• emmaa142

Lön Undersköterska

Hej!

Jag ska till sommaren arbeta som undersköterska på en förlossningsavdelning på sjukhus. Det är en timanställning. Jag studerar just nu till sjuksköterska och har till sommaren gått 4 terminer. Jag undrar; vad har jag för rätt att ställa för krav på lön? Vad är rimligt att tjäna per timma som undersköterska? Jag vill gärna tjäna lite mer än vad jag har gjort tidigare år i resturangbranschen, men vill inte verka för "på" :)
    Har under ca ett års tid arbetat som usk i hemtjänsten, vilket är min bakomliggande erfarenhet inom vården utöver praktik. 

/Emma 

• Svar på tråden Lön Undersköterska
  • M1rella
    Anonym (Mia) skrev 2016-02-22 23:50:05 följande:

Men TS är inte sjuksköterskestudent

Vad kallar du någon som läser på sjuksköterskeprogrammet då?

Ts, du kan säkert får runt 22 000
  • emmaa142

Tack så mycket för alla svar! Jag ska in nästa vecka och diskutera så får vi se hur det går Skrattande

• Zorba8484

Jag utgår från att ni pratar om lön EFTER skatt här? Annars ät det ju sinnessjukt dåligt betalt.

• M1rella
    Zorba8484 skrev 2017-07-11 20:14:43 följande:

Jag utgår från att ni pratar om lön EFTER skatt här? Annars ät det ju sinnessjukt dåligt betalt.

Lön pratas allt om FÖRE skatt. Och nej, som usk (vilket är en anställningsform där arbetsgivare bestämmer kraven för anställnings) så är det inte speciellt farlig lön.
  • Bibbidi

Det är ungefär 1-1,5 års utbildning till undersköterska, så lönerna ligger runt 20/22-25 oftast. Är innan skatt.
  • Anonym (P)

Haha nej innan skatt givetvis, och det ofta tillsammans med dåliga villkor. varför tror du vårdanställda är så missnöjda och byter till andra yrken?
  • M1rella
    Bibbidi skrev 2017-07-11 20:18:23 följande:

Det är ungefär 1-1,5 års utbildning till undersköterska, så lönerna ligger runt 20/22-25 oftast. Är innan skatt.

Undersköterska är en anställningsform. Kravet är först att man ska ja läst något form av omvårdnad, ex omvårdnadspepgrammet som kan läsas på gymnasiet (3år) eller på komvux på 1-1.5 år.
  • Bibbidi
    M1rella skrev 2017-07-11 21:10:00 följande:
    Undersköterska är en anställningsform. Kravet är först att man ska ja läst något form av omvårdnad, ex omvårdnadspepgrammet som kan läsas på gymnasiet (3år) eller på komvux på 1-1.5 år.
    Har jag sagt någonting annat? 
  • M1rella
    Bibbidi skrev 2017-07-11 21:14:26 följande:

Har jag sagt någonting annat? 

Ja det har du.
  • Anonym (Uskkille29)

Jag har 23499 kr efter 2 år inom LSS. 29 år gammal.

Tidigare 3 år inom äldrevården

Svar på tråden Lön Undersköterska