• annielolisa

Köpa kattunge, tips?

Har längtat efter katt sen jag flyttade hemifrån i princip och nu är det dags.  Tänkte hålla utkik och tinga en kattunge nu under våren. 
    Tips från er erfarna kattägare?
    Vad är ett bra start-kit till katten? 
    Bästa försäkringen?

Jag kommer självklart köpa en katt som är besiktigad av vet, avmaskad osv.

• Svar på tråden Köpa kattunge, tips?
  • annielolisa
    Jennymariaa skrev 2016-02-19 19:27:28 följande:

Vill poängtera att dyr kattsand inte är den bästa, vi har eldorados egna till vår. Den klumpar sig så du lämnar inte kvar något i lådan som lätt kan hända :)

Tack för bra tips :)
  • SoulsWillRise
    Jennymariaa skrev 2016-02-19 19:27:28 följande:

Vill poängtera att dyr kattsand inte är den bästa, vi har eldorados egna till vår. Den klumpar sig så du lämnar inte kvar något i lådan som lätt kan hända :)

Vad kostar eldorados kattsand och hur mycket är det? :)
  • gahadas

Låt katten vara ute.

De som på sin höjd går en sväng i stan med sin katt kopplad är djurplågare enligt mig.

• SoulsWillRise
    gahadas skrev 2016-02-19 20:29:43 följande:

Låt katten vara ute.

De som på sin höjd går en sväng i stan med sin katt kopplad är djurplågare enligt mig.

Och jag tycker tvärtemot. Beroende på vart man bor såklart. Bor man på landet så ja, då tycker jag katten borde få vara ute. Men bor du mitt i smeten med mycket trafik, folk som du inte riktigt vet hur dom är, det är djurplågeri enligt mig.
  • annielolisa
    gahadas skrev 2016-02-19 20:29:43 följande:

Låt katten vara ute.

Det kommer bli en innekatt först och främst, och det förklarar jag även för den som säljer. Känner sig dem om inte bekväma med det så förstår jag.
  • Jennymariaa
    SoulsWillRise skrev 2016-02-19 20:14:59 följande:
    Vad kostar eldorados kattsand och hur mycket är det? :)
    20 kr minns inte hur mycket där är i 3kg + iaf. Brukar hälla i hela så varar det rätt länge & sen fyller jag på igen :)
  • Dexter dot com
    annielolisa skrev 2016-02-18 20:22:22 följande:

Har längtat efter katt sen jag flyttade hemifrån i princip och nu är det dags.  Tänkte hålla utkik och tinga en kattunge nu under våren. 
    Tips från er erfarna kattägare?
    Vad är ett bra start-kit till katten? 
    Bästa försäkringen?

Jag kommer självklart köpa en katt som är besiktigad av vet, avmaskad osv.

Om du inte är hemma väldigt mycket tycker jag absolut du ska köpa 2 kattungar så dom har sällskap av varann när du jobbar. Se till att vara ledig och hemma dom första veckorna tills kattena boat in sig och blivit trygga. Ge kvalitets torrfoder och Mjau burkmat. Köp katterna från ett "katthem" så hjälper du både katterna du köper och fler katter som väntar på plats och behöver komma in i värmen.
  • annielolisa
    Dexter dot com skrev 2016-02-20 10:05:26 följande:
    Om du inte är hemma väldigt mycket tycker jag absolut du ska köpa 2 kattungar så dom har sällskap av varann när du jobbar. Se till att vara ledig och hemma dom första veckorna tills kattena boat in sig och blivit trygga. Ge kvalitets torrfoder och Mjau burkmat. Köp katterna från ett "katthem" så hjälper du både katterna du köper och fler katter som väntar på plats och behöver komma in i värmen.
    Kommer kunna vara hemma hela våren och ända till augusti, därför det känns bra att leta nu, för jag vet att jag kommer vara närvarande :)
    Har kollat med katthemmet i stan, men alla deras blir tingade så himla fort :( Tycker nästan det är omöjligt att få tag i en katt!
  • SoulsWillRise
    annielolisa skrev 2016-02-20 11:31:24 följande:

Kommer kunna vara hemma hela våren och ända till augusti, därför det känns bra att leta nu, för jag vet att jag kommer vara närvarande :)

Har kollat med katthemmet i stan, men alla deras blir tingade så himla fort :( Tycker nästan det är omöjligt att få tag i en katt!

Kika lite överallt är mitt tips :) Katthemmet är också bra. Annars kan du kika på blocket och har du möjlighet att åka lite längre sträckor? Det finns ganska många annonser på blocket, men det gäller att vara kritisk och uppmärksam. Man kan ofta hitta ganska mycket omplacerings katter där det inte fungerar av nån anledning. Det kan vara allt från allergier till att det inte funkar med resten av familjen. Där gäller det att vara kritisk och uppmärksam.
  • annielolisa
    SoulsWillRise skrev 2016-02-20 12:17:54 följande:
    Kika lite överallt är mitt tips :) Katthemmet är också bra. Annars kan du kika på blocket och har du möjlighet att åka lite längre sträckor? Det finns ganska många annonser på blocket, men det gäller att vara kritisk och uppmärksam. Man kan ofta hitta ganska mycket omplacerings katter där det inte fungerar av nån anledning. Det kan vara allt från allergier till att det inte funkar med resten av familjen. Där gäller det att vara kritisk och uppmärksam.
    VI ska kolla på en katt ikväll, en kattunge på 13 v som tjejen köpte för en vecka sedan, men det fungerar inte med katten hon hade innan. Är det något att vara uppmärksam på? 
    Hon lät väldigt seriös och mån om katten...
Svar på tråden Köpa kattunge, tips?