• stockar och stenar

Regler vid matbord

Jag vet att det är mycket individuellt hur olika familjer vill ha det och har det i matsituationen, men eftersom jag är nyfiken på hur andra gör och funderar på vilka rutiner som är genomsnitt. Jag och den andra föräldern tänker i vissa fall helt olika, i vissa fall ser jag hur andra familjer agerar helt annorlunda. Så dela gärna med er av era tankar och erfarenheter!

Vilka regler är rimliga/vanliga/bra att ha? Vilket förhållningssätt? Vilket skulle ni aldrig vilja eller orka? Vilka resultat ger olika typer av regler och inställningar till regler?

Förutsättning: två barn, 4 och 6 år gamla. Ingen speciell problematik eller dylikt (ex tidigare matvägran kan ju göra att andra regler känns rimliga)
    Familj med barnen och två vuxna, äter oftast lagad middag samma tid varje kväll.

Exempel:
    -tvätta händer innan mat
    -duka
    -alltid samma platser
    -vänta med att ta tills någon bjuder varsågoda
    -barnen ta först, sist eller när som
    -barn ta själva
    -barn ta kryddor och såser själva
    -äta med bestick/äta med rätt bestick i rätt hand
    -barn eller vuxna pratar först
    -prata vid matbordet/inte prata vid matbordet
    -inte prata med mat i munnen
    -tugga med stängd mun
    -inte leksaker vid bordet
    -sitta kvar tills alla ätit upp
    -tacka för maten
    -duka undan sin tallrik, glas och bestick
    -duka undan allt
    -tvätta händer efter maten
    -andra regler familjer kan välja att ha eller inte ha

• Svar på tråden Regler vid matbord
  • BCH52

Nu har jag vuxna barn men det vi försökte hålla fast vid var (med varierande resultat) var;

Äta tillsammans vid matbordet och samtidigt

Smaka på allt

Ät prydligt, allt beroende på ålder och förmåga

Fråga om du vill gå från bordet när du är klar, beviljades alltd men man måste fråga

Alla måste lyssna när någon annan talar

Fungerade hyfsat för det mesta.

• tinakk

Vi har 2 barn, 5 år och ett barn som snart fyller 2 år.
    Tvättar händerna gör dom när dom kommit hem från förskolan och efter toalettbesök så de behöver dom inte göra innan maten.
    Vi lägger på mat åt barnen, om stora tjejen vill ta mat själv får hon göra det.
    Sås får hon också ta själv men inte hur mycket som helst.
    Vi pratar med lugn röst vid matbordet- det är inte tillåtet att sjunga/ prata för högt.
    Inga leksaker är tillåtna vid matbordet.
    Vi har alltid samma platser.
    Pratar jag och barnens pappa ska de vänta tills vi pratat klart
    Vi äter med bestick, behöver dock inte ha dem i rätt hand
    Tvätta sig gör dom alltid efter maten

• Alexi

Våra barn är 5 och 7 år. Vi äter tillsammans alla fyra en lagad middag de flesta av kvällarna per vecka. Vi sitter alltid på samma platser.

Barnen får ta själva om det är sån mat vi ställer fram på bordet, annars lägger vi upp direkt från spisen. Vi tränar på att sitta stilla tills man ätit färdigt. Vi tränar på att äta snyggt, inte ta mer än man äter upp osv. Vi uppmuntrar att säga tack för maten efteråt och att duka av sin tallrik.

Vi tjatar om att man ska smaka men tvingar aldrig någon vare sig att smaka eller äta upp. Vi uppmuntrar dock att äta lite till osv om de ätit väldigt lite.

Vi tränar på att tugga med stängd mun men det går lite långsamt. Vi tränar också på att de ska låta den som pratar (vuxen eller barn) att prata klart, funkar inte heller ännu.

Leksaker kan stå med på bordet någon gång, inget att bråka om. Tvätta händerna gör vi inte innan maten, det gör vi när vi kommer hem istället. Jag tvättar inte heller händerna innan maten utan gör det väldigt noga när jag kommer hem, när jag lagar mat, när jag varit på toa osv.

Kontentan är att vi försöker föregå med gott exempel, vi pratar mycket tillsammans om hur man beter sig vid matbordet och vad som är trevligt för andra osv. Men vi ställer väldigt få tvingande krav, för vi har hellre en trevlig stund tillsammans vid matbordet än massa bråk och tjafs. Jag tror att om vi gör det trevligt och föregår med gott exempel kommer resten av sig självt så småningom. 

• stockar och stenar
    Alexi skrev 2016-02-18 14:51:50 följande:

Våra barn är 5 och 7 år. Vi äter tillsammans alla fyra en lagad middag de flesta av kvällarna per vecka. Vi sitter alltid på samma platser.

Barnen får ta själva om det är sån mat vi ställer fram på bordet, annars lägger vi upp direkt från spisen. Vi tränar på att sitta stilla tills man ätit färdigt. Vi tränar på att äta snyggt, inte ta mer än man äter upp osv. Vi uppmuntrar att säga tack för maten efteråt och att duka av sin tallrik.

Vi tjatar om att man ska smaka men tvingar aldrig någon vare sig att smaka eller äta upp. Vi uppmuntrar dock att äta lite till osv om de ätit väldigt lite.

Vi tränar på att tugga med stängd mun men det går lite långsamt. Vi tränar också på att de ska låta den som pratar (vuxen eller barn) att prata klart, funkar inte heller ännu.

Leksaker kan stå med på bordet någon gång, inget att bråka om. Tvätta händerna gör vi inte innan maten, det gör vi när vi kommer hem istället. Jag tvättar inte heller händerna innan maten utan gör det väldigt noga när jag kommer hem, när jag lagar mat, när jag varit på toa osv.

Kontentan är att vi försöker föregå med gott exempel, vi pratar mycket tillsammans om hur man beter sig vid matbordet och vad som är trevligt för andra osv. Men vi ställer väldigt få tvingande krav, för vi har hellre en trevlig stund tillsammans vid matbordet än massa bråk och tjafs. Jag tror att om vi gör det trevligt och föregår med gott exempel kommer resten av sig självt så småningom. 

Hur gör ni när ni tränar på att äta snyggt, tugga med stängd mun och låta den som pratar avsluta?

Tack för feedback allihop, spännande läsning!
  • isolande

Ska börja med att säga att vår son (3 år) äter rätt dåligt och är underviktig. Därför har vi intagit en inställning som går ut på att barnen ska äta under trevliga former utan att mat hamnar på väggarna Drömmer.

- tvätta händer precis innan maten är vi inte så hårda med. Dottern har tendeser till bacillskräck och tvättar ändå händerna så de är nariga och exemiga

-duka. Dottern hjälper till ibland, inget krav från oss

-alltid samma platser. Japp. Extremt viktigt för båda barnen

-vänta med att ta tills någon bjuder varsågoda. Nej, de får börja när de sitter vid bordet. Ofta vill de göra en ramsa från dagis själva, men inget vi kräver.

-barn ta själva, om de vill

-barn ta kryddor och såser själva, om de vill

-äta med bestick/äta med rätt bestick i rätt hand. Nej, vi orkar inte tjafsa om det. Bara de äter. De vet hur man gör och äter "fint" av sig själva när vi är bortbjudna.

-prata vid matbordet/inte prata vid matbordet. Här pratas det om allt möjligt, gärna och mycket Glad

-inte prata med mat i munnen. Inget vi kräver om det inte är så att maten ramlar ut ur munnen.

-tugga med stängd mun. Inget vi kräver heller, men jag skulle nog säga till om de satt och smaskade eller tuggade otrevligt mycket med öppen mun.

-inte leksaker vid bordet. Det här är vi stenhårda på eftersom lillen inte äter om annat distraherar.

-sitta kvar tills alla ätit upp. I princip ja, men de behöver inte vänta på oss föräldrar om vi vill ta en extra portion och sitter och pratar om vuxengrejer.

-tacka för maten. Behöver de inte göra, men de svarar på frågan "Vad säger man?" om man säger den Glad

-duka undan sin tallrik, glas och bestick. Nä, vi är inte så hårda på det.

-duka undan allt. Nej.

-tvätta händer efter maten. Ja, om man blivit kladdig/ätit med händerna.

• Alexi
    stockar och stenar skrev 2016-02-18 14:57:25 följande:
    Hur gör ni när ni tränar på att äta snyggt, tugga med stängd mun och låta den som pratar avsluta? Tack för feedback allihop, spännande läsning!
    Vi pratar om det. Självklart tuggar mannen och jag med stängd mun och så pratar vi med barnen om hur äckligt det ser ut när någon tuggar med öppen mun. När de vill avbryta någon så säger vi att "nu håller XX på att prata, du får vänta lite".

Äta snyggt slarvar vi nog med själva när vi bara är hemma men det är ju inga armbågar på bordet, skära lagom bitar, hålla i både kniv och gaffel snyggt osv.
  • micjos

Våra barn är 13, 11 och 6 år.

-tugga med stängd mun!

-sitta ner på rumpan

-smaka av allt

- duka undan sitt

- inte leka/sjunga/leksaker

-äta med bestick

-hålla sig över/inte slabba( om inte super liten såklart)

-Ingen mobil/surfplatta

-inte springa ifrån

-tvätta händer innan i efter om kladdig

-säga Tack/tack för maten

• sextiotalist

Under vardagen så äter vi sällan tillsammans

-tvätta händer innan mat
    Det har vi nog aldrig behövt påpeka
    -duka
    Det gör den som känner för det
    -alltid samma platser
    Japp, gud nåde den som försöker ta min plats ;)
    Nej, vi har så litet matbord, så vi tar ändå
    När sonen var mindre och vi hade gäster, barnen fick mat först, så kunde de vuxna slappna av
    -barn ta själva, när de började vara redo
    -barn ta kryddor och såser själva, se ovan
    -äta med bestick/äta med rätt bestick i rätt hand, det kom av sig själv
    -barn eller vuxna pratar först, alla får prata
    -prata vid matbordet/inte prata vid matbordet, om vi känner för det
    -inte prata med mat i munnen, det har nog ytterst sällan hänt
    -tugga med stängd mun, det har han alltid gjort
    -inte leksaker vid bordet, när den tiden begav sig, ja, om det behövdes, men inte när vi hade gäster
    -sitta kvar tills alla ätit upp, nja, inte varit så noga med det
    -tacka för maten, har kommit av sig självt
    -duka undan sin tallrik, glas och bestick, jag ser helst att man inte gör det. Jag plockar hellre från bordet

-duka undan allt
    Det har nog vi vuxna skött

Om han var kladdig, så ville han tvätta händerna

För min del är att mat aldrig ska vara kopplat till tvång eller obehag, så vi har haft det så avslappnat som möjligt kring matbordet och vi har kunnat äta var vi vill. Dvs ganska bohemiskt.

Men när vi är borta eller har gäster, så har vår son alltid skött sig exemplariskt, han har sugit åt sig allt som en svamp.

• Alexi

Jag måste tillägga att vi har vänner som är extremt strikta med en del regler kring matbordet och det skapar bara obehag och konflikter upplever jag. Att barnet måste tacka okända vuxna för maten skulle jag tex aldrig propsa på för en treåring. 

Jag tycker liksom att man uppfostrar i vardagen och sen gör man det som är smidigt när man är med andra och har gäster.

• Fjäril kär

7-åring hemmaboende men i övrigt vuxna barn som kommer ibland och så här har vi tyckt omkring maten

*Vi äter vid köksbordet så långt det går. Jag har matförbud i vardagsrum ohc tv-rum men det kan bli undantaget ibland . 

*endast en rätt lagas och man äter av det så långt man kan. 

*alla smakar på allt.

*Skärmförbud . Mobiler, paddor, tv, datorer är avstängda och läggs undan. 

*Man tar undan sin egen tallrik och glas och ställer i dismaskinen.

*Att läsa vid matbordet är okej så länge det inte stör någon annan och så länge det inte stör ätandet

I övrigt tar vi beslut när det dyker upp frågor som är relevanta. Jag tycker inte om att ha fasta regler bara för principens skull och jag gillar inte heller att ha en massa regler som kan skapa konflikter istället för en lugn matplats. Det är inte hela världen att nån tar en macka på väg ut genom dörren och sticker till en kompis, det är helt okej att en kompis får äta middag hos oss, det är inte okej att fyra kompisar väntar på rummet medan vi äter och allt vad det än kan vara. Jag är flexibel och tar beslut utifrån vad som är rimligt här och nu idag. Sunt förnuft råder.

• Fjäril kär

7-åring hemmaboende men i övrigt vuxna barn som kommer ibland och så här har vi tyckt omkring maten

*Vi äter vid köksbordet så långt det går. Jag har matförbud i vardagsrum ohc tv-rum men det kan bli undantaget ibland . 

*endast en rätt lagas och man äter av det så långt man kan. 

*alla smakar på allt.

*Skärmförbud . Mobiler, paddor, tv, datorer är avstängda och läggs undan. 

*Man tar undan sin egen tallrik och glas och ställer i dismaskinen.

*Att läsa vid matbordet är okej så länge det inte stör någon annan och så länge det inte stör ätandet

I övrigt tar vi beslut när det dyker upp frågor som är relevanta. Jag tycker inte om att ha fasta regler bara för principens skull och jag gillar inte heller att ha en massa regler som kan skapa konflikter istället för en lugn matplats. Det är inte hela världen att nån tar en macka på väg ut genom dörren och sticker till en kompis, det är helt okej att en kompis får äta middag hos oss, det är inte okej att fyra kompisar väntar på rummet medan vi äter och allt vad det än kan vara. Jag är flexibel och tar beslut utifrån vad som är rimligt här och nu idag. Sunt förnuft råder.

• lövet2

Vi har ändrat reglerna lite efter behov. Men de regler vi tillämpat mest och längst är väl de här:

*När maten är klar kommer ungarna. Punkt. Inget "Kommer snart" utan de kommer när jag ropar.
    *De stora tar för sig själva och jag lägger upp åt de mindre. Vi har ett stort matbord, och de mindre barnen når inte att ta allting själva.
    *Alla över 3 år äter med bestick. Barn yngre än 3 kan fuska med fingrarna om de behöver.
    *Vid matbordet sjunger vi inte. Inget visslande heller. Förbjudet även att retas, knuffas och att utmana varandra på huvudräkning. Annars pratar vi fritt och högljutt kors och tvärs.
    *Den som ätit färdigt är fri att gå från bordet. Var och en dukar bort efter sig och tackar för maten. Små barn påminns om att tvätta av sig.

• pigglet
    -tvätta händer innan mat på sommaren när vi varit ute, eller om man är synbart smutsig
    -duka gör oftast vi vuxna, men ibland barnen om vi ber dem 
    -alltid samma platser det har blivit så, men ingen regel direkt
    -vänta med att ta tills någon bjuder varsågoda nix
    -barnen ta först, sist eller när som alla tar mat när det passar liksom, förstår inte frågan?
    -barn ta själva absolut

-äta med bestick/äta med rätt bestick i rätt hand inte så noga
    -barn eller vuxna pratar först den som har något att säga säger det, även om vi ibland skulle behöva kölappar när alla vill prata samtidigt
    -prata vid matbordet/inte prata vid matbordet Prata!
    -tugga med stängd mun gärna
    -inte leksaker vid bordet nej, det har vi inte
    -sitta kvar tills alla ätit upp nej
    -tacka för maten skulle varit trevligt, men inget som vi gör
    -duka undan sin tallrik, glas och bestick gör alla
    -duka undan allt händer sällan, bara om vi ber specifikt om det
    -
  • pigglet

Oj, så konstigt texten beter sig. Men vi sjunger och visslar gärna vid bordet och leker sånglekar. Jag utmanar också barnen i huvudräkning och vi diskuterar olika svar och hur man kom fram till dem.

• FrökenCarlsson

Inte så mkt regler, vill att matsituationen förknippas med något positivt!
    Men samma platser - japp, men ingen regel, bara blivit så.
    Barnen tar själva när de kan och om de vill. Inga leksaker, telefoner eller böcker.
    Alla barn väntar på varandra, behöver dock inte vänta på oss vuxna.
    Man dukar undan sin egen tallrik.

• Natulcien
    Vi har en femåring, och vi gör så här:

-tvätta
    händer innan mat - nej, vi tvättar alla våra händer när vi kommer hem efter jobb och förskola och efter toalettbesök. Det räcker.
    -duka - nej, det sköter vi vuxna (om han inte själv vill, då får han självklart hjälpa till)
    -alltid samma platser - Ja. Ingen regel, vi bara gör så...
    -vänta med att ta tills någon bjuder varsågoda - nej, ingen regel hemma. Men sonen är noga med att alla ska sitta innan vi äter. Borta vill vi att han väntar.
    -barnen ta först, sist eller när som - Inga regler kring det. 
    -barn ta själva - ja, om han vill. Ibland vill han att vi lägger för.
    -barn ta kryddor och såser själva - japp, det tar han helst själv. 
    -äta med bestick/äta med rätt bestick i rätt hand - ja, åtminstone en gaffel.
    -barn eller vuxna pratar först - vi samtalar och vi avbryter inte varandra. Det får man påminna sonen om.
    -prata vid matbordet/inte prata vid matbordet - klart alla får prata!!
    -inte prata med mat i munnen - försöker lära sonen att tänka på det.
    -tugga med stängd mun - det jobbar vi på, men det är en svår nöt att knäcka...
    -inte leksaker vid bordet - nej, inga leksaker eller skärmar.
    -sitta kvar tills alla ätit upp - nej, jag ser ingen poäng med det.
    -tacka för maten - Ja, oftast. Inte superviktigt hemma, men påminner honom om att göra det borta.
    -duka undan sin tallrik, glas och bestick - ibland.
    -duka undan allt - nej.
    -tvätta händer efter maten  - ja, om han är kladdig.
    -andra regler familjer kan välja att ha eller inte ha - Vi äter alltid tillsammans och alla ska komma när det är dags att äta. 
  • Fru Ve

Har två barn 4 + 8 år

-tvätta händer innan mat
    Ja om vi varit ute eller på fsk/skola.

-duka
    Nej barnen behöver inte, bara om de vill.

-alltid samma platser
    Ja eftersom de börjar bråka annars

Nej man får börja äta då man får mat på tallriken

Inga regler

-barn ta själva
    Om de vill men de vill oftast att jag lägger upp åt dem. Jag brukar fråga hur mycket de vill ha. Om 8-åringen vill ha mer brukar han gå och ta själv.

-barn ta kryddor och såser själva
    8- åringen ja, 4-åringen med hjälp

-äta med bestick/äta med rätt bestick i rätt hand
    Huvudsaken de äter med bestick

-barn eller vuxna pratar först
    Inga regler men brukar påminna om att inte avbryta om andra pratar

-prata vid matbordet/inte prata vid matbordet
    OK i normal samtalston och om man låter andra komma till tals också

Inte OK, påminner om det

-tugga med stängd mun
    Inte OK, påminner

-inte leksaker vid bordet
    Nej de får de inte ha

-sitta kvar tills alla ätit upp
    Nej, men om man är klar före de andra får man gå till annat rum och leka så man inte stör, alt. sitta kvar om man vill.

-tacka för maten
    Ja

-duka undan sin tallrik, glas och bestick
    Ja de får ställa det i köket

-duka undan allt
    Nej det gör jag

Om det behövs

• Breakdown

Jag är själv med tvillingar på 3 år.
    Våra regler vid matbordet är
    - lek inte med maten
    - ät med besticken
    - går man från bordet är man klar, alltså inget spring fram och tillbaka.
    - man bär bort sin tallrik, glas och bestick när man är klar
    - säger tack för maten

Svar på tråden Regler vid matbord