minerva123 skrev 2016-02-18 21:00:44 följande:
Jag har gjort två planerade snitt och nej, jag känner inte att jag fött barn i den betydelse jag lägger i ordet (värkarbete, krysta etc). Men om någon annan kallar det att föda barn så är det inget jag ens reagerar på. Det är ju bara ord och i slutändan är det ju väldigt sekundärt hur barnet kom ut. Jag sörjer åtminstone inte ett dugg att jag inte "fött" mina barn. Jag har haft lyckan att få två barn och mer hade jag inte kunnat be om.
Exakt rätt ord - fått barn. Fött då har man fött men du har fått barn tycker jag.
Säger inte att man är sämre förälder för det. Absolut inte. Men jag kan tycka att det låter fel när nån säger till mig att personen i fråga ej vill föda barn för hon vill inte fördärva sitt underliv. Jag har fött tre barn och jag har inte fördärvat mitt underliv. Visst har jag blivit sydd men det har läkt och jag är återställd. Visst jag det komma en droppe urin i trosan men jag har mina barn och är glad för det. När man väljer att få barn genom planerat snitt pga skönhetssyfte då är det galet. Och att detta accepteras av sjukvården tycker jag är sjukt.