• Anonym (Push)

planerat snitt = föda?

Varför kallas det att föda genom planerat snitt? Varken mamman eller barnet får anstränga sig utan man lägger ett snitt och plockar ut barnet.
    Tycker eg inte om metoden då många missbrukar det men det är ju upp till var en, men att kalla det föda är fel tycker jag.
    Man går liksom dit som ett bokat tandläkarbesök och vet exakt datum och ca tid för barnets ankomst. Eller som att förstora tuttar eller nått.

Det är en förlossningsmetod och ingen förlossning.

• Svar på tråden planerat snitt = föda?
  • Anonym (Kalla)

OK, då vet vi vad du tycker.

• Dixie

hur räknar du ett akut kejsarsnitt då?
    räknas det som att föda - eller det barnet är inte heller fött? 

• Rani

Skit samma vad du kallar det. Barnets föds (vad ska du annars kalla det?) och det är väl det viktiga. Är det någon prestige-grej att barnet måste klämmas ut genom muttan? Eller varför skulle en kvinna som genomgått ett kejsarsnitt inte få säga att hon förr barn? Du får det att låta som att det skulle vara finare att föda vaginalt och att bara de fina kvinnorna som gjort det får säga att de fött? Jag har klämt ut två ungar och kan inte se varför det skulle vara någon skillnad om jag istället genomgått två stora operationer. Smärtan kommer bara vidd olina tillfällen. Själv hade jag ont i 3 respektive 1,5 timme när jag födde mina barn. Kan tänka mig att man har ont längre efter en operation faktiskt.

• Anonym (Kalla)
    En förlossning eller födsel (partus på latin) är kulmen på en graviditet och den process varigenom ett (eller flera) foster kommer ur moderns livmoder

V
    ad kommer barnet ut ur när man gör kejsarsnitt, TS?
  • cosinus

Jag tycker nog att man blir förlöst mer än föder. Men det kan man iofs bli halvt medvetslöst med sugklocka också. Är eg inte vägen ut som räknas utan, för mig, mer hur mycket man kontrollerar själv.

Så tänker jag mig orden. Men det är självklart inget jag säger till folk utom, som nu, på en direkt fråga hur jag tolkar orden.

Helt oviktigt för resten av föräldraskapet och det finns även klart större fysiska meriter än att klämma ut en unge. För de flesta. För andra kanske det verkligen är som att bestiga mount Everest men eftersom man inte kan göra en vettig jämförelse så är det rätt fånigt att tuppfäktas om saken.

• yodi
    Anonym (Push) skrev 2016-02-18 19:59:23 följande:

Varför kallas det att föda genom planerat snitt? Varken mamman eller barnet får anstränga sig utan man lägger ett snitt och plockar ut barnet.
    Tycker eg inte om metoden då många missbrukar det men det är ju upp till var en, men att kalla det föda är fel tycker jag.
    Man går liksom dit som ett bokat tandläkarbesök och vet exakt datum och ca tid för barnets ankomst. Eller som att förstora tuttar eller nått.

Det är en förlossningsmetod och ingen förlossning.

bland det mest korkade jag har läst.
  • Pastella

-När har du föddes du?
    -Jag föddes inte, jag plockades ut.

Hur kan detta vara något som stör dig ts?

• minerva123

Jag har gjort två planerade snitt och nej, jag känner inte att jag fött barn i den betydelse jag lägger i ordet (värkarbete, krysta etc). Men om någon annan kallar det att föda barn så är det inget jag ens reagerar på. Det är ju bara ord och i slutändan är det ju väldigt sekundärt hur barnet kom ut. Jag sörjer åtminstone inte ett dugg att jag inte "fött" mina barn. Jag har haft lyckan att få två barn och mer hade jag inte kunnat be om.

• Anonym (Push)
    minerva123 skrev 2016-02-18 21:00:44 följande:

Jag har gjort två planerade snitt och nej, jag känner inte att jag fött barn i den betydelse jag lägger i ordet (värkarbete, krysta etc). Men om någon annan kallar det att föda barn så är det inget jag ens reagerar på. Det är ju bara ord och i slutändan är det ju väldigt sekundärt hur barnet kom ut. Jag sörjer åtminstone inte ett dugg att jag inte "fött" mina barn. Jag har haft lyckan att få två barn och mer hade jag inte kunnat be om.

Exakt rätt ord - fått barn. Fött då har man fött men du har fått barn tycker jag.
    Säger inte att man är sämre förälder för det. Absolut inte. Men jag kan tycka att det låter fel när nån säger till mig att personen i fråga ej vill föda barn för hon vill inte fördärva sitt underliv. Jag har fött tre barn och jag har inte fördärvat mitt underliv. Visst har jag blivit sydd men det har läkt och jag är återställd. Visst jag det komma en droppe urin i trosan men jag har mina barn och är glad för det. När man väljer att få barn genom planerat snitt pga skönhetssyfte då är det galet. Och att detta accepteras av sjukvården tycker jag är sjukt.
  • MsFry

Så barn som kommit till världen genom kejsarsnitt är inte födda? De har inte födelsedag utan de har...vaddå?

Dagens mest korkade trådstart.

Svar på tråden planerat snitt = föda?