• annielolisa

Köpa kattunge, tips?

Har längtat efter katt sen jag flyttade hemifrån i princip och nu är det dags.  Tänkte hålla utkik och tinga en kattunge nu under våren. 
    Tips från er erfarna kattägare?
    Vad är ett bra start-kit till katten? 
    Bästa försäkringen?

Jag kommer självklart köpa en katt som är besiktigad av vet, avmaskad osv.

• Svar på tråden Köpa kattunge, tips?
  • Bertram

Slösa inte pengar på "raskatt" utan stamtavla, vill du ha en spec ras, se till att den har stamtavla, annars blir du bara lurad på pengar för en huskatt.

• annielolisa
    Bertram skrev 2016-02-20 13:12:26 följande:

Slösa inte pengar på "raskatt" utan stamtavla, vill du ha en spec ras, se till att den har stamtavla, annars blir du bara lurad på pengar för en huskatt.

Är inte ute efter en speciell ras. Tycker dock att det är svårt att hitta en katt under 4000 kr? De flesta uppfödare verkar ha ragdoll eller main coon.
  • Bertram

Det jag menar är att vissa "uppfödare" lägger överpriser på sina kattungar bara för att de har några fina långhåriga raser i sig, fast de i själva verket bara är vanliga huskatter. (så att du inte blir lurad bara menar jag, i många annonser står det tex "renrasig xxxx utan stamtavla" har den ingen stamtavla är den ej heller renrasig, oavsätt vad den har för föräldrar)

Jag köpte mina katter för 9000 kr st, men de är det värt för jag vet deras bakgrund, föräldrarna är testade för div fel, katten är doldafel försäkrad i 3 år. Vill du inte lägga jättemycket pengar på en katt och det inte spelar roll vad det är för ras, skaffa en från ett katthem, de behöver verkligen ett hem och det känslomässiga värdet är ju det samma som om man skulle skaffat en dyr raskatt. Hoppas du hittar en kompis :)

• SoulsWillRise
    annielolisa skrev 2016-02-20 13:08:50 följande:

VI ska kolla på en katt ikväll, en kattunge på 13 v som tjejen köpte för en vecka sedan, men det fungerar inte med katten hon hade innan. Är det något att vara uppmärksam på? 

Hon lät väldigt seriös och mån om katten...

Oj, min första tanke är att dom innan INTE gett det tillräckligt med tid. Om katten är 13 veckor gammal måste det betyda att dom bara haft katten en vecka! Hur kan man ens tycka att det inte fungerar när det bara gått en vecka? :/
  • annielolisa
    SoulsWillRise skrev 2016-02-20 13:21:51 följande:
    Oj, min första tanke är att dom innan INTE gett det tillräckligt med tid. Om katten är 13 veckor gammal måste det betyda att dom bara haft katten en vecka! Hur kan man ens tycka att det inte fungerar när det bara gått en vecka? :/
    Den äldre katten hon hade var tydligen elak mot den yngre och de bråkade hela nätterna. 
    Hon kände att den lilla behövde komma till någon som inte hade katt, hon tyckte synd om den lilla, och någon som kunde vara med katten mer än henne.
    Vad tror du? Jag vill ju gärna åka och kika, vet ju att jag har tid att vara hemma med den liksom...
  • SoulsWillRise

Så ja, jag hade varit väldigt försiktig här. Känns som du kan bli lurad. En vecka är ingenting. Snacka om att sätta press på sitt djur. Stackars liten katt som fick en vecka på sig att anpassa sig och nu behöver ett nytt hem :(

• annielolisa
    Bertram skrev 2016-02-20 13:21:32 följande:

Det jag menar är att vissa "uppfödare" lägger överpriser på sina kattungar bara för att de har några fina långhåriga raser i sig, fast de i själva verket bara är vanliga huskatter. (så att du inte blir lurad bara menar jag, i många annonser står det tex "renrasig xxxx utan stamtavla" har den ingen stamtavla är den ej heller renrasig, oavsätt vad den har för föräldrar)

Jag köpte mina katter för 9000 kr st, men de är det värt för jag vet deras bakgrund, föräldrarna är testade för div fel, katten är doldafel försäkrad i 3 år. Vill du inte lägga jättemycket pengar på en katt och det inte spelar roll vad det är för ras, skaffa en från ett katthem, de behöver verkligen ett hem och det känslomässiga värdet är ju det samma som om man skulle skaffat en dyr raskatt. Hoppas du hittar en kompis :)

Ah, okej, förstår vad du menar. 
    Jag har kollat med katthemmet vi har i stan, men alla deras var tingade, och de hade inga nya kullar på g heller. Annars ville jag också gärna köpa därifrån :)
  • annielolisa
    SoulsWillRise skrev 2016-02-20 13:25:49 följande:

Så ja, jag hade varit väldigt försiktig här. Känns som du kan bli lurad. En vecka är ingenting. Snacka om att sätta press på sitt djur. Stackars liten katt som fick en vecka på sig att anpassa sig och nu behöver ett nytt hem :(

Tror du att det inte kommer fungera hemma hos oss med den lilla? :/
  • annielolisa
    SoulsWillRise skrev 2016-02-20 13:25:49 följande:

Annars skulle katten tillbaka till uppfödaren eftersom hon tyckte synd om den då hon arbetar ganska mycket och är orolig för hur det går när hon inte är hemma (katterna emellan alltså).
  • SoulsWillRise
    annielolisa skrev 2016-02-20 13:25:12 följande:

Den äldre katten hon hade var tydligen elak mot den yngre och de bråkade hela nätterna. 

Hon kände att den lilla behövde komma till någon som inte hade katt, hon tyckte synd om den lilla, och någon som kunde vara med katten mer än henne.

Vad tror du? Jag vill ju gärna åka och kika, vet ju att jag har tid att vara hemma med den liksom...

Jätte svårt att svara på. När vi skaffade en till katt fick hon också stryk av vår äldre katt. Men det var inte att dom slogs, utan den äldre katten tuktade den lilla och lärde henne sin plats. Jag är helt övertygad att dom gett upp alldeles för lätt. En vecka är verkligen ingenting. Det är katterna som bestämmer hur lång tid det kommer ta, inte människan. Jag förstår inte riktigt hur hon tänker här? Efter en vecka måste hon byta hem. För att det inte funkar med tidigare djur. Hon borde verkligen förstå att det kan ta längre tid för katter att anpassa sig. Kan det vara nåt annat som gör att hon inte kan ha kvar kattungen? Att katten kanske kissar på fel ställen och inte får en chans att lära sig? Jag tycker verkligen inte att en vecka är tillräckligt. Men jag vet faktiskt inte. Det är nånting du måste känna i hjärtat om det är rätt eller inte. Du kan ju besöka katten och försöka få en bild av hur hon är även om det är svårt efter bara ett besök. Skit svårt verkligen :(
Svar på tråden Köpa kattunge, tips?