er!

• Mariana79
    Iskristall skrev 2016-03-18 10:54:15 följande:

Nu har vi fått se det lilla hjärtat slå på vul! Sååå glada! <3

Underbart!!! Härliga nyheter! Kram!
  • Mariana79
    jewel skrev 2016-03-18 14:41:00 följande:

Nu har vi varit på ultraljud o sett en liten räka på 28 mm som rörde sig mycket o hjärtat slog så fint. Känns så skönt! Nu ska jag sluta oroa mig! :)

Underbart!!!!
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016