• annielolisa

Köpa kattunge, tips?

Har längtat efter katt sen jag flyttade hemifrån i princip och nu är det dags.  Tänkte hålla utkik och tinga en kattunge nu under våren. 
    Tips från er erfarna kattägare?
    Vad är ett bra start-kit till katten? 
    Bästa försäkringen?

Jag kommer självklart köpa en katt som är besiktigad av vet, avmaskad osv.

• Svar på tråden Köpa kattunge, tips?
  • SoulsWillRise
    annielolisa skrev 2016-02-20 13:27:11 följande:

Tror du att det inte kommer fungera hemma hos oss med den lilla? :/

Alltså jag törs inte svara på det. Jag tycker bara det låter väldigt lurt att göra sig av med en katt redan efter en vecka :/ Men som sagt, du måste känna efter själv vad som känns bäst. Jag hade varit kritisk till detta :/
  • annielolisa
    SoulsWillRise skrev 2016-02-20 13:46:43 följande:
    Alltså jag törs inte svara på det. Jag tycker bara det låter väldigt lurt att göra sig av med en katt redan efter en vecka :/ Men som sagt, du måste känna efter själv vad som känns bäst. Jag hade varit kritisk till detta :/
    Tack för dina kloka råd. VI ska åka dit och titta hur katten är/mår och sen får vi se :)
    Det jag fick intrycket av var att hon möjligen insåg att hon inte hade tid eferesom hon jobbade mycket (natt b l a) och inte fick sova på grund av att katterna for runt så mycket. HOn hade väl förmodligen inte tänkt igenom hur det skulle bli.

Å ena sidan känner jag att jag isåfall kan ge kattungen en bra start eftersom jag är hemma och kan ta mig tid.

Nej, knepig situation...men vi åker dit i eftermiddag och kollar läget iallafall :)
  • Guldbarb

Du kan redan ha svarat på detta eller redan fått råden men (bara läst sista sidan)
    Ska du ha kattunge är det alltid bra att fundera på två, de har mycket utbyte av varandra. Vill du gärna ha en, har du funderat på en redan vuxen som man sedan innan, vet vill vara själv?

En unge som bara bott i ett hem en vecka kan funka bra (har själv haft en unge som fick flytta tillbaks till mig efter någon vecka och sedan placerades ut där det funkade) men fler flyttar på kort tid kan också ge en rädd och stressad unge, var i så fall noga med att se hur ungen beter sig.

• annielolisa
    Guldbarb skrev 2016-02-20 13:55:37 följande:

Du kan redan ha svarat på detta eller redan fått råden men (bara läst sista sidan)
    Ska du ha kattunge är det alltid bra att fundera på två, de har mycket utbyte av varandra. Vill du gärna ha en, har du funderat på en redan vuxen som man sedan innan, vet vill vara själv?

En unge som bara bott i ett hem en vecka kan funka bra (har själv haft en unge som fick flytta tillbaks till mig efter någon vecka och sedan placerades ut där det funkade) men fler flyttar på kort tid kan också ge en rädd och stressad unge, var i så fall noga med att se hur ungen beter sig.

Okej, tack för ditt svar! Skönt att höra från någon med erfarenhet :)

Är det något särskilt jag ska titta efter nu när vi besöker katten i eftermiddag?
    Förutom det mesta uppenbara som sår, diarree osv.

• Guldbarb

Kort sagt att den beter sig som en kattuge, det är helt okej att den inte vill fram och gosa men om ni tillexempel erbjuder en vippa att leka med, vill den vara med och leka då? Är den nyfiken och pigg liksom :) och som sagt fundera gärna på om ni ska ha två kattungar (de behöver inte komma från samma ställe utan faller ni för ungen i eftermiddag kan ni helt klart introducera en till efter)

Sedan när ni tar hem en kattunge(eller två) oavsett om det är den ni tittar på i eftermiddag eller någon annan räkna med att den kan vara lite blyg ett tag, vill den gömma sig så ge den möjlighet till det och ha låda, mat och vatten nära gömstället, de brukar mjukna efter någon dag i så fall. Andra är tuffa från början och vill vara med direkt :)

• Guldbarb

När det gäller eventuella sjukdommar, kolla ögon, öron och nos på ungen!Så att de inte är rinniga, kladdiga eller smutsiga ("smuts" i öronen kan vara skabb om man har otur)

• annielolisa
    Guldbarb skrev 2016-02-20 14:04:58 följande:

Kort sagt att den beter sig som en kattuge, det är helt okej att den inte vill fram och gosa men om ni tillexempel erbjuder en vippa att leka med, vill den vara med och leka då? Är den nyfiken och pigg liksom :) och som sagt fundera gärna på om ni ska ha två kattungar (de behöver inte komma från samma ställe utan faller ni för ungen i eftermiddag kan ni helt klart introducera en till efter)

Sedan när ni tar hem en kattunge(eller två) oavsett om det är den ni tittar på i eftermiddag eller någon annan räkna med att den kan vara lite blyg ett tag, vill den gömma sig så ge den möjlighet till det och ha låda, mat och vatten nära gömstället, de brukar mjukna efter någon dag i så fall. Andra är tuffa från början och vill vara med direkt :)

Jättebra tips, tusen tack!

Vet du hur det fungerar med försäkring. Katten var redan försäkrad, tar man över den eller tecknar man en ny?
  • annielolisa
    Guldbarb skrev 2016-02-20 14:06:59 följande:

När det gäller eventuella sjukdommar, kolla ögon, öron och nos på ungen!Så att de inte är rinniga, kladdiga eller smutsiga ("smuts" i öronen kan vara skabb om man har otur)

Ögon, öron, nos, check! 
  • annielolisa

Hörde faktiskt av mig till tjejen som sålde nu. HOn ville att vi skulle ta med den redan ikväll.
    Så då sa jag nej, kändes inte bra att hämta hem en katt så snabbt :/

SoulsWillRise skrev 2016-02-20 13:46:43 följande:

• Guldbarb

Försäkringen kan ibland gå att skriva över, ni måste då ringa och fråga i annat fall behöver ni teckna en ny och då är det 14 dagars karens. När jag säljer ungar ber jag alltid köparen att försäkra 2 veckor innan så att min försäkring av ungarna och deras överlappar varandra ni skulle eventuellt kunna göra så med om de väntar med att säga upp den men då tror jag ni bör vänta 2 veckor med ägarbyte med om ungen är registrerad.
    Risken med karenstiden är säg att ungen visar sig vara sjuk en vecka efter att ni fått hem den, den har ögoninfektion säger vi då får ni betala all veterinärvård själva plus att försäkringen kan neka att betala vid återfall då de kopplar det till sjukdommen under karenstiden. Däremot byter ni (om det inte går att flytta över) kan det nya försäkringsbolaget ändå neka utbetalning så det är lite komplicerat det där.

Svar på tråden Köpa kattunge, tips?