Regler vid matbord
Våra barn är 5 och 7 år. Vi äter tillsammans alla fyra en lagad middag de flesta av kvällarna per vecka. Vi sitter alltid på samma platser.
Barnen får ta själva om det är sån mat vi ställer fram på bordet, annars lägger vi upp direkt från spisen. Vi tränar på att sitta stilla tills man ätit färdigt. Vi tränar på att äta snyggt, inte ta mer än man äter upp osv. Vi uppmuntrar att säga tack för maten efteråt och att duka av sin tallrik.
Vi tjatar om att man ska smaka men tvingar aldrig någon vare sig att smaka eller äta upp. Vi uppmuntrar dock att äta lite till osv om de ätit väldigt lite.
Vi tränar på att tugga med stängd mun men det går lite långsamt. Vi tränar också på att de ska låta den som pratar (vuxen eller barn) att prata klart, funkar inte heller ännu.
Leksaker kan stå med på bordet någon gång, inget att bråka om. Tvätta händerna gör vi inte innan maten, det gör vi när vi kommer hem istället. Jag tvättar inte heller händerna innan maten utan gör det väldigt noga när jag kommer hem, när jag lagar mat, när jag varit på toa osv.
Kontentan är att vi försöker föregå med gott exempel, vi pratar mycket tillsammans om hur man beter sig vid matbordet och vad som är trevligt för andra osv. Men vi ställer väldigt få tvingande krav, för vi har hellre en trevlig stund tillsammans vid matbordet än massa bråk och tjafs. Jag tror att om vi gör det trevligt och föregår med gott exempel kommer resten av sig självt så småningom.